کد خبر: ۲۴۳۷۱
زمان انتشار: ۱۴:۲۱     ۰۳ آبان ۱۳۹۰
نائب رئيس کميسيون حقوقي پارلمان عراق:
نائب رئيس کميسيون حقوقي پارلمان عراق با تاکید بر اینکه تمامی نظامیان آمریکایی باید طبق توافق های امنیتی تا پایان سال جاری از عراق خارج شوند، ضمن اعلام مخالفت با اعطای مصونیت به نظامیان آمریکایی، اصرار آمریکایی‌ها بر این امر را سیاستی استعماری دانست.

"امير الکناني" روز سه شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبري العالم از بغداد، با اشاره به اینکه اصرار امريکا بر درخواست مصونيت براي مربيان آموزشی و دیگر نظاميانش در عراق، سیاستی استعماری، غير قانوني و در راستاي تثبيت حضور نظامي در عراق است، تصریح کرد : دولت عراق بر اين باور است که نبايد به هيچ کدام از نيروهاي خارجي در عراق مصونيت قضایی داده شود.

وی با تاکید بر عدم نياز عراق به مربيان آموزش نظامي آمريکایی، افزود: حضور اشغالگران در طي هشت سال گذشته در عراق، فرصتی کافي براي آموزش نيروهاي عراقي در زمينه استفاده از تجهيزات و سلاح هاي وارداتي از آمريکا بود؛ همچنین براساس توافق نامه همکاري مشترک ميان عراق و آمريکا، اين کشور بايد نيروهاي نظامي عراق را آموزش و به روز سازی کند.

نايب رئيس کميسيون حقوقي پارلمان عراق درباره موضوع خروج نيروهاي آمريکايي، اظهار داشت: براساس توافق نامه امنیتی بغداد واشنگتن همه نيروهاي آمريکايي باید تا پايان سال 2011 از عراق خارج شوند و این امر هيچ ارتباطي به آموزش نظامیان عراقي ندارد.

الکناني افزود: نياز به مربيان آموزشی پس از سال 2011 امري است که دولت عراق بعدها آن را بررسی خواهد کرد؛ برای مثال در موضوع خريد جنگنده های اف 16 از آمريکا که قرار است در طي دو يا سه سال آينده عملياتی شود، هر زمان که نيروهاي عراقي تجهيز شدند، در آن زمان بررسي خواهيم کرد آيا مربيان آمريکايي را استخدام خواهيم کرد يا نيروهاي عراقي را براي آموزش تجهيزات مدرن نظامي به آمريکا خواهيم فرستاد.

وي با تاکید بر اینکه به نظر می رسد آمريکا تلاش مي کند تا از تعهدات خود مبني بر خارج کردن نيروهايش از عراق سرپيچي کند ، افزود: اين در حالي است که مصوبه دولت عراق در اين زمينه کاملا قطعي است و براساس آن بايد همه نيروهاي امريکايي تا پايان سال 2011 خاک عراق را ترک کنند؛ همچنين موضوع مصونيت نيز کاملا منتفي است و به هيچ نيروي خارجي در خاک عراق مصونيت داده نخواهد شد.

الکناني گفت: امريکا که مدعي است براي ايجاد دمکراسي در منطقه وارد عراق شده است بايد به منافع و حاکميت کشورهاي ديگر احترام بگذارد و کرامت و حاکميت اين کشورها را به رسميت بشناسد، زیرا در وضعیت فعلی حاکميت عراق در وضعيت کنوني کامل  نیست.

نايب رئيس کميسيون حقوقي پارلمان عراق در پايان اظهار داشت: تصميم امريکا براي عدم اعزام مربيان آموزشي جز در صورت اعطاي مصونيت به آنها امري کاملا داخلي است و نبايد اين امر به عراق تحميل شود؛ عراق به عنوان يک کشور داراي حاکميت مستقل هيچ رغبتي به وارد کردن مربيان امريکايي با مصونیت قضایی ندارد، اگر امریکا مايل است بدون داشتن مصونيت اين مربيان را به عراق اعزام کند، ما از آنها استقبال خواهيم کرد و در غير اين صورت گزينه هاي ديگري داريم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها