به گزارش
پایگاه 598، مجتبی شادلو در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه در سه ماه اخیر به علت
شرایط آب و هوایی نامساعد و طوفان،خسارت زیادی به میوههای زردآلو، آلو و
گوجهسبز وارد و باعث شد گرانترین میوههای بازار مصرفی فصل تابستان شوند.
وی افزود: علیرغم افزایش ۳۰ درصدی قیمت زردآلو، آلو و گوجهسبز بازهم تولیدکنندگان متحمل زیان هستند.
رییس
اتحادیه باغداران با بیان اینکه در حال حاضر قیمت زردآلو، گوجهسبز و
گیلاس در بازار عمدهفروشی بسته به نوع و میزان کیفیت بین ۲۰۰۰ تا ۸۰۰۰
تومان است، گفت: اگر طوفانهای اخیر اتفاق نمیافتاد این میوهها قیمت
مناسبتری داشتند.
به گفته وی قیمت هندوانه در بازار عمدهفروشی
کیلویی ۲۰۰ تا ۴۰۰ تومان، خربزه ۴۰۰ تا ۶۰۰ تومان، طالبی ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان
عنوان و اظهار کرد: هندوانه ارزانترین میوه در بازار عمدهفروشی و مصرف
است.
سقف قیمت میوه در بازار عمدهفروشی ۸۰۰۰ تومانشادلو
قیمت آلبالو را در بازار عمدهفروشی ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان عنوان و اظهار
کرد: سقف قیمت میوه در بازار عمدهفروشی ۸۰۰۰ تومان بوده است اما به دلیل
نبود نظارت در بازار خردهفروشی قیمت میوه بسته به منطقه بسیار متفاوت و
گرانتر از بازار عمدهفروشی است.
قیمت میوه در بازار مصرف نباید بیش از ۳۰ درصد عمدهفروشی باشدرییس
اتحادیه باغداران ادامه داد: قیمتهای خردهفروشی باید ۲۵ تا ۳۰ درصد به
نسبت قیمتهای عمدهفروشی اضافهتر باشد نه بیشتر اما اکنون قیمت میوه در
بازار عمدهفروشی و خردهفروشی بسیار متفاوت است.
شادلو اظهار کرد: چون سیستم خردهفروشی یک سیستم سنتی عرضه و تقاضاست شاهد این مشکلات هستیم.
میوهفروشیها خسارت ضایعاتشان را هم از مردم میگیرندوی
با بیان اینکه در بازار خردهفروشی به شرایط نگهداری میوه توجه نمیشود،
گفت: زمانی که فروشنده میوه را در دمای ۴۰ درجه در بیرون مغازه برای دکور
میگذارد موجب افزایش ضایعات میوه میشود به همین دلیل عاملی برای
گرانفروشی است.
رییس اتحادیه باغداران با بیان اینکه این مساله هم
به ضرر فروشنده و هم مصرفکننده است، گفت: بازار خردهفروشی میوه باید
متناسب با نیاز مصرفکننده طراحی شود.
شادلو با بیان اینکه
واسطهها در بازار میوه نیز عاملی برای گرانی در بازار خردهفروشی هستند،
گفت: بهطور کلی بازار میوه به درستی مدیریت نمیشود.
وی راهکار خود
را برای حل این مشکل، ایجاد سیستم توزیع و تولید هماهنگ عنوان و اظهار
کرد: باید با ایجاد یک سیستم تولید و توزیع مشترک در سود و زیان به دنبال
ایجاد تعادل در بازار میوه باشیم.
رییس اتحادیه باغداران ادامه داد:
تولیدکننده باید در مزارع، محصول خود را تولید کند و امر توزیع را به دست
شخص دیگری بسپارد و میتوان گفت اگر بین تولید و توزیع ارتباط منظمی
برقرار شود ۵۰ درصد از هزینهها کاهش مییابد.
شادلو با بیان اینکه
در تمام کشورهای توسعه یافته و صنعتی این روال وجود دارد، گفت: این
کشورها موفق شدند با کمترین تولید بهترین مدیریت را داشته باشند که باید
این مساله نیز در کشور ما مورد توجه قرار گیرد.