کد خبر: ۲۴۷۷۹
زمان انتشار: ۱۸:۱۳     ۰۷ آبان ۱۳۹۰
دولت امریکا می‌داند که برای معرفی یک سیاست موفق در عرصه بین‌الملل نیاز به به یک آینده‌نگری مطمئن دارد تا بتواند بر اساس محاسبات دقیق با برنامه وارد انتخابات 2012 شود و در این چار چوب است که بار دیگر درک می‌کند که منطقه بدون ایران غیر ممکن است.

به گزارش 598 به نقل از فارس، "هیلاری کلینتون"، وزیر خارجه امریکا که در مصاحبه با شبکه بی بی سی ظاهر شد در ابتدا با توجه به تعهدات خود به لابی ایپک سعی کرد تا همان سخنان تکراری گذشته و با نگاه تهاجمی مواضع  خود را بیان کند و کماکان بر مواضع  کهنه و خاک گرفته امریکا نسبت به تحولات داخلی ایران خود را بعنوان دایه ای بهتر از مادر برای ایران معرفی کند.

این مصاحبه در زمانی انجام شد که مقامات آمریکایی با ارسال پیام بار دیگر به بهانه ای جدید در خواست تعامل با جمهوری اسلامی ایران را مطرح می کنند و تلاش می کنند تا به هر نحو مذاکرات رو در رو را پیگیری کنند. مصاحبه وزیر خارجه امریکا بر اساس این ارزیابی بود که طی هفته های گذشته با تهمت تروریست خواندن ایران شاهد عدم همراهی دولت ها و ملت های جهان با این سناریو مضحک بود و خانم هیلاری کلینتون تلاش کرد با توجه به حوزه های جدید همکاری ایران با روسیه و از طرف دیگر تلاش لندن برای ورود به مرحله ای جدید از تعامل دیپلماتیک با ایران نسبت خود با شرایط و وضعیت جدید را باز تعریف کند.

اکنون با درک بموقع و بهنگام از شریط امریکا در محیط داخلی و عرصه سیاست منطقه ای امریکا و موازنه سیاست خارجی این کشور با دیگر قدرت ها است که می توان جایگاه این مواضع کلینتون را بدقت ارزیابی کرد.

سیاست خارجی امریکا طی هفته های اخیر بشدت نگران جهت گیری و حوزه های جدید ائتلاف در عرصه منطقه ای و جهان است و در این مسیر با توجه به تحولات منطقه و پیروزی اسلام گرایان در عرصه مردمسالاری جدید خصوصا در تونس و مبهم شدن سوگیری تحولات داخلی در لیبی و همچنین اصرار دائمی لایه های جدید سیاسی در مصر و همراه شدن سکته سیاسی در عربستان و شرایط محافظه کاری جدید در این کشور  نسبت به معمای جدید قدرت و امنیت در خاورمیانه به سوالات جدیدی روبرو می شود.

از سوی دیگر اعلام خروج نیروهای نظامی امریکا در عراق و تاکید اوباما بر تعهدات انتخاباتی و حرکت امریکا در جهت انتقال امنیت از ارتش رسمی امریکا به بخش های خصوصی و همچنین دولت عراق در اصل پاسخی به تحولات داخلی امریکا و رشد و ادامه اعتراض جنبش تسخیر وال استریت بود و دولت امریکا بخوبی دریافته است که اعتراض مردم امریکا می تواند در مراحل بعدی از سطح داخلی به عرصه سیاست خارجی منتقل شود و ابعاد جدید اجتماعی و ترکیب ان با عدم اجرای "سیاست تغییر  " چگونه در رقابت انتخابات 2012 ریاست جمهوری امریکا نقش بازی کند و بی دلیل نیست که دستگاه سیاست خارجی امریکا دائما به ایران هشدار می دهد که در موقعیت جدید در منطقه ایران  سیاست تکروی نداشته باشد و ملاحظات امریکا را در نظر داشته باشد!

دولت امریکا می داند که برای داشتن محصول و معرفی یک سیاست موفق در عرصه بین الملل نیاز به به یک آینده نگری مطمئن دارد تا بتواند بر اساس محاسبات دقیق با برنامه وارد انتخابات 2012 شود و در این چار چوب است که بار دیگر درک می کند که منطقه بدون ایران غیر ممکن است.

لیکن برای ساخت فضای جدید و چانه زنی از موضع برتر تلاش می کند تا فشار حداکثری را اعمال و کلیه فضای مانور ایران را محدود و با درگیر ساختن ایران در محیط پیرامونی فضای تصمیم گیری ایران را تحدید نماید و این یکی دیگر از اشتباهات سیاست خارجی امریکا است که شیپور را از ته ان می نوازد وبجای اعلام صریح به خطای استراتژیک خود تلاش می کند تا با مقصر جلوه دادن و بازی دیپلماتیک و سفارتخانه مجازی واتصال به فضای داخلی کلاف را به دور دستگاه سیاست خارجی امریکا ببافد.

مناسب است خانم هیلاری کلینتون حداقل به نظرات فرید زکریا در واشنگتن پست توجه کند که با عنوان «برای معامله درباره آینده برنامه هسته ای ایران به 2008 بازگردید» منتشر شده، وی در این مقاله می نویسد: «باراک اوباما در مبارزات انتخاباتی خود در سال 2008 اعلام کرد که سیاست های خارجی دولت بوش را تغییر خواهد داد. موضوع این تغییر هم ایران بود. اوباما به کرات توضیح داد که سیاست بوش که تنها ایران را تحت فشار می گذاشت کارایی نداشته است و وی می خواهد با سران این کشور مذاکره کند تا از این طریق بتواند به راهکاری دست یابد تا از تنش ها و خطرات موجود بکاهد. اما پس از گذشت دو سال از ریاست جمهوری اوباما سیاست های وی در قبال ایران خیلی شبیه سیاست های دولت جورج دبلیو بوش است با همان مشکلاتی که وی در زمان نامزدی انتخابات بر انها تکیه می کرد».

سیاست خارجی امریکا مجبور است تا خود را از سیاست تقابل خارج کند و چاره این موضوع در شناخت دقیق از واقعیت با تمدن و قدرتمند و پا برجا بنام جمهوری اسلامی ایران است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها