به گزارش پایگاه 598 به نقل از پول نیوز ؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: هم اکنون به دنبال برندسازی و
نامگذاری خاص برای برنج مرغوب و با کیفیت شمال هستیم تا مشتریان با آرامش
خاطر تولیدات داخلی را خریداری و مصرف کنند.
علیرضا شعبان نژاد روز
یکشنبه در گفت وگو با ایرنا، افزود: با برندسازی برنج ایرانی مشتریان می
دانند چه نوع برنجی، با چه کیفیتی از کجا و با چه قیمتی تهیه کنند.
به
گفته وی، همچنین برندسازی سبب می شود تا برنج تولید داخل جایگاه خود را در
بازار بدست آورد و به طور حتم برنج خارجی نمی تواند رقیب برنج بومی ایرانی
شود.
وی تصریح کرد: متاسفانه پس از برداشت، حدود 24 درصد برنج
تولید داخل در مرحله فرآوری در کارخانجات شالیکوبی خرد و به ضایعات تبدیل
می شود.
وی اضافه کرد: به طوری که حدود 4 درصد برنج در فرآوری به
طور کامل از چرخه مصرف خارج و 20 درصد به عنوان برنج شکسته (خرد) در چرخه
مصرف باقی می ماند که همین امر باعث کاهش درآمد شالیکاران می شود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گیلان گفت: این میزان ضایعات به دلیل قدیمی بودن ساختار و دستگاه های فرآوری شالیکوبی است.
وی
افزود: در حال حاضر 1550 کارخانه شالیکوبی در استان گیلان فعال است که با
اعتبارات موجود ساختار 300 کارخانه شالیکوبی تاکنون اصلاح شده است.
شعبان نژاد اظهار داشت: اصلاح ساختار واحدهای شالیکوبی می تواند بین 7 تا 10 درصد کاهش ضایعات برنج را در پی داشته باشد.
وی
گفت: معتقدیم برای افزایش تولید برنج سفید باید اصلاح ساختار در تمام
واحدهای شالیکوبی اجرا شود که این امر نیازمند تامین اعتبار است