کد خبر: ۲۴۰۸۸۷
زمان انتشار: ۰۰:۱۹     ۱۶ مرداد ۱۳۹۳
منابعی در دولت روسیه می‌گویند واشنگتن تلاش کرده از امضای تفاهم‌نامه چند میلیارد دلاری بین تهران و مسکو جلوگیری کند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، روزنامه روسی «کامرسانت» روز چهارشنبه با توجه به اظهارات وزیر انرژی این کشور گزارش داد که واشنگتن تلاش کرده است از امضای تفاهم نامه در مورد معامله چند میلیاردی بین مسکو و تهران جلوگیری کند.

روسیه در چارچوب این تفاهم نامه در قبال خرید نفت از ایران نفت به این کشور ماشین آلات، تجهیزات، فلزات و غلات تحویل می‌دهند. منابع روزنامه کامرسانت  در دولت روسیه می‌گویند: «ایالات متحده تلاش کرد در این معامله اخلال و شرکت‌های روسی و ایرانی را با اعمال تحریمات تهدید کند.»

به گفته منابع روزنامه، کاخ سفید معتقد است که فعال سازی همکاری بین مسکو و تهران تحریمهای موجود علیه ایران و توافق های رسیده در سال گذشته در مورد مسئله هسته‌ای ایران را با مشکل مواجه می‌کند.

دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نگران است که درآمد حاصل از این معامله با مسکو علاقمندی تهران به دستیابی به توافق بلند مدت در مورد برنامه هسته‌ای کاهش دهد. در همین حال، سفارت ایالات متحده در فدراسیون روسیه در مصاحبه با روزنامه «کومرسانت» در مورد این موضوع اظهار نظر نکرده است .

به گفته کارشناسان، امضای تفاهم نامه روسیه و ایران در حال حاضر تا حد زیادی به دلیل وخیم تر شدن روابط بین روسیه و غرب انجام گرفت. آندری باکلیتسکی، کارشناس مرکز مطالعات سیاسی روسیه در مصاحبه با روزنامه گفت: «مسکو که برای حل دیپلماتیک مسئله هسته ای ایران بسیار تلاش کرده حاضر بود برای امتناع از مواجه شدن با واکنش شدید آمریکا هیچ اقدامی را انجام ندهد. اما وضعیت تغییر کرده است. روسیه در حال حاضر به توصیه‌های ایالات متحده توجهی بیشتر ندارد؛ ضمن اینکه اهمیت ایران برای غرب تا حد زیادی افزایش یافته است.»

طبق گزارش های قبلی الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه و بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران در مسکو ملاقات کردند و در این دیدار تفاهم نامه بین دو دولت به مدت 5 سال امضا شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها