توسعه دوچرخه سواري در حملونقل شهري در حالي از سوي شهرداري تهران دنبال
مي شود که رييس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت کشور نيز، با اعلام اينکه
دوچرخه ويژه بانوان در حال طراحي است، از افق جديدي در حمل و نقل غيرموتوري
در آينده خبر مي دهد.
به گزارش «ايسنا» اهميت دوچرخه سواري به
عنوان يک وسيله حملونقل پاک و ارزان و نيز، نياز جامعه ماشيني به تحرك و
فعاليتهاي جسماني شهرداري تهران را بر آن داشت که به توسعه اين مقوله روي
آورد.
در تهران، توسعه دوچرخه سواري مي تواند درماني بر زخمهاي
کهنه پايتخت کشورمان نظير ترافيک، آلودگي هوا و آلودگي صوتي باشد. زخمهايي
که اگرچه ظاهرشان همچون کلافي پيچيده است، اما راه حلهايي به سادگي
استفاده از دوچرخه در حمل و نقل شهري دارد.
بر همين اساس، شهرداري
تهران در سال 89 نسبت به تدوين طرح جامعي در اين حوزه اقدام كرد و پس از آن
خطوط ويژه دوچرخه را در مناطقي نظير 5، 8، 12، 14، 19، 21 و 22 راهاندازي
كرد.
سيد جعفر تشكري هاشمي ـ معاون حمل و نقل و ترافيك شهردار
تهران نيز، سال 90 را سال توسعه دوچرخه سواري دانست و از عزم شهرداري براي
تامين زيرساختهاي اين موضوع خبر داد.
بنا براظهارات تشكري هاشمي،
تا پايان امسال مجموع خطوط ويژه دوچرخه در سطح شهر تهران، به بيش از 300
كيلومتر خواهد رسيد و يكهزار خانه دوچرخه نيز، در نقاط مختلف پايتخت
راهاندازي خواهد شد تا شهروندان بتوانند از يكصدهزار دوچرخه موجود در
آنها، براي رفع نيازهاي حمل و نقلي كوتاه مسير خود استفاده كنند.
تشكري
هاشمي با بيان اينکه مسيرهاي طراحي شده براي دوچرخه در سه گروه دستهبندي
شده است، توضيح داد: بخشي از مسيرها کاملا جداسازي شده و بخش ديگري از
مسيرها بدون اينکه جداسازي شود، از طريق علامتگذاري سهم عبور دوچرخه مشخص
ميشود.
به گفته وي، در برخي معابر که ظرفيت پيشبيني مسير دوچرخه
به دو شکل ياد شده وجود ندارد، با استفاده از بار ترافيکي اجازه عبور به
دوچرخه داده ميشود.
معاون ترافيك شهردار تهران همچنين، با اشاره به
استقبال چشمگير مردم از دوچرخه، به ايسنا گفت: شماري از شهروندان براي رفع
نياز حمل و نقلي خود در مسيرهاي كوتاه به عضويت ثابت استفاده از خانههاي
دوچرخه درآمدهاند.
وي خاطرنشان كرد: ساعت کار خانههاي دوچرخه پايتخت، اغلب از 7 صبح آغاز شده و تا 19 ادامه مييابد.
به اعتقاد وي، مرکز شهر بايد به منطقهاي با حداقل خودرو تبديل شود و خطوط دوچرخهسواري و پيادهروي در هسته مرکزي شهر توسعه يابد.
تشكري هاشمي:
شوراي فرهنگي، اجتماعي زنان در مورد استفاده زنان از دوچرخه در سطح شهر اظهار نظر كند
به
گزارش ايسنا، همه ظرفيتهاي زيرساختي توسعه دوچرخه سواري براي رفع نيازهاي
حمل و نقل شهري در صورتي به حداكثر كارآمدي خود خواهد رسيد كه همه
شهروندان واجد شرايط بتوانند از اين ظرفيت استفاده كنند. اما در حالي كه
شمار قابل توجهي از سفرهاي كوتاه شهري توسط «زنان» صورت ميگيرد، آنها سهمي
از ظرفيت خانههاي دوچرخه ندارند.
تشكري هاشمي چندي پيش در اين
رابطه، با بيان اينکه در حال حاضر استفاده از دوچرخه در سطح شهر تنها براي
آقايان ميسر است، به ايسنا گفته بود: در مورد استفاده يا عدم استفاده زنان
از دوچرخه در سطح شهر بايد «شوراي فرهنگي اجتماعي زنان» اظهارنظر کند.
به
گفته وي، به دليل برخي مسايل فرهنگي و ارزشهاي اجتماعي که همه به آن
پايبند هستيم بايد ملاحظات مربوط به استفاده زنان از دوچرخه در سطح شهر
لحاظ شود و متخصصان امور فرهنگي و اجتماعي بايد در اين باره اظهارنظر کنند.
رييس شوراي فرهنگي، اجتماعي زنان:
در مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي بر عدم استفاده زنان از دوچرخه در سطح شهر تاكيد شده
به
گزارش ايسنا، در همين رابطه، كبري خزعلي ـ رييس شوراي فرهنگي، اجتماعي
زنان ـ با بيان اينكه اين شورا بر اساس سياستهاي مصوب شوراي عالي انقلاب
فرهنگي حركت مي كند، تاكيد كرده بود: در مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي
بر عدم استفاده زنان از دوچرخه در سطح شهر تاكيد شده است.
وي در
خصوص اينكه آيا موضوع استفاده زنان از دوچرخه در سطح شهر به منظور بررسي در
دستور كار شوراي فرهنگي و اجتماعي زنان قرار دارد يا خير، گفته بود كه اين
موضوع جزو شرح وظايف شورا نيست، بلكه بايد تقاضاي آن از سوي نهاد پيشنهاد
دهنده، به شوراي فرهنگي، اجتماعي زنان برسد تا پس از بررسي، نظرات اعضا را
دريافت و در اين رابطه اعلام نظر كنيم.
رويانيان:
دوچرخه ويژه زنان در حال طراحي است
فعلا امكان استفاده زنان از دوچرخه در حمل و نقل شهري وجود ندارد
با
اين همه، محمد رويانيان ـ رييس ستاد مديريت حملونقل و سوخت كشور ـ در
گفتوگو با ايسنا، با اشاره به عزم دولت براي توسعه حمل و نقل پاك از طريق
دوچرخه سواري، از طراحي دوچرخه ويژه زنان خبر داد و افزود: اين دوچرخه كه
در دست طراحي است، داراي ويژگيهاي لازم براي حفاظت از زنان و رعايت شئونات
لازم خواهد بود.
وي البته زمان دقيق توليد اين دوچرخه را اعلام نكرد، اما گفت: هنوز امكان استفاده زنان از دوچرخه در حمل و نقل شهري وجود ندارد.
به
گزارش ايسنا، خبر كوتاه است، اما جديد و اميدوار كننده و به نظر ميرسد
مطرح شدن اين خبر از سوي عاليترين مقام سياستگذار حمل و نقلي كشور، افقي
جديد را پيش روي حمل و نقل پاك شهري باز خواهد كرد و در حالي كه شهرداري
تهران، عزم تامين زيرساخت در اين حوزه را كرده است، ميتوان به آينده آن
اميدوار بود و دير نيست روزي كه ايستگاههاي دوچرخه پايتخت در خدمت اهداف
شبكه حمل و نقلي شهر تهران قرار گيرد و همه شهروندان بتوانند براي مسيرهاي
مختلف شهري و يا دستكم، دسترسي به ايستگاه سامانههاي حملونقلي نظير مترو
و اتوبوس از مزاياي آن بهرهمند شوند و خيابانهاي پايتخت بيش از هر زمان
ديگري، ميزبان خودروهاي حمل و نقل عمومي شود.