کد خبر: ۲۴۹۵۹
زمان انتشار: ۰۹:۲۶     ۰۹ آبان ۱۳۹۰
نویسنده عرب بررسی کرد؛
برافروختن آتش اختلافات شیعی‌-‌سنی در بحرین نمونه‌ای از اقدام آمریکاست، که با تدبر و تعقل تهران این تیر به سنگ می‌خورد و پس از آن بود که استراتژیست‌های کاخ سفید به فکر متهم کردن ایران به توطئه علیه سفیر عربستان در واشنگتن افتادند تا آنچه که آنها آن را جامعه بین المللی می‌نامند را به واکنش در برابر ایران و منزوی کردن تهران وادارند.
به گزارش فارس به نقل از شبکه المنار، امین حطیط، سرتیپ بازنشسته ارتش لبنان و کارشناس امور راهبردی این کشور در مقاله‌ای به اتهام آمریکا علیه ایران در خصوص ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن می‌پردازد
 و در این‌باره می‌نویسد:
 
* ضربه بزرگ ناکامی در سوریه
 
این اقدام آمریکا از شکست و ناکامی این کشور در سوریه نشات می‌گیرد، بویژه اگر توجه داشته باشیم که اردوغان در این‌باره گفته بود که "کلید قدرت سوریه و بشار اسد در دست تهران است" و به نظر می‌رسد، آمریکا که جنگ در سوریه را رهبری می‌کند، عرصه را بر خود تنگ می‌بیند، به همین دلیل تصمیم می‌گیرد تا کلید را بدست گیرد.
 
* دستاویزهایی که در دنیا معروف شده‌اند

این‌گونه است که ایده متهم ساختن ایران به توطئه ترور سفیر عربستان در واشنگتن در اذهان آمریکایی‌ها شکل می‌گیرد و آمریکا که همواره به تلفیق سیاست‌ها و تراشیدن بهانه‌ها و دستاویزها در جهان معروف شده است و نمونه این بهانه‌ها بیشمار و غیرقابل شمارش (مانند قضیه عراق و سلاح‌های کشتار جمعی و پرونده حریری و دادگاه بین المللی و غیره) یک‌باره تصمیم می‌گیرد، بدون توجه به ارائه دلیل و سند و مدرک با تکیه بر زور و قدرت خود توطئه اتهام ایران به تلاش برای ترور سفیر عربستان در واشنگتن را تدارک ببیند.
 
* اهداف نهفته در پس تهمت اخیر آمریکا علیه ایران
 
در این میان اگر بخواهیم،‌ اهداف نهفته در پس این اقدام کاخ سفید را بررسی کنیم باید به موارد زیر اشاره نماییم:
 
- تحریف نگاه‌ها از ایستادگی "محور مقاومت" و موفقیت آن در تعامل با آن‌چه که بهار عربی نامیده شد.

- تشویش اذهان عمومی جامعه بی المللی از موفقیت‌های هسته‌ای ایران و بسیج کشورهای جهان که بارها درخواست آمریکا برای منزوی کردن ایران را رد کرده‌اند، برای ممانعت از سرمایه‌گذاری در آن. 

- درک ناکامی‌ آمریکا از تلاش‌های فتنه‌انگیزانه خود برای ایجاد شکاف میان شیعیان و سنی‌ها و پی‌بردن ایران به دامی که آمریکا در بحرین و سپس قطیف و اخیرا در مدینه منوره برای آن گسترانده شده بود.

- تحریف نگاه‌های جامعه بین المللی از عقب‌نشینی نظامیان آمریکایی از عراق پس از رد خواسته‌ها و شروط تمدید بقای این نظامیان در عراق توسط بغداد.

- تشدید خصومت‌های شورای همکاری خلیج فارس با ایران و اتخاذ تدابیر و سیاست‌های خصمانه‌تر و نظامی‌تر در برابر ایران و واداشتن کشورهای عضو این شورا به ایجاد پایگاه‌های نظامی آمریکایی در این کشورها و تشویق آنها به خریدهای تسلیحاتی بیشتر و تکیه بر غرب.

- فراهم کردن زمینه‌های مناسب تحت فشار قرار دادن بیش از پیش سوریه توسط اتحادیه عرب و جلوگیری از تبیین موفقیت‌های دمشق در مقابله با معارضان.
 
* این اهداف چگونه محقق خواهند شد
 
این مهمترین اهدافی بود که آمریکا تلاش داشت، با متهم کردن ایران به توطئه علیه سفیر عربستان در واشنگتن به آنها دست یابد،‌ اما چگونه؟

با نگاهی به حقایق موجود درمی‌یابیم که امکان موفقیت آمریکا در حمله به ایران امری تقریبا غیرممکن می‌نماید، به همین دلیل کاخ سفید مطابق معمول تلاش می‌کند تا از اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس به ابزاری علیه ایران استفاده کند و پس از کنار کشیدن خود این دو نهاد عربی را علیه ایران بشوراند، اما از آنجا تحریک بیش از حد اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس ممکن است، عربستان سعودی را نیز به ورطه هلاکت بیاندازد، بنابراین موضع آمریکایی‌ها تغییر می‌کند تا بر برافروختن آتش اختلافات شیعی‌-‌سنی تمرکز کند، البته در این میان دیگر گزینه‌ای نیز برای آمریکا باقی نمی‌ماند تا با تکیه بر آن به مقابله با ایران برخیزد.
 
* تیر آمریکا در ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی در بحرین به سنگ خورد
 
برافروختن آتش اختلافات شیعی‌-‌سنی در بحرین نمونه این اقدام آمریکاست، که با تدبر و تعقل تهران این تیر نیز به سنگ می‌خورد و پس از آن بود که استراتژیست‌های کاخ سفید به فکر متهم کردن ایران به توطئه علیه سفیر عربستان در واشنگتن افتادند تا آنچه که آنها آن را جامعه بین المللی می‌نامند را به واکنش در برابر ایران و منزوی کردن تهران وادارند، اما این استراتژیست‌ها به خوبی مراقب بودند، اتهامی که به ایران وارد می‌کنند، فقط تا حد تلاش برای ترور سفیر عربستان باشد و نه فراتر از آن یعنی ترور که عربستان را وادار به اقدام عملی علیه ایران کند و آمریکا را به دفاع از عربستان وارد باتلاق دیگری در خاورمیانه نماید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها