کد خبر: ۲۴۹۰۹
زمان انتشار: ۱۵:۳۸     ۰۸ آبان ۱۳۹۰
از سوی مجله فکوس اعلام شد
مجله فکوس یکی از مجلات مطرح انگلستان، طرحهای غول آسای جهان را معرفی کرد. ساخت برخی از این طرحها هنوز آغاز نشده و برخی دیگر نیز در حال اتمام است.

به گزارش سرویس علمی فناوری جام نیوز به نقل از مجله فکوس؛ یکی از این طرحها پلی است به طول 48 کیلومتر که روی دریا ساخته خواهد شد و سه کشور هنگ کنگ، چین و ماکائو را به یکدیگر متصل خواهد کرد. برخی از نقاط این جاده از زیر دریا عبور خواهد کرد. این پل طوری طراحی شده که در برابر زمین لرزه‌ای به بزرگی 8 ریشتر و طوفانی با سرعت 200 کیلومتر در ساعت بتواند مقاومت کند. ساخت این طرح از ماه گذشته آغاز شده و انتظار می‌رود تا سال 2016 به اتمام برسد.



تونلی که از داخل کوههای آلپ عبور خواهد کرد، یکی دیگر از طرحهای باورنکردنی جهان است. این تونل که تونل زیر زمینی گوتارد نام دارد و ساخت آن در 56 کیلومتری زیر زمین دنبال می‌شود، دو کشور سوئد و ایتالیا را به هم متصل خواهد کرد. طول این تونل 151 کیلومتر خواهد بود و برای ساخت آن حدود 23 میلیون تن سخره از زیر زمین استخراج شده است. در این تونل سامانه قطار سریع السیر راه اندازی خواهد شد و زوریخ را به شهر میلان متصل خواهد کرد. برای ساخت این تونل 10 میلیارد دلار خرج شده است.



یکی دیگر از طرحهای باورنکردنی جهان که در مجله فکوس معرفی شده، سد بختیاری است که در ایران در حال ساخته شدن است. این سد یک نیروگاه برق آبی به بزرگی 1500 مگاوات را تغذیه خواهد کرد. این سد که 315 متر ارتفاع دارد، مرتفع ترین سد جهان به شمار می‌رود. برای ساخت این سد 1/3 میلیون متر مکعب سیمان مورد استفاده قرار خواهد گرفت. انتظار می‌رود ظرفیت این سد که روی رودخانه کارون و در دامنه کوههای بختیاری ساخته خواهد شد از 8/4 میلیون متر مکعب هم فراتر برود.



برجی که در عربستان سعودی در حال ساخته شدن است، یکی دیگر از شگفتیهای سازه‌های بشری به شمار می‌رود. این برج 1600 متر بلندی خواهد داشت که به این شکل دو برابر بلندترین برج جهان خواهد بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
جریان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۳۴ - ۰۸ آبان ۱۳۹۰
۰
۰
سد بختیاری در زوریخ سوئیسه نه ایتالیای سوئد
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها