رئیس تعمیرات زیر آب شرکت نفت فلات قاره ایران جزئیات تازه ای از نحوه غرق شدن شناور کوشا یک را اعلام کرده است.
به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری فارس، ناصر ناصری نیا گفت: عملیات امدادرسانی و جستجوی مفقودشدگان حادثه غرق شدن کشتی کوشا، توسط تیمهای امداد و نجات شرکت نفت فلات قاره ایران همچنان ادامه دارد.
وی افزود: پس از اطلاع از حادثه غرق شدن کشتی کوشا، در 11 مایلی عسلویه، عملیات فلات قاره در سکوی رشادت متوقف و دو فروند کشتی از این سکو در فاصله 85 مایلی به محل حادثه اعزام شدند. از این دو فروند کشتی، یک فروند آن کشتی بسیار مجهز D-Providence که یک کشتی DP2 (بدون نیاز به لنگر اندازی) و حاوی غواصان عمق زیاد است به محل حادثه اعزام گردید. در مجموع افراد اعزام شده برای امدادرسانی توسط شرکت نفت فلات قاره ایران بیش از 50 نفر هستند که از این تعداد دو گروه غواص عمق زیاد نیز حضور دارند.
وی افزود: به محض رسیدن به محل حادثه عملیات امداد و نجات با سرعت زیاد آغاز شد و تیمهای غواصی شروع به فعالیت نمودند. دراین خصوص در ابتدا با توجه به مفقود بودن کشتی، یک فروند کشتی پیشرفته برای جستجوی کشتی نیز به محل حادثه اعزام گردید که با توجه به پیدا شدن کشتی، برگردانده شد.
ناصرینیا افزود: عملیات جستجو بر محور پیدا کردن 13 نفر مفقود شده این حادثه پیریزی شد و بر این اساس غواصان این شرکت به سراغ اتاق فشار رفته و علائمی را به سمت آن ارسال کردند که متأسفانه هیچ علامتی از سوی 6 نفر افراد داخل اتاق فشار ارسال نگردید. همچنین بخشهای مختلف این کشتی توسط غواصان برای پیدا کردن 7 نفر دیگر مفقود شده در حال جستجو است.
وی افزود: متأسفانه درب اتاق فشار از داخل قفل شده و ورود به آن غیر ممکن است و به همین دلیل ابزار برش زیر آب به محل برده شده و عملیات برش آن برای بیرون آوردن اجساد آغاز شده است.
وی با بیان اینکه، عملیات جستجو تا زمانی که افراد مفقود شده پیدا شوند، ادامه خواهد یافت، گفت: شرکت نفت فلات قاره ایران، محوریت عملیات امداد، نجات و جستجو را در این حادثه بر عهده دارد و پرسنل این شرکت تمام تلاش و توان خود را برای امدادرسانی و پیدا شدن آخرین فرد مفقود شده در این حادثه به کار خواهند بست.
جزئیات وقوع حادثه
ناصر ناصرینیا درباره چگونگی وقوع این حادثه گفت: در ساعت 19 پنج شنبه 28 مهرماه یک فروند کشتی عملیاتی به نام کوشا در 11 مایلی عسلویه به دلیل طوفانی بودن دریا غرق میشود. متأسفانه سرعت وقوع این حادثه به حدی زیاد بوده که فرصت هرگونه واکنش را از پرسنل کشتی گرفته است و در مدت 4 دقیقه کشتی به کلی غرق میشود.
وی افزود: مأموریت این کشتی کیسهگذاری زیر خطوط تازه تأسیس فاز 12 پارس جنوبی بوده است. ناخدای کشتی 5/3 ساعت قبل از رسیدن طوفان از وقوع آن خبردار میشود و به سمت عسلویه حرکت میکند که متأسفانه گرفتار طوفان میشود.
در این میان امواج با ارتفاع 12 فوت به پهلوی کشتی برخورد میکند و باعث جدا شدن و حرکت بانک اکسیژن به سمت پاشنه کشتی میگردد. از سوی دیگر مقدار زیادی سیمان در پاشنه کشتی وجود داشته که در مجموع با اضافه شدن بانک اکسیژن و ورود آب به قسمت موتور، تعادل کشتی به هم خورده و کشتی به صورت عمودی در آب فرو میرود.
وی در ادامه گفت: متأسفانه تمام این اتفاقات در مدت زمان بسیار کوتاهی رخ داده و به همین دلیل پرسنل کشتی غافلگیر شدهاند.