به گزارش پايگاه 598 به نقل از ساختمان ايران؛حمیدرضا نوازنی افزود: این مصوبه درپی ارائه مستندات و مطالعه نیازسنجی اراک به ناوگان ریلی برای حمل ونقل درون شهری و تلاش استاندار استان مرکزی در دوازدهم شهریور ماه امسال نهایی شد.
وی ادامه داد: پیشنهاد بهره مندی اراک از ناوگان حمل ونقل ریلی (مترو) پنج سال قبل در قالب طرح جامع حمل ونقل شهری تهیه و توسط شهرداری اراک در شورای عالی ترافیک کشور مطرح شده بود.
وی افزود: در آیین نامه اجرایی قانون حمایت از سامانه های حمل ونقل ریلی شهری و حومه، جمعیت شهرهای مشمول مترو بالای یک میلیون نفر تعیین شده اما کلانشهر اراک با جمعیت 560 هزار نفری به دلیل طرح مصوب جامع کاهش آلودگی هوا مشمول بهره مندی از مترو شده است.
نوازنی ادامه داد: کلانشهر اراک با الحاق مناطق جمعیتی سنجان و کرهرود ایجاد شده و با توجه به مستندات قوی مندرج در مطالعه امکان سنجی شبکه حمل ونقل ریلی شهر اراک و حومه، اساس ایجاد زیرساختهای ریلی درون شهری در اراک به تایید هیات دولت رسیده است.
وی گفت: اراک از توسعه نامتوازن و آلاینده های محیطی ناشی از فعالیت صنعتی و تحرک ترافیکی رنج می برد و اینک به عنوان یکی از هشت شهر آلوده کشور مطرح است.
مدیرکل دفتر فنی استانداری استان مرکزی بیان کرد: مهار آلودگی هوا از برنامه های اولویت دار استان و کشور است و به همین منظور با استفاده از ماده 17 قانون حمایت از سامانه های حمل ونقل ریلی شهری، در مصوبه هیات وزیران با پیشنهاد مشترک وزارت کشور و معاونت برنامه ریزی و راهبردی رییس جمهوری، اراک مشمول ایجاد زیرساختهای درون شهری ریلی شده است.
نوازنی گفت: در بند ب این مصوبه، وزارت کشور مکلف شده نسبت به اجرای کامل و سریع مفاد جداول پیوست طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک اقدام کند.
مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی بیان کرد: معاونت برنامه ریزی و راهبردی رییس جمهوری نیز موظف شده نسبت به پیش بینی اعتبارات مورد نیاز در لایحه بودجه 94 کشور برای اجرای طرح کاهش آلودگی هوای اراک که پیشتر بر زمین مانده بود اقدام کند.
نوازنی گفت: مراحل نهایی مطالعه ضرورت سنجی ایجاد حمل ونقل ریلی در اراک اکنون توسط گروه مشاور و با نظارت شورای عالی ترافیک کشور در دست انجام است. وی ابراز امیدواری کرد تا پایان سال جاری طرح یادشده در شورای عالی ترافیک کشور به تصویب برسد.
پیش از این طرح حمل ونقل درون شهری اراک با امکان سنجی اتوبوس های بی آر تی ببه تصویب شورای عالی شهرسازی کشور رسیده بود که با توجه به میزان آلایندگی این وسیله نقلیه و نامناسب بودن فضای معابر شهری اراک این طرح مردود شناخته شده است.