کد خبر: ۲۴۹۱۴
زمان انتشار: ۱۶:۳۴     ۰۸ آبان ۱۳۹۰
خبرگزاري آريا- کارشناس ارشد روابط بين الملل با بيان اينکه جنبش تسخير وال استريت به عنوان نماد اعتراض جهاني به نظام سرمايه داري در حال گسترش است ، گفت : معترضان عمده انتقادهاي خود را موجه شرکت هاي بزرگ و شبکه بانکداري کرده اند و به هيچ کدام از دو حزب حاکم در اين کشور اعتماد ندارند.
به گزارش سرويس اقتصادي آريا به نقل ازراديو اقتصاد، شهيدي تصريح کرد: معترضان معتقدند در نظام سرمايه داري همه هدفگذاري ها و تلاش هاي مسئولان در جهت حفظ منافع اقليت ثروتمندان است و تاکنون سياست هاي پيش بيني شده براي آنها نفعي نداشته است.
وي افزود: گسترش اين اعتراض ها در کشورهاي اروپايي نشان داد که نظام جهاني سازي اقتصادي به راهبري آمريکا موفق نبوده است و اين کشور به تدريج تاثير خود را در هژموني و يکپارچه سازي اقتصاد بين الملل به نفع سياست هاي واشنگتن از دست مي دهد.
آقاي شهيدي ، شکاف طبقاتي را مهمترين معضل جامعه آمريکايي دانست و گفت: يک اقليت بسيار اندک بيش از 50 درصد ثروت اين جامعه را در اختيار دارد و متاسفانه عمده سياست گذاري ها و تلاش هاي دولت و شبکه بانکي هم در جهت حفظ منافع اين اقليت است.
وي افزود : اين اعتراض ها و بحران هاي مالي و اقتصادي چند درس عمده دارد که مهم ترين موارد آنها ضرورت تجديدنظر در جهاني سازي اقتصادي، کنترل رقابت و مالکيت است تا محروميت اجتماعي و اقتصادي اکثريت شهروندان در اين کشورها کاهش يابد.
آقاي شهيدي اظهار داشت: متاسفانه شرکت هاي بزرگ در جوامع غربي به تراست (انحصار بزرگ) تبديل شده اند و مردم هم به اين اطمينان رسيده اند که مشکل عمومي جامعه آمريکا فقط يک حزب دموکرات يا حزب جمهوريخواهان نيست بلکه هر دو حزب در اين بحران موثر و مقصرند و از هيچ کدام هم انتظار معجزه ندارند ، بايد اين نظام سياسي و اقتصادي تغيير ساختاري پيدا کند.
کارشناس اقتصاد بين الملل ، بحران اقتصادي در امريکا و اروپا را نوعي شکست در سياست هاي اقتصادي و جهاني سازي دانست که باعث شده است سيستم اقتصادي حاکم بر دنيا دچار تغيير شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها