به گزارش پایگاه 598، محمد نیک فر در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر با تأیید فروش اقلام و
اموال خارج از تولید ایران خودرو گفت: با توجه به سیاست های انقباضی که
سیستم بانکی در سال ۹۱ و ۹۲ اعلام کرد و تأمین مالی تولید با مشکلاتی مواجه
بود، به همین دلیل فروش اموال ودارایی هایی که در جریان کار تولید دخالت
نداشتند در دستور کار قرار گرفت ، که از این بابت حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان
از فروش اموال بدست آمده است.
وی افزود: این اموال از طریق فروش چند شرکت تحت پوشش ایران خودرو و نیز از طریق درآمدهای مازاد تأمین شد.
نیک
فر اضافه کرد: شرکت ایران خودرو سمنان، ایران خودرو آذربایجان و مجموعه ای
از املاک و اموالی که خدشه ای در روند تولید ایجاد نمی کرد از جمله اموال
فروخته شده ایران خودرو بمنظور تأمین نقدینگی مورد نیاز بوده است.
معاون
مالی ایران خودرو با اشاره به سهام ایران خودرو در بانک پارسیان هم تصریح
کرد: فروش سهام پارسیان اصلاً مطرح نبوده است و هیچ مذاکره ای هم در این
زمینه وجود ندارد.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا ایران خودرو اقدام
به سرمایه گذاری در خارج از چرخه تولید خودرو کرده است گفت: منطق ایجاب می
کند که سرمایه گذاری ها در حوزه تولید خودرو باشد اما مواردی که اشاره می
شود خارج از تولیدات است، اینگونه نیست.
وی با اشاره به سهام ایران
خودرو در بانک پارسیان اضافه کرد: ایران خودرو در زمان پذیره نویسی بانک
پارسیان اقدام به خرید سهام کرده است که این امر خلاف قانون بوده و ایران
خودرو در آن زمان در تأسیس بانک مشارکت داشته است.
معاون مالی ایران
خودرو به اقدام فروش سهام خود در پارسیان با وجود رد این اقدام در صحبتهای
قبل خود گفت: دو بار اقدام به فروش کرده ایم که بدلیل بروز مشکلاتی نتیجه
ای نداشته است.
نیک فر گفت: هر یک ریالی که از تولید خودرو صرف
موارد دیگر شود قطعاً اشتباه بزرگی است و در گروه ایران خودرو هم تمام
سرمایه گذاری ها در تکمیل چرخه تولید خودرو صورت گرفته است.
وی
افزود: مواردی مثل بانک پارسیان موردی است که ما در تأسیس بانک شرکت داشته
ایم و اکنون هم اقدام به فروش کردیم که البته با موانع قانونی برخورد کرده
ایم و در شرایط خریداران با مشکل مواجه بوده ایم.
معاون مالی ایران
خودرو ضمن رد سرمایه گذاری در کل بانک پارسیان اضافه کرد: رقمی که در بانک
پارسیان سرمایه گذاری شده خیلی کمتر از ارزش کنونی این بانک است و آن هم
برای تسهیل روابط بانکی خودمان مشارکت کردیم.
وی گفت: اگر سیستم بانکی پاسخ خواسته های ما را به نحو احسن انجام دهد قاعدتاً ما هم نباید بدنبال تأسیس بانک باشیم.
نیک
فر افزود: منابع حاصل از فروش املاک غیرتولیدی صرف افزایش تولید شده است
که تأثیر آن را می توان در تولید دو برابری مرداد ۹۳ ملاحظه کرد.
معاون مالی ایران خودرو تصریح کرد: بخشی از این افزایش تولید مربوط به تأمین مالی و بخشی هم تدابیر مدیریتی بوده است.
وی
با بیان اینکه ایران خودرو در حال شناسایی اموال دیگر بمنظور فروش و عرضه
در بازار سرمایه است گفت: این جریان باید ادامه داشته باشد.
نیک فر
با اشاره به حمایت دولت از خودروسازها گفت: صنعت خودرو خودش می تواند خود
را اداره کند اما بطور کلی دولت باید حامی تولید باشد و خودرو نیز از این
چرخه تولید خارج نیست.
وی با بیان اینکه تأمین مالی از بازار سرمایه
در دستور کار ایران خودرو بوده است اضافه کرد: با توصیه های بانک مرکزی
این اقدام در حال انجام است هر چند در یک دوره ایران خودرو از تأمین مالی
از طریق بازار سرمایه متضرر شده است.
معاون مالی ایران خودرو گفت: وضع بدهی این شرکت به قطعه سازان در شرایط خوبی است.
وی
افزود: قبلاً مطالبات قطعه سازان بالاتر از یکسال هم رفته بود در حالی که
سقف مدت زمان کنونی پرداخت طلب قطعه سازان کمتر از چهار ماه شده است.
نیک فر گفت: در یک برنامه منظم هر آنچه که از قطعه سازان خرید کرده بودیم وجوه آنرا پرداخت کردیم.
وی
افزود: مطالبات پیش از این قطعه سازان حدود دو هزار میلیارد تومان بود که
این رقم اکنون به ۱۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است که با توجه به حجم فعالیت
شرکت حدود دو ماه زمان برای پرداخت آن نیاز است.