کد خبر: ۲۲۸۰۱۸
زمان انتشار: ۰۹:۲۷     ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
مذاکرات دو روزه کارشناسان فنی ایران و گروه 1+5 روز پنج‌شنبه در حالی به پایان رسید که آمریکا همچنان اصرار دارد برنامه موشکی ایران بخشی از مذاکرات درباره توافق جامع باشد.
به گزارش پایگاه 598، حمید بعیدی نژاد سرپرست هیات کارشناسی مذاکره کننده ایران در گفت و گو با ایرنا در وین با اعلام پایان این مرحله از مذاکرات کارشناسی، خاطرنشان کرد: دو طرف در مذاکرات که فنی و فشرده انجام شد، بحث‌های ریز کارشناسی را مطرح و به صورت دقیق مورد بررسی قرار دادند.

عضو گروه مذاکره کننده هسته‌ای ایران افزود: نتایج این جلسه کارشناسی به مقامات ارشد کشورهای طرفین مذاکره ارائه خواهد شد.

معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای روسیه بعد از مذاکرات کارشناسی  اعلام کرد: مذاکرات ایران و گروه 1+5 در وین در سطح کارشناسان بسیار فشرده بود و دو طرف موضع سرسختانه‌ای را در مذاکرات اتخاذ کردند و ما معتقدیم که طرح مساله برنامه موشکی در مذاکرات جایز و به نفع روند گفتگو‌ها نیست

سرگئی ریابکوف روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرگزاری روسی اینترفاکس گفت: دور کنونی مذاکرات ایران و گروه 1+5 بطول انجامید و در مسایل اصلی مواضع دو طرف به قدری سرسختانه بود که شرکت کنندگان در آن پرداختن به موضوعات حاشیه‌ای را صلاح ندانستند.

وی افزود: اما آنچه به برنامه موشکی ایران مربوط می‌شود نمی‌خواهم در مورد دور آینده مذاکرات سخن از پیش بگویم اما می‌خواهم تاکید کنم که در حال حاضر فرمول‌های مورد توافق که چه فناوریهایی را می‌توان به فناوریهای موشک‌های بالستیکی مربوط دانست، وجود ندارد.

وی گفت: همه این مسایل مورد اختلاف هستند و به همین دلیل اگر می‌خواهیم پیگیرانه رفتار کنیم باید به سویی سمت گیری کنیم که مذاکرات در مورد برنامه هسته‌ای ایران پیش می‌رود و طرح مسایل دیگر کمکی نمی‌کند.

همزمان با برگزاری مذاکرات کارشناسی آلن‌ایرسخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا  نیز در مصاحبه با خبرگزاری ترند نیوز جمهوری آذربایجان تاکید کرد که برنامه موشکی ایران باید جزو مذاکرات جامع باشد وی ضمن ابراز نگرانی از کوتاه بودن وقت باقی مانده برای مذاکره و با ادعای وجود فاصله زیاد تا ایجاد توافق میان ایران و 1+5، بحث توان موشکی ایران را یکی از موضوعات قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و گفت‌وگوهای ایران و قدرت‌های غربی دانست.

آلن ایر هم‌چنین رسیدن به توافق جامع را کاری نه‌چندان‌آسان خواند و ادعا کرد که ایران باید تصمیم‌های سختی درجهت جلب اطمینان جامعۀ جهانی در مورد ماهیت برنامۀ هسته‌ای‌اش بگیرد.

«ایر» در پاسخ به سوالی در خصوص عدم موافقت ایران با گنجاندن موضوع موشک‌‌ها در مذاکرات این کشور و 1+5، این بحث را موضوع قطع‌نامه‌های شورای امنیت دانست و افزود: بر اساس مفاد برنامه اقدام مشترک «پرداختن به قطعنامه‌های شورای امنیت» به صراحت آورده شده است.

 به گزارش تسنیم رهبران گروه  ۷ نیز روز پنج شنبه با انتشار بیانیه‌ای که بخشی از آن در خصوص ایران است اعلام کردند: ما تعهد قاطع خود بر لزوم حل و فصل دیپلماتیک مساله هسته‌ای ایران را اعلام می‌کنیم و از تلاش‌های صورت گرفته توسط ۳+۳ که به ریاست کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام شده استقبال می‌کنیم.

بر اساس این گزارش رهبران گروه ۷ افزودند: ما از ادامه مذاکرات قدرت‌های جهانی با ایران برای دستیابی به راهکاری جامع که ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کند حمایت می‌کنیم. ما بر ادامه اجرای "طرح اقدام مشترک" از سوی ۳+۳ و ایران تاکید می‌کنیم. ما از ایران می‌خواهیم تا به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کرده و اعتبار فعالیت‌های هسته‌ای خود را نشان دهد و همه مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای به خصوص ابعاد نظامی آن را حل و فصل نماید.

خبرگزاری رویترز نیز از قول دیپلمات ‌ها و تحلیلگران گزارش داد توافق ایران و کشورهای هسته‌ای تا موعد 20 جولای (29 تیرماه) برای تدوین پیش‌نویس راهکار جامع بعید و تمدید زمان مذاکرات اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

به نوشته رویترز، تمدید زمان مذاکرات، وقتی که تمام طرفین موافق آن هستند، مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا باید رضایت کنگره در این مورد را جلب کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها