کد خبر: ۲۳۱۱۷
زمان انتشار: ۱۰:۵۲     ۲۳ مهر ۱۳۹۰

به گزارش 598 به نقل از تابناک، رویترز خبری را منتشر کرده که بر اساس آن روزنامه فرانسوی «فیگارو» به نقل از دیپلمات های غربی گفته است که آژانس بین المللی انرژی اتمی قصد دارد در گزارش فصلی خود که در ماه نوامبر در مورد برنامه هسته ای ایران ارائه خواهد داد از ماهیت نظامی برنامه هسته ای ایران که به سمت ساخت بمب هسته ای هدایت شده است انتقاد کند.

با اتهاماتی که آمریکا در هفته گذشته علیه ایران وارد کرده است، این کشور با همپیمانان غربی خود در صدد است تا با اقدامی سیاسی در آژانس بین المللی انرژی اتمی فشار هایی بین المللی را علیه ایران اعمال کند، به ویژه آنکه رقبای جمهوریخواه اوباما وی را متهم کرده اند که نتوانسته است در قبال ایران سیاست های موفقیت آمیزی را اتخاذ کند. این در حالی است که جنبش وال استریت هم سیاستمداران آمریکایی را به تلاش در انتقال بحران از کشور خود به دیگر نقاط جهان واداشته است.

بر اساس این گزارش اگر چه فیگارو نامی از این دیپلمات ها نبرده است، اما همچنین اشاره کرده است که در گزارش آینده آژانس جزئیاتی درباره برنامه هسته ای ایران منتشر خواهد شد و آژانس در این گزارش خواهد گفت که چه مسائلی را یافته است که بر اساس آن اعلام کرده که نگرانی هایش درباره برنامه هسته ای ایران بالا گرفته است.

یکی دیگر از دیپلمات های غربی دراین باره گفته است که رهبران کشور های غربی با مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی صحبت کرده اند که اگر وی مدارکی دباره ماهیت نظامی برنامه هسته ای ایران در اختیار دارد آنرا به صورت رسمی اعلام کند.

با این حال کارشناسان معتقدند که اکنون آمانو با یک دو راهی سخت مواجه است از یک سو اگر وی بدون اینکه مدارکی دال بر نظامی شدن برنامه هسته ای ایران داشته باشد، سعی کند در اقدامی سیاسی اطلاعات محرمانه  برنامه هسته ای ایران را افشا و همگانی کند اعتبار آژانس را خدشه دار خواهد کرد و اگر هم بدون مدرک بر انحراف ایران تاکید کند ایران آن را رد خواهد کرد و کسی هم آن را باور نخواهد کرد.

به نظر می رسد در فضاسازی اخیر  کشور های غربی علیه ایران، لازم است  که مسولین اجرایی جمهوری اسلامی ایران از همه ظرفیت های دیپلماتیک کشور که در طول این سالها ایجاد کرده ـ فارغ از اختلاف سلیقه افراد در اجرای سیاست های نظام ـ استفاده کند تا به بهترین وجهی تهدیدات را تبدیل به فرصت کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها