کد خبر: ۲۴۴۴۷
زمان انتشار: ۱۹:۴۵     ۰۴ آبان ۱۳۹۰
رييس قوه قضاييه ماه ذي‌الحجه را ماه عبادت، معنويت و ماه اعمال و فرايض بزرگ و کم‌نظير الهي توصيف کرد و از وقوع فريضه بزرگ عبادي ـ سياسي حج و دو عيد بزرگ قربان و غدير در اين ماه به عنوان نقاط اوج عظمت آن نام برد.
به گزارش 598به نقل از ايسنا، آيت الله آملي لاريجاني در جلسه مسوولان عالي قضايي به سيره ائمه و بزرگان دين در انجام اعمال و فرايض‌ ماه ذي‌الحجه اشاره کرد و گفت: بزرگان و اهل معرفت همواره منتظر حلول اين ماه بودند و هستند تا از برکات ايامش استفاده کنند و مخصوصاً ده روز اول اين ماه عظيم را که به عشر ذي‌الحجه مشهور است از دست ندهند.

آملي لاريجاني با تأکيد بر روايات متعددي که در خصوص عظمت و برکت ماه ذي‌الحجه نقل شده است به روايتي منقول از پيامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: در روايتي از پيامبراکرم محمدمصطفي (ص) آمده است که « ما من ايام ازکي عندالله و لا اعظم اجرا من عشرالاضحي قيل ولاالجهاد في سبيل الله» و هنگامي که ياران آن حضرت مي‌پرسند آيا حتي اجر جهاد در راه خدا نيز در حد عظمت و برکت اين ماه نيست پاسخ مي‌فرمايند که «ولاالجهاد في‌سبيل‌الله الا رجل خرج بنفسه و ماله ثم لم يرجع من ذالک بشي‌ء».

رييس قوه قضاييه هم‌چنين توصيه کرد که بايد به باطن فرايض و ادعيه اين ماه و تأثير شگرف آن بر تزکيه روح و روان انسان توجه کنيم و به آيه شريفه «و واعدنا موسي ثلاثين ليله و اتممناها بعشر فتم ميقات ربه اربعين ليله و قال موسي لاخيه هارون اخلفني في قومي و اصلح و لا تتبع سبيل المفسدين» اشاره کرد و افزود: برخي از بزرگان فرموده‌اند که بايد توجه کرد که «مواعده» حق‌تعالي چيست و بايد کاري کنيم شوق به لقاء‌الله در انسان متزايد شود. در روايتي از پيامبر اکرم اسلام درباره شوق حضرت موسي (ع) نسبت به ديدار حق‌تعالي آمده است: موسي (ع) « ما اکل و ما شرب و ما نام في ذهابه و مجيئه اربعين يوماً شوقاً الي لقاء‌الله».

آملي لاريجاني تأکيد کرد: اميدواريم با عمل صحيح و با اخلاص و با اعمالي که نبايد آن را کوچک شمرد حتي با دو رکعت نماز که با خلوص کامل آثار شگرفي در پي دارد مراقبت و توجه خاصي كنيم تا بتوانيم قدم در راه لقاي الهي بگذاريم.

وي هم‌چنين به تحولات اخير منطقه و جهان اشاره کرد و گفت: در وضع کنوني دنيا تحولات عجيب و سريعي رخ داده است که در خاورميانه، شمال آفريقا و حتي در خود آمريکا و اروپا شاهد آن هستيم، تحولاتي که تحليل آن حتي براي متفکران غربي نيز دشوار است؛ اما قطعاً درس عبرتي است براي تمام مستکبران دنيا که سرانجام ديکتاتور ليبي و پايان کارش را ببينند و عبرت بگيرند که چگونه ديکتاتوري که 42 سال بر يک‌ کشور حکمراني ‌کرد و تمام دنيا را به تمسخر مي‌گرفت سرانجام با آن وضع فلاکت‌بار از دنيا رفت.

رييس قوه قضاييه بيداري اسلامي کشورهاي منطقه و سقوط ديکتاتورها و نيز اسلام‌گرايي مردم و انقلابيون مسلمان را قابل توجه و تأمل دانست و گفت: در آغاز قيام‌هاي منطقه، تلاش بسياري مي‌شد که بگويند اين خيزش‌هاي اسلامي و ديني نيست، اما اکنون در خود ليبي، مسوول شوراي عالي انقلابيون اعلام مي‌کند که بايد قانون اساسي ما بر اساس شريعت اسلام باشد و اين مساله به شدت غرب را نگران کرده است.

لاريجاني به گرايش‌هاي اسلامي مردم تونس نيز اشاره کرد و افزود: در تونس هم اسلام‌گراها در انتخابات جلو افتاده‌اند و البته نحوه رفتار مردم تونس از قبل هم نشان مي‌داد که علاقه وافري به اسلام دارند و اين گرايش در يمن و بحرين نيز کاملاً محسوس است.

رييس قوه قضاييه با تأکيد بر اينکه اسلام ديني منطبق با فطرت پاک انسانهاست، به جنبش وال‌استريت آمريکا و مقابله مردم با تبعيض‌هاي نظام سرمايه‌داري اشاره کرد و اظهاركرد: جنبش وال‌استريت ممکن است مانند انقلاب ايران نباشد ولي جنبشي است که در شهرهاي مختلف آمريکا به راه افتاده و مساله بسيار مهمي است چگونه در کشوري که ادعاي قدرت و توان عالي اقتصادي و نظامي دارد چنين جنبشي راه مي‌افتد و شعارهاي ضد سرمايه‌داري داده مي‌شود، تمام اينها نشان مي‌دهد که مردم و فطرت‌هاي انساني در مقابل تبعيض‌هاي نظام سرمايه‌داري قد علم کرده‌ و نظام‌ها و تفکراتي که خلاف فطرت انساني بوده و منطبق با وحي الهي نيستند هرگز باقي نمي‌مانند؛ هرچند در برهه‌اي از زمان شايد با شعارهايي فريبنده بتوانند مردم را جذب کنند.

وي به سفر مقام معظم رهبري به کرمانشاه اشاره کرد و با «پربرکت» خواندن آن گفت: يکي از برکات اين سفر سخنان مقام معظم رهبري درباره رسالت جمهوري اسلامي ايران به عنوان الگويي قابل اتکا در جهان امروز است.

رييس قوه قضاييه افزود: انقلاب اسلامي ايران از همان ابتدا با صدايي رسا گفته است کمونيسم و سرمايه‌داري چاره مشکلات زندگي و پيشرفت بشر نيست و بلکه اين نظام اسلامي مبتني بر وحي الهي و فطرت انساني است که چاره‌ساز است.

وي سرانجام «سرمايه‌داري افسار گسيخته» غرب را براي تمام مردم دنيا نمايان و «البته غيرقابل اتکا» دانست و افزود: نتيجه سرمايه‌داري افسار گريخته‌اي که مي‌گويد هرکسي هر قدر توانست و قدرت داشت مي‌تواند ثروت جمع کند و اصلاً دولت هيچ نقشي نبايد داشته باشد و دايره اختيارات و آزادي‌هاي فردي نبايد محدود شود و معتقد است حتي همين مقداري که در کشورهاي غربي بحث بيمه و چتر حمايتي دولت وجود دارد هم نبايد باشد، نتيجه‌اش اين مي‌شود که بانک‌هاي خصوصي سرمايه‌هاي مردم را به باد بدهند و فشارهاي اقتصادي و بيکاري‌هاي عظيم کشوري را که مدعي يکه‌تازي و قلدرمآبي در دنيا را دارد به اضمحلال بکشاند.

آملي لاريجاني به تجربه بلوک شرق و نابودي آن اشاره کرد و گفت: اخيراً برخي از مسوولان نظام پيشين کمونيسم که شاهد فروپاشي آن بوده‌اند، اعلام کرده‌اند وضعي که در اروپا و آمريکا پيش آمده شبيه وضعي است که در شوروي در حال فروپاشي رخ داده بود و اکنون حتي برخي متفکران غربي هم ابراز نگراني کرده و اعلام کرده‌اند که اين اعتراض‌ها آثار همان سرمايه‌داري لجام گسيخته است.

رييس قوه قضاييه فرافکني آمريکا و مشکل‌تراشي براي ديگر کشورها از جمله ايران را نشانه‌اي از درماندگي اين کشور در حل مشکلات داخلي خود برشمرد و افزود: آنان آن‌قدر درمانده شده‌اند که حسب گزارش‌ها يک آدم معتاد و دائم‌الخمر را که ساليان سال هم در آمريکا بوده را عامل ترور سفير عربستان معرفي مي‌کنند و هيچ‌گاه با خود فکر نکرده‌اند که جمهوري اسلامي ايران چه نيازي به ترور سفير عربستان دارد و با آدم اين چنيني چه نسبتي دارد؟

لاريجاني افزود: مردم و مسوولان ايران در مقابل اين هجمه‌ها و فشارها تنها يک کلمه پاسخ دارند و آن اين است که کشور ما آبديده شده است و در طول سي سال گذشته همواره اين فشارها را تحمل کرده، اما هرگز عقب‌نشيني نکرده و همچون امت واحده تمام مشکلات داخلي و خارجي را پشت سر گذاشته و توطئه‌هاي اخير نيز انشاء ا... به خود دشمنان ايران عزيز باز خواهد گشت؛ « و مکروا و مکرالله و الله خيرالماکرين» .

شايان ذکر است در جلسه امروز مسئولان عالي قضايي طرح الکترونيکي «کنترل تردد ارباب رجوع در محاکم قضايي» که بصورت آزمايشي در چند مجتمع قضايي در محاکم استان تهران در حال انجام است، مورد بحث و بررسي قرار گرفت و آيت‌الله لاريجاني در اين خصوص گفت: آنچه در مورد اجراي طرح‌هاي الکترونيکي مهم است، تسهيل کار مردم، تکريم ارباب رجوع و قطع حضور واسطه‌ها در محاکم است.

رييس قوه قضاييه همچنين خواستار اجرايي و فراگير شدن، طرح‌هاي الکترونيکي از جمله، طرح «پيشخوان» در محاکم شد.

در اين جلسه کارگروهي 6 نفره تعيين شد، تا به بررسي وضعيت ساختمان‌ها و امکانات لازم به منظور نصب سخت‌افزارها و نرم‌افزارهاي الکترونيکي و رفع موانع براي اجراي طرح کنترل تردد ارباب رجوع در محاکم قضايي که به صورت نمونه در دادگستري استان تهران اجرايي شده، بپردازند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها