کد خبر: ۲۵۷۶۷
زمان انتشار: ۱۶:۰۴     ۱۷ آبان ۱۳۹۰
به گزارش بی باک، مهدی جهانتیغی از روزنامه نگاران کشور پیرامون ارزیابی معادلات شکل گرفته در صحنه منطقه بعد از ده ماه از آغاز قیام های مردمی و پیش بینی آینده این معادلات به خبرنگار ما گفت: برآورد استراتژیک بیش از ده ماه انقلاب در خاورمیانه و شمال آفریقا حاکی از شکست چهار ضلعی شرارت در خاورمیانه و تثبیت چهار ضلعی مقاومت و پیش بینی تشکیل یک ائتلاف شش ضلعی جدید قدرت در منطقه می باشد که در نگاهی دیگر باید آن را ظهور پارامتری جدید در معادلات حتی فرامنطقه ای دانست.

جهانتیغی اظهار داشت: از مدت ها قبل در خاورمیانه یک چهار ضلعی شرارت با محوریت آمریکا و دیگر اضلاع اسرائیل،عربستان سعودی و مصر شکل گرفت که بسیاری از توطئه های سالهای اخیر بر علیه جهان اسلام و خاورمیانه را باید در مناسبات استراتژیک این چهار کشور تحلیل کرد. این کشورها طی سالهای اخیر تلاش کردند که نظم جدیدی در خاورمیانه را که تامین کننده منافع آمریکا و اسرائیل و ضامن ادامه حکومت مبارک و آل سعود را در دهه های اخیر تثبیت و عمق ببخشند. بنابرانی با شروع بیداری اسلامی طی ماه های اخیر برای فهم عمق موفقیت ها و دستاوردهای قیامهای عربی باید تاثیر آن را در این مربع شرارت جستجو کرد.


این روزنامه نگار کشورمان عنوان کرد: نگاهی به صحنه امروز خاورمیانه نشان می دهد که مصر با چند اتفاق استراتژیک شامل سرنگونی فرعون مصر،تسخیر سفارت اسرائیل،درخواست برای لغو قرداد کمپ دیوید، راهپیمایی میلیونی در روز نکبت و آتش زدن پرچم اسرائیل ، انفجار در خط لوله گاز به اسرائیل، زمزمه های ارتباط با ایران و ادامه حضور خیابانی مردم برای رسیدن به اهداف انقلاب از این مربع خارج شده است. از سوی دیگر با تحولات اخیر در مصر، تاکید و اصرار بشار اسد بر ماندن بر محور مقاومت،به دست گرفتن دولت توسط گروه 8 مارس در لبنان و تحرکات بی سابقه ضد صهیونیستی در اردن، رژیم اشغالگر قدس را در محاصره بی سابقه یک ائتلاف گسترده ضد صهیونیستی قرار گرفته است که عمده تفاوت این ائتلاف با گذشته سرمایه اجتماعی و حامیان چند دهه میلیونی نفری ان در اطراف فلسطین می باشد. در همین حال رژیم صهیونیسیتی به اعتراف مسئولینش در بدترین شرایط تاریخی و متزلزل ترین دوران خودر ا طی می کند.


جهانتیغی گفت: همچنین عربستان سعودی بخاطر همسایگی با بحرین و یمن نیز در وضعیتی مشابه گرفتار شده است، محاصره عربستان سعودی از طرف یمن انقلابی که انقلابیون آن به شدت مواضع ضد سعودی دارند، عدم مشروعیت آل خلیفه در بحرین ، نارضایتی های گسترده در مناطق نفت خیز شرق این کشور که قلب اقتصاد عربستان محسوب می شود و همچنین حمایت آل سعود از دیکتاتورهای منطقه و مقابله علنی با قیامها منطقه و جنگ نیمه پنهان قدرت در رده های بالای حکومتی در عربستان سبب تزلزل بی سابقه این حکومت استبدادی شده است. مجموع این پارمترها به قدری در تاثیر گذاری در روند حکومت آل سعود در عربستان عمیق می باشند که تغییرات گسترده در این کشور را طی چند سال آینده اجتناب ناپذیر کرده است.


وی افزود: در سویی دیگر اوضاع امریکایی ها نیز بسیار وخیم می باشد، مسائلی همچون از دست دادن متحدین در خاورمیانه، روند ضد آمریکایی تحولات و قیام ها ، جنبش وال استریت و بهم ریختگی اقتصادی این کشور به همراه خروج اجباری و عقب نشینی نظامیان از عراق و در آینده نزدیک از افغانستان سبب شده است که آمریکا نیز در دوران بسیار سخت و شکننده ای قرار بگیرد.


این روزنامه نگار در ادامه گفت: مجموع برآیند این پارمترها نشان می دهد که چهار ضلعی شرارت در خاورمیانه تبدیل به یک مثلث متزلزل شده است که از بازگرداندن خاورمیانه به وضیعت قبل از قیاماها نه تنها ناتوان بلکه صورت مسئله برای انها تنها حفظ مقدار توان باقی مانده می باشد. از سویی دیگر با یک چهار ضلعی دیگر که در سالهای اخیر عامل ثبات منطقه و مخالف نظم امریکایی بوده مواجه هستیم. این چهار ضلعی با محوریت و رهبری ایران و به اضلاع سوریه، حزب الله لبنان و حماس می باشد. همچنین الگو بودن ایران در منطقه و ضعف بی سابقه رژیم صهیونیستی و مذاکرات موفق صلح میان جریان فتح و حماس همچنین فائق آمدن بشار اسد بر اعتراضات داخلی و آغاز اصلاحات در این کشور نشان می دهد که چهار ضلعی ایران ،سوریه ، حزب الله و حماس در وضعیت بسیار مطلوبی به سر می برد. ضمن آنکه با پیش بینی پیوستن عراق و احتمال زیاد مصر در آینده نزدیک به این چهار ضلعی به یک شش ضلعی جدید قدرت منطقه ای شکل خواهد گرفت که نظم جدید خاورمیانه از درون مناسبات این چند ضلعی جدید بیرون خواهد آمد.


جهانتیغی در پایان اظهار داشت: در صورت تشکیل این ائتلاف که یک ابر قدرت جدید بین اللملی را شکل خواهد در اولین کارکرد در نقش یک کاتالیزور در منطقه برای فروپاشی تمامی نظامهای وابسته و تشکیل نظام های اسلامی ظاهر خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها