کد خبر: ۲۳۱۱۹۳
زمان انتشار: ۱۰:۴۷     ۲۹ خرداد ۱۳۹۳
مذاکرات وین در حالی در جریان است که قرائن نشان می‌دهد مقامات آمریکایی نه حاضر به لغو تحریم‌ها و نه پذیرش غنی‌سازی در سطح نیازهای ایران هستند.
به گزارش پایگاه 598 ، خبرگزاری رویترز به نقل از برخی مقامات غربی ایران در مذاکرات وین کاهش معنادار تعداد سانتریفیوژها را نمی‌پذیرد.این خبرگزاری به نقل از یک مذاکره کننده نوشت: مذاکره کنندگان ایرانی تمایلی برای کاهش تعداد سانتریفیوژها به اندازه قابل قبول از خود نشان نداده‌اند و رسیدن به تفاهم سخت شده است.رویترز از قول یک مقام ایران که نام نبرده نوشت: رهبر معظم انقلاب خط قرمزی برای مذاکره کننده‌ها تعیین کرده است. غنی‌سازی اورانیوم باید ادامه یابد و هیچ کدام از سایت‌های هسته‌ای تعطیل نمی‌شود.

به گفته این مقام ایرانی آنچه غرب به ایران درباره سانتریفیوژها ارائه کرده است بیشتر جوک و لطیفه است و قابل قبول نیست.در حالی که ایران هم اکنون 19 هزار سانتریفیوژ دارد و نیازمند 50 هزار سانتریفیوژ فقط برای تأمین سوخت راکتور بوشهر است، مقامات غربی ادعا می‌کنند ایران به حداکثر 2 یا 3 هزار سانتریفیوژ نیاز دارد!طرف ایرانی خط قرمزهای خود را صریحاً اعلام کرده که شامل قابل مذاکره و پذیرش نبودن دو موضوع- بازرسی از مراکز نظامی، و فرایند تحقیق و توسعه علمی-، تعیین حجم و میزان نیاز به غنی‌سازی صرفاً توسط متخصصان داخلی و براساس نیاز کشورمان، جابه‌جایی سانتریفیوژهای قدیمی با سانتریفیوژهای پیشرفته، حفظ هویت رآکتور آب سنگین اراک و مشخص کردن زمان لغو تحریم‌هاست. در این باره غربی‌ها فواصل زمانی 10 تا 25 سال را مطرح کرده‌اند!دکتر عراقچی معاون وزیر خارجه درباره روند مذاکرات و دشواری‌های آن می‌گوید: لغو تمام تحریم‌ها مد نظر ماست اما جدول زمانی محل اختلاف است. یکی از سختی‌های کار این است که چگونه گام‌های موازی برای اجرای توافق برداریم.

در توافق موقت ژنو با وجود توقف غنی‌سازی در فردو و اکسید و رقیق کردن تمام ذخایر 20 درصد ایران، تعهد غرب برای آزاد کردن 4/2 میلیارد دلار از درآمدهای بلوکه شده ایران با سنگ‌اندازی غرب مواجه شد به نحوی که اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور اعلام کرد بیش از نیمی از مبلغ مذکور در دسترس ایران قرار نگرفته است.در همین حال جک لو وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید کاهش محدود تحریم‌های ایران از سوی آمریکا برای بهبود و تقویت مذاکرات هسته‌ای، رژیم سخت تحریم‌ها را تحت تأثیر قرار نداده است.وزیر خزانه‌داری آمریکا در ادامه گفت «هم‌اکنون مشخص شده است که تحریم‌های اعمالی بر ایران باقی خواهند ماند و کاهش موقت، هدفمند و قابل بازگشت تحریم‌ها که در قالب برنامه اقدام مشترک اعمال شده است به شدت محدود بود.

همچنین به گزارش وزارت خارجه آمریکایی یک مقام این کشور در مصاحبه با خبرنگاران و در پاسخ این سؤال که نظر شما درباره اظهارات اخیر حسن روحانی رئیس جمهور ایران در یک کنفرانس خبری و ظریف وزیر خارجه این کشور در نشریه واشنگتن پست چیست؟ گفت: به نظرم شما ارزیابی خود را از این سخنان دارید و من هم ارزیابی خود را خواهم داشت. براساس ارزیابی من، در حقیقت ما هرگز شاهد شکاف یا از هم پاشیدگی رژیم تحریم‌ها نیستیم و به جای آن شاهد تلاش‌هایی برای نظم‌بخشی و انسجام بیشتر تحریم‌های موجود هستیم.احتمال می‌رود در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات، توافق ژنو تمدید شود یا درباره بخشی از موضوعات توافق نشود. توافق ژنو از نظر اغلب کارشناسان توافق متوازن و متعادلی نبود.
مجله تایم در آستانه مذاکرات و توافق ژنو تصریح کرده بود آمریکا دنبال یک سرهم‌بندی و حفظ تحریم‌ها در عین نپذیرفتن رسمی غنی‌سازی است و آمریکایی‌ها مایلند همان روند را ادامه هند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها