به گزارش پایگاه 598 به نقل از دنیای اقتصاد ؛
محمد لاهوتی
نایبرئیس کنفدراسیون صادرات
از سال ١٣٧٦ که با اهتمام دولت وقت، «روز ملی صادرات» در تقویم ثبت شد، هر
ساله ماه مهر حال و هوای صادراتی میگیرد. گرچه همین شرایط نیز از سالهای
گذشته تاکنون با فراز و نشیبهایی مواجه بوده اما مسوولان عالیرتبه بعضا
با خبرهای خوش و اعلام پرداخت مشوقهای صادراتی و نوید تسهیلات بانکی، جشن
ملی را برگزار کردهاند و در بعضی مواقع نیز مراسم این روز به تهدید
صادرکنندگان درخصوص برگشت ارز و... منتهی شده است.
فارغ از بررسی
مزایای تجلیل از صادرکننده نمونه که پس از طی مراحل سخت و پیچیده معرفی
میشود، حداقل دستاورد این اتفاق فرصتی است که برای تصمیمسازان اقتصادی
کشور ایجاد میشود تا تامل بیشتری بر موضوع صادرات داشته باشند و نظرهای
دستاندرکاران اقتصادی را مورد توجه قرار دهند و به اتخاذ تصمیمهای بهتر
در این حوزه کمک کنند.بنابراین با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور که
همه مسوولان اجرایی نیز معتقد به خروج از رکود با مکانیزم تولید
صادراتمحور هستند، پیشنهادهای زير میتواند به ایجاد شرایط مناسب صادراتی
در کوتاهمدت کمک کند که در صورت اجرا، میتواند آثاری در اقتصاد کشور در
کوتاهترین زمان ممکن داشته باشد:
1- تغییر شهرکهای صنعتی تخصصی
به مناطق ویژه اقتصادی جهت جذب سریع سرمایهگذاران خارجی و کاهش هزینههای
تولید با حذف تعرفههای غیررقابتی
٢- امضای توافقنامههای دوجانبه ترجیحی با کشورهای طرف معامله جهت کمرنگ کردن آثار عدم عضویت در سازمان تجارت جهانی
٣-
تاسیس «اگزیمبانک» با سرمایه مکفی و متناسب با رشد صادرات کشور جهت حمایت
واقعی از صادرات با ادغام بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات
٤-بازنگری اساسی و تسهیل واقعی ورود موقت جهت جلوگیری از خواب سرمایه و رقابتی کردن قیمت تولیدات صادراتی
٥- اجرای دقیق مالیات بر ارزش افزوده و دریافت از مصرفکننده نهایی و استرداد بدون وقفه آن به محض صدور کالا از گمرک
٦- اجرای کامل و دقیق برنامههای توسعهای کشور با نظارت کامل مجلس جهت جلوگیری از تفاسیر سلیقهای مجریان
٧-
واقعی بودن نرخ ارز و بدون دخالت دلارهای نفتی و جلوگیری از یارانه به
واردات با پایین نگه داشتن تصنعی نرخ ارز و جبران خسارت صادرکنندگان
٨-
جلوگیری از وضع هرگونه محدودیت یا بعضا ممنوعیت درخصوص کالاهای صادراتی
بدون رعایت موازین قانونی که متاسفانه طی سالهای گذشته این تصمیمات
خلقالساعه منجربه کاهش صادرات و عدم اعتماد خریداران خارجی به صادرکنندگان
ایرانی شده است
٩- تخصصی کردن کارتهای بازرگانی با شرط عضویت
فعالان اقتصادی در تشکل مربوطه جهت جلوگیری از ورود افراد غیرحرفهای،
سودجو و... و بدنام کردن برند کالاهای ایرانی که باعث ماندگاری صادرکنندگان
حرفهای نیز خواهد شد
١٠- ممنوعیت هرگونه تغییر در قوانین صادراتی برای مدت معین که تضمین برنامهریزی صادرکنندگان را خدشهدار کند.