به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598 ، رییس قوه قضاییه با تشکر ویژه از عنایت
رهبر معظم انقلاب به دستگاه قضا و اعتمادی که معظمله نسبت به مسئولان عالی
قضایی ابراز کردند، گفت: همانطور که رهنمودهای مطرح شده از سوی مقام معظم
رهبری در دیدار اول تیرماه مسئولان قضایی با ایشان را بستری برای «تدوین
سیاستهای قوه قضاییه» قرار دادیم، نکات مذکور در حکم انتصاب مجدد را نیز
به دقت پیگیری و اجرایی خواهیم کرد.
آیتالله «صادق آملیلاریجانی» در نخستین
جلسه مسئولان عالی قضایی در دوره جدید فعالیت دستگاه قضا اظهار کرد: بیعت
مجدد خود را با مقام معظم رهبری در انجاز اهداف نظام جمهوری اسلامی، چه
اهدافی که در قانون اساسی بیان شده است و چه منویات رهبر معظم انقلاب، در
راهبری این نظام اعلام میکنیم.وی
با تاکید بر اینکه بیانات اول تیرماه مقام معظم رهبری و حکم انتصابی که
اخیراً صادر کردهاند، «مسیر روشنی» را برای دستگاه قضا ترسیم کرده است،
تصریح کرد: به یقین مسئولان قضایی در دوره جدید با نیروی بیشتری در تحقق
اهداف ترسیمشده همراهی خواهند کرد.رییس
دستگاه قضا ادامه داد: هر چند مسئولان قضایی خود به برخی کاستیها معترف
هستند و میدانند مردم از دستگاه قضایی انتظار بالایی دارند که همه آنها
هنوز برآورده نشده است، اما در همین حال این دستگاه توفیقهای بسیاری در
سالهای اخیر داشته است.
سیاهنمایی رسانههای ضدانقلاب نمیتواند تلاشهای دستگاه قضا را تحتالشعاع قرار دهد
وی همچنین با بیان اینکه همانگونه که پیش از این هم اعلام کردهام «سخنان
خلاف واقع و سیاهنمایی» رسانههای بیگانه و ضدانقلاب نمیتواند زحمات و
تلاشهای کارکنان دستگاه قضایی را تحتالشعاع قرار دهد، «جمع کردن جریان
فتنه» از کشور را «کار مهم» این دستگاه دانست و گفت: برخی فتنه را جریانی
زماندار میدانند که اینک تمام شده است؛ اینکه بساط فتنه برچیده شد حرف
درستی است اما مهم این است که مشخص شود ما از فتنه چه تحلیلی داشتهایم و
اصلاً جریان فتنه را فتنه میدانیم یا نه؟آیتالله
آملیلاریجانی با انتقاد از برخی اظهار نظرها درباره فتنه و با تاکید بر
اینکه اگر کسی اصل فتنه را قبول داشته باشد، نباید «اصحاب فتنه» را به کار
بگمارد، افزود: اگر کسانی از فتنه برگشتند، اشکالی وجود ندارد، چون انسان
جایز الخطاست؛ اما قابل پذیرش نیست آن دسته از فعالان فتنه که هنوز هم بر
مواضعشان پافشاری میکنند در دستگاههای حکومتی بر مناصب مدیریتی قرار
بگیرند.وی با انتقاد از دیدگاهی که
آثار فتنه را پایانیافته تلقی میکند، یادآور شد: انقلاب اسلامی نیز
پدیدهای تاریخی بود اما اهدافش تا امروز زنده است و همچنان دنبال میشود.
ممکن است کسی بگوید فتنه جریانی تاریخی بود که گذشته است اما آثارش وجود
دارد و باید دید آیا کسانی که این جریان را ساختند از آن عدول کردهاند یا
همچنان همان مواضع را تکرار میکنند؟ این برای ما معتقدان به انقلاب و
مسئولان کشور بسیار مهم است.
عادیسازی چهرههای فتنه در برخی رسانههای کشور، حرکتی برخلاف امنیت
رییس قوه قضاییه در ادامه سخنانش «عادیسازی چهرههای فتنه» در برخی
رسانههای کشور را حرکتی برخلاف «امنیت» ارزیابی و تصریح کرد: کسانی که بعد
از اتمام حجت مقام معظم رهبری در نماز جمعه تاریخی ایشان در مقابل ولی
فقیه ایستادگی کردند، عملکردشان توجیهی ندارد و حداقل نباید به این افراد
مجال تصدی سمتهای مدیریتی داده شود.وی یکی
از دلایل تلاش برای تخریب دستگاه قضایی از سوی نهادهای ضدانقلاب و
رسانههای رسمی دولتهای آمریکا و انگلیس را نقش قوه قضاییه در برخورد با
فتنه دانست و اظهار کرد: البته در برخورد با فتنه نقش اصلی با مردم بود و
دستگاه قضایی تنها به وظایف قانونی خود عمل کرد.آیتالله
آملیلاریجانی با بیان اینکه قوه قضاییه در برخورد با مفاسد اجتماعی و
اقتصادی نیز از «کارنامه قابل قبولی» برخوردار است، خاطرنشان کرد: فراموش
نمیکنیم در جریان رسیدگی به پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی بسیاری
تبلیغ میکردند که دستگاه قضایی توان رسیدگی به این پرونده را ندارد اما
دیدیم که با صلابت و دقت به آن رسیدگی شد.وی
برخورد این دستگاه با مفاسد اجتماعی را نیز «قاطعانه» توصیف کرد و افزود:
البته ریشهکنی مفاسد صرفاً کار قوه قضاییه نیست، بلکه باید همه دستگاهها
دست به دست هم بدهند و ریشههای مفاسد را شناسایی و خشک کنند.
شدت برخورد قوه قضاییه با جرایم مخل امنیت مردم
رییس دستگاه قضا، دنبال کردن سیاست «پیشگیری از وقوع جرم» و«برخورد جدی با
جرایم خشن» را از دیگر ویژگیهای عملکرد دستگاه قضا در سالهای اخیر
برشمرد که اقبال عمومی را نیز در پی داشتهاست. وی اضافه کرد: برخورد قوه
قضاییه در برابر جرایمی که با امنیت مردم سر و کار دارد مانند سرقت مسلحانه
و تجاوز به عنف، قاطعانه و شدید است و در این زمینه به سر و صداهای حقوق
بشری نیز اعتنایی نداریم. وی با تاکید بر اینکه قوه قضاییه با ادعاهای حقوق
بشری از موازین شرعی و قانونی عدول نمیکند، افزود: کسی که بر روی مردم
اسلحه بکشد، محارب است و مطابق با این عنوان با او برخورد میشود. همچنین
برخی از مفاسد اقتصادی نیز از مصادیق افساد فیالارض است. آیتالله آملی
لاریجانی در پایان این بخش از سخنانش اعلام کرد که در دوره جدید تحولاتی در
ساختار و تشکیلات دستگاه قضا و نیز تغییراتی در سطوح مدیریتی قوه قضاییه
ایجاد خواهد شد.وی با توجه به در پیش بودن
هفته دولت، این مناسبت را به رییسجمهوری و هیات دولت تبریک گفت، همچنین از
پیام تبریک رییسجمهوری به مناسبت ابقای رییس قوه قضاییه تشکر کرد.
شیعیان مدیون امام جعفر صادق (ع) هستند
رییس قوه قضاییه در ابتدای سخنانش در جلسه مسئولان عالی قضایی، شهادت امام
جعفر صادق(ع) را تسلیت گفت و افزود: شیعیان بخصوص از باب ترویج معارف دین و
اغتنام فرصتی که آن امام برای تعلیم اصحاب و القای معارف دینی در مذهب
تشیع داشتند، مدیون ایشان هستند.وی با بیان
اینکه معارف ائمه اطهار (ع) برخاسته از «مواجهه با باطن هستی» است، اظهار
کرد: همان طور که معرفت کتاب خداوند معرفت نقلی صرف نبود، بلکه پیامبر
گرامی اسلام(ص) با شهود و رسیدن به حقایق، این کتاب را از طرف حق متعال
برای مردم آورده است، معارف ولوی و آنچه از ناحیه ائمه اطهار (ع) برای
مومنان آورده شده است هم صرفاً معارف نقلی نیست.آیتالله
آملیلاریجانی ادامه داد: یکی از خطاهای فاحش در زمان ما این است که برخی
از مدعیان روشنفکری ادعا کردهاند معارف قرآنی و دینی ائمه (ع) محدود به
معارف بشری است و در چارچوب معارف بشری فهم میشود؛ آن هم به نحوی که
سرتاپا مصرفکننده معارف بشری باشد. این مغالطه از آنجا برخاسته است که
توجه نکردند معارف ائمه (ع) برخاسته از یک منبع مستقل باطنی و شهود حقایق
توسط ولی خداست و این چیزی نیست که با گفتوگو و بحث و نقد به دست آید.وی
تأکید کرد: ما نمیگوییم در معارف ائمه منطق و استدلال نیست، اما بسیاری
از این معارف برخاسته از مواجهه حضوری با عالم حق است و این مواجهه حضوری
برای هر کسی به دست نمیآید.
بحثهای فلسفی میتواند موجب دسترسی به حقایق شود
رییس دستگاه قضا سپس روایتی را از جلد اول اصول کافی قرائت کرد مبنی بر
اینکه «وَ اللهِ إنِّي لَاعْلَمُ كِتَابَ اللهِ مِنْ أوَّلِهِ إلَي
آخِرهِ كَأنَّهُ فِي كَفِّي. فِيهِ خَبَرُ السَّمَاءِ وَ خَبَر الارْضِ
وَ خَبَرُ مَا كَانَ وَ خَبَرُ مَا هُوَ كَائِنٌ. قَالَ اللهُ
عَزَّوَجَلَّ: فِيهِ تِبْيَانُ كُلِّ شَيْءٍ.» و گفت: امام صادق(ع) در این
روایت به مضمون فرمایش حق تعالی که «فِيهِ تِبْيَانُ كُلِّ شَيْءٍ»است (که
اصل آن در قرآن تبیاناً لکل شیء است) استناد میکند و آن حضرت در ادامه
میفرماید آنچه تبیان کل شی است در اختیار من است و کتاب خدا را از اول تا
به آخرش میدانم. منظور حضرت صرفاً کتاب لفظی و مکتوب نیست چون فرموده است
«ِفيهِ خَبَرُ السَّمَاءِ وَ خَبَر الارْضِ وَ خَبَرُ مَا كَانَ وَ خَبَرُ
مَا هُوَ كَائِنٌ» خبر آسمانها و خبر زمین و خبر آنچه بوده است و خبر
آنچه خواهد آمد در کتاب حق متعال است.
وی به مغالطهای دیگر در این باره اشاره و اظهار کرد: اگر کسانی فکر
میکنند میتوان به جای معارف ائمه (ع) فلسفه را گذاشت، آنها نیز اشتباه
میکنند. ما معتقدیم بحثهای فلسفی میتواند موجب دسترسی به حقایق شود. اما
باید بدانیم مسیر تفکر، انتقال از مفهوم به مفهوم و استدلال کردن یک مسیر
است و مواجهه حضوری با عالم حقایق، کشف عینی حقایق و انتقال آن از طریق
الفاظ و اعمال و رفتار یک طریق دیگر است.
ضرورت تفسیر معارف اهل بیت (ع)
آیتالله آملی لاریجانی، محرومیت خودخواسته بعضی از مدعیان روشنفکری از
انوار ناشی از منبع فیض حق را محرومیتی عجیب خواند و تاکید کرد: حوزههای
علمیه همان طور که در بحث فروعات فقهی کار میکنند و اجتهاد مستمر دارند،
در امور اصولی از اخلاق گرفته تا مبانی اعتقادی نیز باید با نگاه اجتهادی
معارف حقه را مورد بررسی اجتهادی قرار دهند.وی
در ادامه روایتی دیگر از امام صادق(ع) از کتاب توحید شیخ صدوق قرائت کرد
با مضمون «سئل أبو عبد الله(ع) عن التوحيد، فقال: «... والله نور لا ظلام
فيه، حي لا موت له وعالم لا جهل فيه وصمد لا مدخل فيه، ربنا نوري الذات حي
الذات، عالم الذات، صمدي الذات» و عنوان کرد: واقعاً این معارف را به آسانی
نمیتوان فهم کرد و به آسانی نیز نباید از دست داد؛ امام(ع) موضوع را این
طور تبیین میکنند که «حقیقت خداوند نوری است که هیچ ظلمتی در او نیست،
حیّی است که هیچ موتی ندارد، عالمی است که جهل در او راه ندارد، صمدی است
که هیچ مدخلی و راه نفوذی در او نیست...».رییس
قوه قضاییه روایتی از امام محمدباقر(ع) را نیز قرائت کرد که آن حضرت
فرموده «قال ان الله تبارک وَ تَعَالَى کَانَ وَ لَا شَیْءَ غَیْرُهُ
نُوراً لَا ظَلَامَ فِیهِ وَ صَادِقاً لَا کذِبَ فِیهِ وَ عَالِماً لَا
جَهْلَ و حی لاموت فیه» و با بیان اینکه روایتی با این مضمون کمتر پیدا
میشود، اضافه کرد: بر اساس تعبیر امام محمدباقر(ع) خداوند در مرتبهای بود
که هیچ شیئی با او نبود، نوری که هیچ ظلمتی در او نیست، صادقی که هیچ کذبی
در او نیست. پس از این عبارات تعبیر عجیبی میبینیم مبنی بر اینکه «کذلک
هوالیوم» یعنی امروز هم همین طور است و «کذلک لایزال ابداً» تا ابد نیز
همین طور خواهد ماند؛ زیرا حق متعال نحوه بودنش طوری است که مجالی برای
استقلال هیچ شیئی باقی نمیگذارد.وی
تفسیر معارف اهل بیت (ع) را ضروری برشمرد و خاطرنشان کرد: البته این
تفسیر، تفسیر کلام منبعث از عالم باطن است. معارف اهل بیت (ع) را باید
گرامی بداریم؛ این معارف در باب فروع، راه را برای عمل فقهی باز میکند، در
باب اخلاق راه را برای عمل اخلاقی باز میکند و معارف اصولی آنها در باب
توحید، نبوت، معاد و ولایت راه را برای معرفت انسان به باطن هستی باز
میکند.