بیرون زدن سر یک حیوان از پنجره ماشین در خیابانها و جادهها. این تصویری است که شاید شما هم تابهحال بارها ان را دیده باشید. سگ هایی که با مدلها و چهرههای مختلف به عضو جدید برخی خانواده های ایرانی تبدیل شده اند. حیواناتی که حالا در ایران و تهران،هم مهد مخصوص دارند، هم آتلیه اختصاصی و هم البته یک مجله ویژه.
تا چند سال اخیر فعالیت فرهنگی و تبلیغی در زمینه حیوانات به خصوص حیوانات خانگی، بهصورت چراغ خاموش انجام می شد. اما در دو سه سال اخیر این فعالیت ها به میزان چشم گیری افزایش پیدا کرده است. به طوریکه بیشتر این فعالیت ها در غفلت مسئولان، با مجوز و به طور رسمی ادامه دارد.
مجلهای برای حیوانات خانگی
چند هفته پیش، حاشیههای انتشار یک نشریه به تلویزیون و سایتهای خبری اه پیداکرد. مجلهای تخصصی ویژه حیوانات خانگی که وابسته به بیمارستان دامپزشکی تهران بوده و اولین شماره آن در شهریور 90 منتشر شد. مجله پت نشریه تخصصی حیوانات خانگی است که در شماره های مختلف خود به توضیح نژاد و اصالت انوع حیوانات به ویژه سگ و گربه می پردازد. این نشریه در شماره های مختلف خود سراغ هنرمندان و چهره های مشهوری که حیوانات خانگی دارند رفته و از سبک زندگی آنان و تاثیر این حیوان خانگی در زندگی شان می پرسد. چاپ مجله پت در همان ابتدا با واکنش بسیاری از اهالی رسانه مواجه شد. به طوری که این نشریه و مطالبش را مخالف سبک زندگی اسلامی و نوعی تبلیغ وترویج فرهنگ غربی دانستند. اما این مجله همچنان و با همان رویکرد منتشر میشود.
آتلیه ویژه هاپوها و پیشیها
این یکی، چند وقتی میشود که جایش را در شبکههای اجتماعی باز کرده. آتلیههایی خاص با دکوری ویژه عکاسی با حیوانات خانگی. صاحبان آتلیههایی که بهنظر میرسد بهصورت زیرزمینی به این نوع فعالیت خود ادامه میدهند، با درج آگهی و پیامهایی همچون «عکاسی تخصصی حیوانات همراه کودکان شما» و... محیطی برای عکسهای آتلیهای با حیوانات خانگی بهپا کردهاند. جالباینجاست که ردپای این آتلیهها در سایتهای عرضهکننده تخفیف گروهی نیز پیدا شده است. حالا میان آگهیهای اینترنتی میشود آتلیه هایی یافت که در تبلیغاتشان برای جذب مشتری بیشتر، این نوع عکس را در منوهای پیشنهادی شان گنجانده اند و مشتاقان می توانند با حیوان خانگیشان در محیطی ویژه و دکوری خاص کلی عکس یادگاری بگیرند.
عکسهایی که اینروزها حتی به تصویر پروفایل افراد در بعضی شبکههای اجتماعی هم رسیدهاست و منوی ویژهای هم برای عکسهای فیس بوکی برای صاحبان حیوانات خانگی طراحی شدهاست.
خیریه ای برای حیوانات
هرچندوقت یکبار کمپین ها و بازارچه های مختلفی برای حمایت از حیوانات در گوشه و کنار کشور برگزار می شود. برنامه های خیریه ای که درآمد حاصل از آن قرار است به سود حیوانات بی سرپناه باشد. اطلاع رسانی این برنامه ها بیشتر از طریق شبکه های اجتماعی و صفحات هنرمندان و چهره های مشهور است. در این فراخوان ها نیز حضورجمعی از هنرمندان در مراسم قید شده است.
در بعضی از اطلاعیه های موجود در صفحات حمایت از حیوانات، از علاقهمندان دعوت شده که در تاریخ مشخصی اقدام به شستن سگ های بی سرپناه استقرار یافته کنند.عکس های منتشر شده از این کمپین ها و شیوه شستشوی این حیوانات کمی عجیب به نظر می رسد.
مهدکودکی برای سگ ها
آخرین اقدام عجیب و غریب در حوزه حیوانات خانگی به خصوص سگ ها، راه اندازی مهدهایی برای این حیوانات است. بیشتر مراجعه کنندگان به این مهدها هم افرادی هستند که تمام وقت نمی توانند از حیوان خانگی خود نگهداری کنند و یا اینکه می خواهند حیوان خانگی شان را از تنهایی در بیاورند. یک گزارش رادیویی،هزینه نگهداری از سگ های خانگی را تقریبا روزی 30 هزار تومان اعلام کردهاست. منوی غذایی این حیوانات هم شامل غذاهایی همچون کوبیده، کله پاچه، رولت و جوجه کباب است. به گفته رئیس یکی از مهدها حیوانات یک روز در میان در مهد شستشو شده و بعد از خوردن غذا به زمین بازی می روند. اگر هرکدام از این حیوانات در مهد بیمار شوند. تمامی هزینه به عهده مهد است و صاحب سگ هزینه ای پرداخت نمی کند.
باوجود تاکید دین اسلام بر حمایت از حیوانات و مهربانی با آنها، رفتارهایی اینچنین به هیچعنوان با سبک زندگی ایرانی- اسلامی سازگار نیست.ضمن اینکه نگهداری حیوانات در فضاهای بسته و آپارتمانی خانههای امروزی، سرچشمه شیوع بسیاری از بیماریها خواهد شد. بهنظر میرسد غفلت مسئولان نهادهای نظارتی در کنار سودجویی عدهای خاص، سبب شدهاست تا ورود حیوانات خانگی به زندگی مردم، هرروز با حالتی جدید دنبال شود. یک روز با همزیستی خانم بازیگر با گربه محبوبش و روزی دیگر با مهد ویژه سگها.