کد خبر: ۲۴۰۹۲۲
زمان انتشار: ۱۰:۱۶     ۱۶ مرداد ۱۳۹۳
«اظهارات جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره آزادی خبرنگار بازداشتی واشنگتن‌پست در ایران، دخالت آمریکا در امور داخلی ایران است».
به گزارش پایگاه 598، «اظهارات جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره آزادی خبرنگار بازداشتی واشنگتن‌پست در ایران، دخالت آمریکا در امور داخلی ایران است». این را دیروز مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری هفتگی خود و در پاسخ به سوال خبرنگار «وطن امروز» مطرح کرد. افخم همچنین از اعمال قانون تابعیت ایران درباره این خبرنگار بازداشتی خبر داد.

خبرنگار «وطن‌امروز» در این نشست خبری خطاب به افخم گفت: با توجه به مصاحبه آقای قشقاوی معاون کنسولی وزارت امور خارجه با «وطن امروز» مبنی بر عدم پذیرش حاکمیت دوگانه از سوی ایران و با توجه به اینکه خبرنگار واشنگتن‌پست گذرنامه ایرانی نیز دارد و او و همسرش با گذرنامه ایرانی وارد ایران شده‌اند آیا اظهارات جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره درخواست آزادی این خبرنگاران و ارائه خدمات کنسولی به آنها را مصداق دخالت در امور داخلی ایران می‌دانید؟ افخم در پاسخ گفت: از بعد تابعیت مضاعف بله، اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دخالت در امور داخلی ایران است و اظهارات آقای قشقاوی درست است و ما تابعیت مضاعف نداریم و این افراد اتباع ایرانی هستند. وی ادامه داد: البته آمریکایی‌ها همواره از بعد تابعیت خودشان به این موضوعات نگاه می‌کنند اما ما از نگاه تابعیت ایرانی به آن نگاه می‌کنیم. افخم همچنین درباره آخرین اخبار درباره خبرنگار بازداشت شده واشنگتن پست در ایران نیز گفت: هنوز خبر جدیدی در این باره مطرح نشده در صورتی که خبر جدیدی مطرح شود اعلام می‌کنیم.  سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به جان‌باختن صدها  فلسطینی در جریان حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه که در میان آنها بسیاری از کودکان و زنان مشاهده می‌شوند، اظهار داشت: از مسؤولان آمریکایی  دعوت می‌کنیم یک بار به تصاویر قربانیان غزه نگاهی بیندازند.

رژیم صهیونیستی زندانبان آمریکاست
مرضیه افخم اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر نگرانی درباره برنامه هسته‌ای و نقض حقوق بشر در ایران را تکراری خواند و گفت: چیزی که امروز بیشتر مایه نگرانی است حمایت همه‌جانبه آمریکا از رژیم صهیونیستی است. افخم در همین باره از آمریکا انتقاد کرد که  چشم خود را بر واقعیت‌های منطقه و افکارعمومی بیدار بسته و همچنان به صورت همه‌جانبه از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند. وی در ادامه اعلام کرد که هم‌اکنون رژیم صهیونیستی با محاصره همه‌جانبه باریکه غزه به یک زندانبان تبدیل شده است و آمریکا از آن دفاع می‌کند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین با بیان اینکه باید حمایت همه‌جانبه از فلسطین انجام شود، گفت: همه ظرفیت‌های دیپلماتیک ایران هم در سطوح دوجانبه و هم در سازمان‌های بین‌المللی از جمله به عنوان رئیس جنبش غیرمتعهد در قضیه غزه به کار گرفته شد. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه امروز ملت‌ها بیدار شده‌اند و دولت‌های غربی  از افکار عمومی مردم خود  عقب مانده‌اند، تاکید کرد که این دولت‌ها باید در سیاست‌های حمایت‌گرانه و همه‌جانبه خود از رژیم صهیونیستی تجدیدنظر کنند.

اظهارات مقامات اماراتی دخالت در امور داخلی ایران است
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نامه اعتراضی سفیر امارات در سازمان ملل به بان‌کی‌مون درباره برافراشته شدن پرچم ایران در جزیره ابوموسی از تدوین و ارائه پاسخ متقابل ایران توسط نمایندگی کشورمان به مراجع ذی‌ربط در سازمان ملل خبر داد.  افخم اقدامات ایران در این جزیره را براساس اصول حاکمیتی و در محدوده تمامیت ارضی کشورمان خواند و چنین اظهارنظری از سوی مقامات اماراتی را دخالت در امور داخلی ایران دانست. افخم در عین حال بر حسن‌نیت ایران برای گفت‌وگو و توسعه روابط با همسایگان تاکید کرد. افخم در پاسخ به سوال دیگری درباره کمک ایران به لبنان اعلام کرد: «ایران آماده کمک به لبنان در مبارزه با تروریسم است، به‌علاوه مسؤولان کشورمان در گفت‌وگو با مقامات لبنان شرایط و آمادگی خود را برای کمک به آنها اعلام کرده‌اند.» وی در ادامه افزود: چنانچه لبنان بپذیرد اعلام آمادگی از سوی ایران وجود دارد و ما آماده کمک هستیم. این آمادگی همیشه وجود داشته و ایران همواره آماده کمک به وحدت و ثبات لبنان بوده و است. وی همچنین درباره ارسال کمک‌های دارویی و غذایی ایران به غزه  از مذاکرات دفتر حفاظت منافع کشورمان در قاهره با مقامات مصری خبر داد. به گفته افخم«برخی مسائل فنی و حقوقی در این باره مطرح بود که باید شرایط آن از طرف ما هم رعایت می‌شد که این موضوع به مراجع ذی‌ربط و به طور خاص به هلال احمر ایران منعکس شد.»

حساسیت بیشتر به جاسوسی آمریکا از ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره اخبار جاسوسی آمریکا از برخی سفارتخانه‌های ایران  با تاکید بر اینکه این گزارش‌ها نگرانی‌هایی را در کل جامعه بین‌الملل ایجاد کرده، گفت: ما نیز علاوه بر تدابیری که همواره مدنظر داشته‌ایم این موضوع را با حساسیت بیشتری مورد توجه داریم و تدابیر فنی و اقداماتی که لازم است، همواره اعمال شده است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به خبرنگاری درباره بحث تشکیل اتاق بازرگانی ایران و آمریکا که پس از سفر سال گذشته رئیس‌جمهوری به نیویورک در رسانه‌ها مطرح شد، گفت: «برخی علاقه‌مند بودند و هستند که در یک روندی چنین فضایی داشته باشیم، اما این موضوع فعلا در حد حرف‌ بوده است.» افخم گام اول حرکت به این سمت را «فراهم شدن زمینه‌ها» عنوان کرد از جمله «زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و سایر زمینه‌های لازم» تا پس از آن امکان اعلام‌نظر فراهم شود. سخنگوی وزارت امور خارجه با استقبال از اعلام آمادگی برخی خبرنگاران برای حضور در غزه ابراز امیدواری کرد برای ارائه اخبار دقیق و موثق از «ملت قهرمان فلسطین» رسانه‌های آزاد از سراسر دنیا به جمع خبرنگاران ایرانی ملحق شوند. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان سفر حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه به آلمان را در پاسخ به سفر همتای خود به تهران دانست که به منظور بررسی تحولات منطقه و موضوعات دوجانبه صورت گرفت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها