کد خبر: ۲۴۸۰۲
زمان انتشار: ۱۸:۵۳     ۰۷ آبان ۱۳۹۰
عضو فراکسيون ائتلاف دولت قانون درگفتگو با العالم فاش کرد:
بغداد (العالم)- عضو فراکسيون ائتلاف دولت قانون به رهبري نوري مالکي نخست وزير عراق، هراس عربستان از استقرار دموکراسي درعراق، سرايت دموکراسی خواهی به این کشور و تقويت شيعيان منطقه نفت خيز الشرقيه عربستان در مرز با عراق را راز اصرار ریاض براي اخلال در عراق عنوان کرد.

به گزارش سرويس بين الملل پايگاه 598،"سعد المطلبي" سياستمدارعراقي شنبه درگفت وگوبا شبکه خبري العالم اظهار داشت: عربستان تلاش مي کند عراق را به مجموعه کشورهاي عربي همانند سابق بازگرداند و امت عربي جديدي تشکيل دهد تا عراق نگهبان مرزهاي شرقي عربستان باشد و اين نشان دهنده دغدغه و نگراني عربستان از حضور شيعيان درمنطقه است.

المطلبي افزود: منطقه الشرقيه عربستان واقع در مجاورت عراق داراي ساکنان شيعه است و نفت اين کشور نيز در اين منطقه متمرکز است بنابر اين رژيم عربستان بيم آن دارد که عراق به کشوري با ثبات و با رويکرد مذهب شيعه تبديل شود و اين رويکرد شيعي ممکن است دموکراسي و آزادي را به مناطق شيعه نشين هم مرز با عربستان گسترش دهد.

وي گفت: عربستان مداخله در عراق را اينگونه توجيه مي کند که در صدد دفاع از دستاوردهاي خود است و آن را يکي از حقوق آل سعود مي داند بنابراين عراق را تحت  فشار قرار مي دهد تا نتواند به عنوان يک کشورمستقل قد علم کند.

عضو فراکسيون ائتلاف دولت قانون خاطرنشان کرد: عربستان با اينگونه اقدامات مي خواهد بگويد اگر عراق بخواهد ثبات داشته باشد بايد روش سياسي دموکراتيک خود را تغيير دهد و تاريخ را به گذشته بازگرداند و نگهبان دورازه هاي شرقي عربستان باشد.

المطلبي با ابراز تاسف از سردي روابط ديپلماتيک عربستان با عراق افزود: عربستان تاکنون سفيري به عراق نفرستاده و حتي نماينده ديپلماتيک در سطوح پايين نيز ندارد و طي دو سال گذشته فقط با اعزام سفير عراقي سني به رياض موافقت کرده است که اين امر بيانگر نوع تفکر رژيم عربستان در برابر عراق است.

وي تاکيد کرد: عربستان و هريک از کشورهاي منطقه با ايجاد عراق دموکراتيک مخالفند و تا زماني که اين روند ادامه دارد  نمي خواهند اين کشور به ساحل ثبات برسد اما اگر عراق به دوران ديکتاتوري ،کودتاها و نظامي گري بازگردد ، مورد استقبال آنها قرار خواهد گرفت.

عضو فراکسيون ائتلاف دولت قانون گفت: برخي کشورها تلاش مي کنند ، سازمان القاعده و سازمان هاي تکفيري را با حزب بعث منحله تجميع کنند تا با ايجاد ناامني در عراق ، کودتاي نظامي به رهبري حزب بعث به پا کنند و قدرت را به دست بگيرند.

 المطلبي يکي از منابع تامين مالي حزب منحله بعث عراق را سرمايه هاي آن طي 30 سال گذشته از محل اختصاص درآمد نفت عراق به اين حزب و سرمايه گذاري آن در خارج در دوران رژيم صدام حسين عنوان کرد.

وي تاکيد کرد: بيانيه اخير عزت الدوري جنايتکار عراقي يا سخنگوي وي ، بيانگر همکاري حزب بعث با گروه هاي تکفيري به منظور تسلط بر عراق وهم چنين حمايت کشورهاي عربي از اين طرح است.
 
المطلبي افزود: بيانيه عزت الدوري همچنين بيانگر ناکامي وعده هاي پيش از انتخابات فهرست العراقيه به رهبري اياد علاوي به حزب بعث است.

وي گفت: اين فهرست از محقق کردن برخي وعده هاي خود ناکام ماند و نتوانست اهداف حزب بعث را که با هم توافق کرده بودند؛ اجرا کند.

عضو فراکسيون ائتلاف دولت قانون اظهار داشت: ميان تلاش براي ايجاد اختلال در وضعيت امنيتي عراق و دعوت براي تمديد حضور نيروهاي آمريکايي در اين کشور ارتباط مستقيم جود دارد.
 
وي تاکيد کرد: دولت عراق و اکثر نمايندگان مجلس معتقدند که تمديد حضور نيروهاي آمريکايي در عراق و امضاي  قرارداد جديد با واشنگتن امکان پذير نيست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها