کد خبر: ۲۴۷۱۸
زمان انتشار: ۱۳:۱۶     ۰۷ آبان ۱۳۹۰
یک روزنامه لبنانی در تحلیلی از خروج سفیر آمریکا از سوریه و اقدام قاطع دمشق در مقابل آن و فراخواندن سفیر خود از واشنگتن، تاکید کرد که علت خروج سفیر آمریکا، شکست خوردن او در ماموریت محوله بود.

به گزارش 598 به نقل از فارس، وزارت امور خارجه آمریکا هفته گذشته «رابرت فورد» سفیر خود در دمشق را فراخواند و اعلام کرد که وی مرخصی چند ماهه گرفته است.

روزنامه البناء در این خصوص نوشت که وزارت امور خارجه آمریکا بهانه خوبی برای خارج کردن سفیر خود نیاورد زمانیکه اعلام کرد فورد به دلیل نداشتن امنیت شخصی سوریه را ترک کرده است.

البناء نوشت: فورد کسی است که عرف دیپلماتیک را در چند ماه گذشته در سوریه زیر پا گذاشت و به شهرهای ناآرام حماة سفر کرد تا با مخالفان دمشق دیدار کند اما وزارت خارجه آمریکا مدعی می‌شود که وی امنیت نداشته است.

بنا بر این گزارش، وزارت خارجه سوریه نیز بلافاصله واکنش نشان داد و عماد مصطفی سفیر خود در واشنگتن را برای رایزنی به سوریه فراخواند و بسیاری از تحلیلگران این اقدام سوریه را از موضع قدرت و بسیار قوی‌تر از اقدام آمریکا تحلیل کردند.

البناء نوشت: اما 24 ساعت پس از اقدام سوریه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ویکتوریا نولاند اعلام کرد که خروج سفیر این کشور از سوریه برای رایزنی بوده است و وی تا چند ماه دیگر به سوریه باز می‌گردد.

این روزنامه نوشت: اما سوال اینجاست که چرا آمریکا دقیقا این زمان را برای خارج کردن سفیر خود به بهانه نبود امنیت انتخاب کرد؟. بهانه آمریکا برای خارج کردن فورد از سوریه اصلا خوب نبود. فورد اگر نگران امنیت خود بود پس چرا به شهر ناآرام حماة رفت تا با مخالفان دیدار کند یا چرا به مکان‌هایی که اعتراضاتی محدود انجام می‌شد می‌رفت؟

البناء تاکید کرد: آنچه قطعی است این است که رابرت فورد در اجرای ماموریت محوله که وزارت خارجه آمریکا به او داده بود، شکست خورد. ماموریت وی تحریک و تشدید اتفاقات و ناآرامی در سوریه بود و عدفی که دولت آمریکا به دنبال آن بود، ضربه زدن به سران سوریه و مقاومت در این کشور بود؛ دولت سوریه که مانعی در برابر توافق سایکس پیکو جدید برای منطقه است که هدف آن تجزیه منطقه است.

این روزنامه تصریح کرد: بیرون کشیدن فورد نشانه ورشکستگی سیاسی آمریکاست. این ورشکستگی پس از موفقیت سوریه در خنثی کردن طرح توطئه در این کشور حاصل شد از زمانی که بشار اسد آغاز اصلاحات در این کشور را آغاز کرد که شامل بسیاری از حوزه‌های سیاسی و اجتماعی در این کشور می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها