کد خبر: ۲۵۸۹۱۹
زمان انتشار: ۱۲:۲۳     ۱۶ مهر ۱۳۹۳
با این که تنها شانزده روز از آغاز نیمه دوم سال گذشته اما سازمان هواشناسی اعلام کرده که هوای کلانشهر تهران در شرایط ناسالم قرار دارد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از «خبرگزاری دانشجو»، امروز و با گذشت تنها شانزده روز از پاییز، شاهد بالا رفتن شاخص آلودگی هوای تهران بودیم و به گفته سازمان هواشناسی، امروز هوای تهران در شرایط ناسالم قرار دارد. این در حالیست که آلودگی هوا در کلانشهرها به ویژه تهران، معمولا هر سال با سرد شدن هوا و در اواخر پاییز آغاز می شد.

با وجود این که در روزهای گذشته وزش باد در تهران صورت گرفته است و این وزش باد می تواند از میزان آلایندگی هوا بکاهد، اما این اتفاق نیفتاد و امروز هوای تهران طبق اعلام سازمان هواشناسی ناسالم است.


به این جمله دقت کنید: «آلودگی هوا از شهرهای بزرگ رخت بربست». این جمله، جوک سال 93 نیست بلکه اظهارات رییس سازمان حفاظت محیط زیست کمتر از یک ماه پیش است.

وی در روزهای پایانی شهریور ماه سالجاری گفت:  با توزیع بنزین سالم درچهار شهر بزرگ کشورمعضل آلودگی هوا برطرف شد .


ابتکار که از ابتدای روی کار آمدنش تا به امروز در هر سخنرانی و نشست خبری دلیل آلودگی هوای تهران را بنزین تولید داخل عنوان کرده بود، در آخرین اظهاراتش گفت که بدلیل توزیع بنزین آلوده در کشور بویژه شهرهای بزرگ، مردم برای تنفس با مشکل مواجه بودند. وی اظهار کرد:  ارتقای کیفیت بنزین خودروها با توزیع بنزین مطلوب در کلان شهرهای تهران، تبریز، اراک وکرج آغاز شد ودرچند شهربزرگ دیگر کشور نیز انجام خواهد شد. هم اکنون براساس شاخص های زیست محیطی کیفیت هوای این شهرهای بزرگ ازوضعیت ناسالم به مطلوب رسیده است .


جنجال بر سر بنزین تولید داخل و تولید پتروشیمی ها در دولت جدید، بحث جدیدی نیست. اردیبهشت همین سال بود که وزیر نفت، بیژن زنگنه اعلام کرد:«بنا به گزارش شرکت پالایشگاه و پخش، بنزین تولید شده در پتروشیمی‌ها قطعاً آلاینده و خارج از استاندارد است.» و در پی آن دستور توقف تولید بنزین پتروشیمی ها صادر شد.


بعد از آن هم میزان واردات افزایش پیدا کرد تا کسری بنزین پتروشیمی ها جبران شود. این در حالیست که پیش از این عبدالحسین بیات، عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفته بود که بنزین تولیدی در مجتمع های پتروشیمی مطابق با بالاترین استانداردهای ملی و بین المللی است و آلودگی هوا ربطی به بنزین تولیدی پتروشیمی ها ندارد.


امروز اما دیگر در تهران بنزین پتروشیمی استفاده نمی شود و بنزینی که به زعم مسئولین بنزینی پاک است و وارداتی است مورد استفاده قرار می گیرد اما باز هم شاهد آلودگی هوا، آن هم بیش از سال های پیش هستیم.


بسیاری از کارشناسان معتقدند که بنزین‌های وارداتی به مراتب آلاینده‌تر از بنزین‌های تولید داخل و به ویژه بنزین پتروشیمی‌هاست و نباید به بهانه آلایندگی، بار دیگر کشور را با واردات بی‌رویه و گسترده بنزین، وابسته و نیازمند بیگانگان کرد. چندی پیش رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت کشور اعلام کرده بود: «در سال‌های گذشته 3/5 میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌شد که اخیرا با دستور وزیر نفت به 10 میلیون لیتر افزایش یافته است! این در حالیست که بنزین‌های وارداتی فاقد استانداردهای جهانی است!»

همینطور، شاهرخ خسرواني معاون مدير عامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده های نفتی پیشتر با تأكيد بر اينكه ایران در زمينه توليد اكتان افزا به خودكفايي رسيده است، گفته بود: در حال حاضر اكتان افزاي مورد نياز كشور به اندازه كافي توليد مي‌شود و به همين دليل واردات اكتان افزا آن هم از نوع MMT به كشور موضوعيت ندارد.


در همین راستا، جعفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با خبرگزاری دانشجو در مورد آلودگی هوای کلانشهرها اظهار داشت: آلودگی موجود در تهران و کلان‌شهرها تنها مربوط به مبحث بنزین نمی‌شود بلکه باید خودروهایی را که بنزین یورو 4 را مصرف می‌کنند، تغییراتی را در موتور خود ایجاد کنند و باید دستگاهی که بنزین یورو 4 مصرف می‌کنند در داخل ماشین‌ها موجود باشد یعنی در خودروها نیز تغییراتی بوجود بیاوریم.دجعفری در مورد آلودگی هوای کلانشهرها اظهار داشت: آلودگی موجود در تهران و کلان‌شهرها تنها مربوط به مبحث بنزین نمی‌شود بلکه باید خودروهایی را که بنزین یورو 4 را مصرف می‌کنند، تغییراتی را در موتور خود ایجاد کنند و باید دستگاهی که بنزین یورو 4 مصرف می‌کنند در داخل ماشین‌ها موجود باشد یعنی در خودروها نیز تغییراتی بوجود بیاوریم.


حالا، گزارش هایی مبنی بر آلوده بودن همین بنزین های وارداتی هم به دست مجلسی ها رسیده است. سخنگوی کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس از ارایه گزارش بررسی آلودگی بنزین‌های وارداتی و تولیدی پتروشیمی‌ها به رئیس مجلس خبر می دهد و می گوید: بدون‌شک در بررسی گزارش، تخلفاتی درباره آلودگی بنزین مشاهده شده اما هم‌اکنون نمی‌توان اعلام کرد که سمت و سوی این تخلفات متوجه چه کسانی بوده است.

 

باید دید پرونده ی بنزین های آلوده وارداتی در مجلس کی به جریان می افتد و نتیجه بررسی ها به چه صورت انتشار خواهد یافت. اگر مشخص شود که بنزین های وارداتی به اندازه بنزین های پتروشیمی و چه بسا بیشتر از آن آلوده بوده اند، از وزیر نفت و رییس سازمان محیط زیست انتظار می رود از مردم به خاطر دادن اطلاعات غلط و تصمیمات نادرست عذرخواهی کنند و راهکارهای بهتری به جز متهم کردن دولت پیش و اقدامات صورت گرفته توسط مسئولین قبلی اتخاذ نمایند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها