کد خبر: ۲۴۷۰۸
زمان انتشار: ۱۲:۵۴     ۰۷ آبان ۱۳۹۰
 یک روزنامه‌نگار و فعال فرهنگی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان دچار بحران مشروعیت هستند و هیچ چاره‌ای برای بهبود این وضع ندارند، گفت: افرادی مثل عارف نیز بیش از آنکه به فکر اسلام باشند به فکر آبروی خود هستند.

به گزارش 598، وحید یامین‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها با اشاره به ضرورت وحدت اصولگرایان و اخباری در خصوص آینده جبهه پایداری اظهار داشت: از بنده درباره جبهه پایداری سوال نکنید چرا که من عهد کرده‌ام درباره این موضوع با هیچ رسانه‌ای مصاحبه نکنم.

وی در ادامه در خصوص برنامه‌ها و آرایش سیاسی اصلاح‌طلبان برای حضور در عرصه انتخابات تصریح کرد: اصلاح‌طلبان به شدت دچار اختلال در تصمیم‌گیری هستند اما به نظر می‌رسد با هوشمندی فضای رسانه‌ای خود را مدیریت می‌کنند. بر همین اساس هدف آنها بیش از آنکه حضور سیاسی باشد، حضور رسانه‌ای است.

این روزنامه‌نگار افزود: اصلاح‌طلبان در حال حاضر ضعیف‌تر از آن هستند که در رسانه‌ها از خود نشان می‌دهند لذا بعید نیست در انتخابات شرکت کرده و لیست ارائه دهند و در عین‌حال اکثر آنها نیز تایید صلاحیت شوند.

وی ادامه داد: اصلاح‌طلبان در موضعی نیستند که بتوانند برای نظام شرط‌گذاری کنند اما تلاش خواهند کرد که حضوری ولو ضعیف در انتخابات داشته باشند تا از حیث سیاسی دچار مرگ نشوند.

یامین‌پور با تاکید بر اینکه حیثیت سیاسی و رسانه‌ای اصلاح‌طلبان به هم گره خورده است، عنوان کرد: آنها ناچار هستند برای باقی ماندن نام خود هر از گاهی اظهارنظر سیاسی کرده و ابراز وجود کنند، در غیر این صورت به بلای نهضت آزادی دچار می‌شوند.

وی بیان داشت: نهضت آزادی از لحاظ حیثیت سیاسی کاملا از صحنه سیاسی ایران حذف شد و امروز نیز اصلاح‌طلبان در آستانه نابودی قرار دارند بنابراین برای اینکه دچار مرگ زودرس نشوند از نظر رسانه‌ای خود را بازتولید می‌کنند.

اصلاح‌طلبان دچار بحران مشروعیت هستند

یامین‌پور با اشاره به اینکه ممکن است اصلاح‌طلبان برای انتخابات اعلام آمادگی کنند، یادآور شد: اکثر افراد پیشنهادی این جریان رد صلاحیت نخواهند شد کما اینکه اکثر لیست آنها در انتخابات مجلس هشتم تایید صلاحیت شد اما در عین حال این طیف دچار بحران مشروعیت بوده و هیچ راهی برای بهبود وضعیت خود ندارند.

وی اضافه کرد: اگر اقدامات اصلاح‌طلبان پراکنده، متفرق و فاقد سازماندهی به نظر می‌رسد ناشی از تفرق در تصمیم‌ گیری آنهاست.

یامین‌پور در خصوص محوریت احتمالی حسن خمینی برای اصلاح‌طلبان در انتخابات، متذکر شد: درباره حسن خمینی و افرادی مثل عارف باید طوری دیگر صحبت کرد؛ برخی از این افراد بیش از آنکه به فکر جریان اصلاحات باشند به آبروی سیاسی خود فکر می‌کنند از این‌رو عقل سیاسی عارف به او اجازه نمی‌دهد همین مقدار آبروی خود را با پیوستن به جریان شکست خورده اصلاحات به مخاطره بیندازد و طبق اخباری که بنده دارم فضای ذهنی عارف همین‌گونه است.

وی با بیان اینکه وضعیت اصلاح‌طلبان از دو حالت خارج نیست و یا تایید صلاحیت می‌شوند یا خیر، افزود: اگر این جریان تایید صلاحیت نشود دوباره ژست اپوزیسیون و مظلومیت می‌گیرد و در عین حال تایید آنها فرصت مطرح شدن در فضای سیاسی را امکان‌پذیر می‌کند و از این طریق می‌توانند ادعا کنند هنوز در قاعده نظام حضور دارند.

اگر فتنه ملاک تایید صلاحیت باشد، برخی اصولگرایان نیز رد صلاحیت می‌شوند

این روزنامه‌نگار خاطرنشان کرد: نظام سیاسی کشور آنقدر تسامح دارد که افرادی دارای اتهام روشن در جریان فتنه نیستند را تایید صلاحیت کنند چرا که اگر به اتهام فتنه برخی اصلاح‌طلبان رد شوند، بعضی اصولگرایان نیز اصلا نباید تایید صلاحیت شوند.

وی در ادامه در خصوص تردیدافکنی‌های اخیر هاشمی در جمع احزاب اصلاح‌طلب یادآور شد این موضوع بازی تکراری آقای هاشمی و برخی از موافقان وی است؛ باید پرسید چه دلیلی باعث شده که این صداهای ضعیف شده دوباره کلفت شود؟ در واقع صورت‌بندی سیاسی کشور چگونه بوده است که برخی افراد با اعتماد به نفس مواضع گذشته خود را تکرار می‌کنند؟

یامین‌پور گفت: به نظر می‌رسد اصولگرایان دقت و حساسیت لازم را در تنظیم روابط و مناسبات سیاسی خود برای انتخابات مجلس به کار نگرفته‌اند و  این باعث شده افرادی چهره و مدعی باشند که نباید در صدر قرار می‌گرفتند چرا که مردم با برخی از آنها تسویه حساب کرده بودند.

طرح تفکیک جنسیتی تنها جزء کوچک اسلامی کردن دانشگاه‌ها است

وی در ادامه گفت‌وگوی خود با فارس در خصوص تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها، اظهار داشت: در مرکز پژوهش‌های مجلس تحقیق مفصلی در این‌باره صورت گرفت و نتیجه آن را نیز به مجلس شورای اسلامی ارائه دادیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه تک‌جنسیتی سیاست قابل دفاعی است، افزود: در حال حاضر وضعیت اختلاط بی‌ضابطه دانشجویان اسلامی نیست و باید مدیریت شود، لذا هر اقدامی برای ضابطه‌مند کردن این وضعیت باید با نگاه هزینه فایده صورت گیرد.

یامین‌پور تصریح کرد: اسلامی شدن دانشگاه‌ها نباید با تفکیک جنسیتی و تک‌جنسیتی شدن تعریف شود چرا که این مسائل تنها جزء کوچکی از اسلامی کردن دانشگاه است.

وی تاکید کرد: باید مراقب سوءاستفاده سیاسی از طرح تفکیک جنسیتی نیز بود.

یامین‌پور در خصوص برنامه وزارت علوم در این زمینه بیان داشت: وزارت علوم راهبرد روشنی ندارد و روسای دانشگاه‌ها در این زمینه راسا تصمیم‌گیری می‌کنند البته اگر هر دانشگاهی متناسب با وضعیت خود تصمیم بگیرد خوب است اما باید به میزان اندیشه‌ای بودن آن توجه شود.

وی پیشنهاد داد: این طرح باید به دور از شتابزدگی اولویت را به ورودی‌های دانشگاه‌ها دهد ضمن اینکه باید به اهداف و مقدورات دانشگاه‌ها نیز توجه کرد؛ مثلا در برخی از دانشگاه‌ها از 30 دانشجو فقط 5 نفر دانشجوی پسر هستند!

یامین‌پور در پایان متذکر شد: در اسلامی کردن دانشگاه‌ها ما اولویت‌ها را نباید به خاطر جو سیاسی علیه این پدیده مورد غفلت قرار دهیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها