کد خبر: ۲۲۷۳۷۳
زمان انتشار: ۱۱:۲۰     ۱۲ خرداد ۱۳۹۳
خبرگزاری رویترز در گزارشی که روز یکشنبه منتشر کرد، با اشاره به پیروزی‌های ارتش سوریه، نوشته است که اکنون وضعیت به گونه‌ای شده که حتی مقامات آمریکایی در محافل خصوصی اذعان می‌کنند که «بشار اسد» فعلا رفتنی نیست.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، خبرگزاری رویترز روز یکشنبه با انتشار گزارشی در مورد وضعیت کنونی سوریه و پیروزی‌های اخیر ارتش این کشور بر مخالفان مسلح، نوشته است که مقامات آمریکایی در حالی از افزایش کمک‌ها به مخالفان صحبت می‌کنند، که خود در محافل خصوصی اذعان دارند که «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه به این زودی‌ها از قدرت کنار نمی‌رود.

رویترز در ابتدای گزارش خود با بیان اینکه «از آن وقتی که دشمنان اسد تصور می‌کردند که دوران او پایان یافته، زمان زیادی نگذشته است»، به وضعیت سوریه در ابتدای شکل‌گیری بحران اشاره کرده و می‌افزاید: «وضعیت دیگر آنطور نیست.»

رویترز ادامه می‌دهد: «اکنون، با وجود آنکه ایالات متحده به دنبال افزایش کمک‌ و آموزش به مخالفان مسلح میانه‌رو برای نبرد با اسد است، اما مقامات این کشور در محافل خصوصی اذعان می‌کنند که اسد به این زودی‌ها رفتنی نیست.»

این خبرگزاری با اشاره به روند مداوم پیشروی‌های ارتش سوریه در ماه‌های اخیر، نوشته است: «او (اسد) که کنترل زنجیره‌ای از شهرهای محور شمال به جنوب کشور را بار دیگر به دست گرفته، حاکمیت خود بر سواحل شمال به غرب و منطقه اصلی علوی‌نشین را تثبیت کرده و مخالفان مسلح را از مرز لبنان پاکسازی کرده، حالا در حال بررسی عملیاتی تهاجمی علیه حلب است، پیش از آنکه برای پیشروی به سمت جبهه شمالی در مرز ترکیه، وارد عمل شود.»

به ادعای رویترز و به نقل از یک «متحد لبنانی اسد»، وی قصد ندارد فعلا به مناطق تحت کنترل نیروهای القاعده، حمله کند، چراکه به گفته یک دیپلمات عرب «این یک راهبرد منطقی است. چرا باید به داعش حمله کند، وقتی داعش به دشمنانش حمله می‌کنند.»

منبع لبنانی نزدیک به اسد، در ادامه پیش‌بینی کرده است که ارتش سوریه نهایتا مناطق شرقی این کشور را نیز آزاد خواهد کرد. وی در این زمینه به درگیری‌های دهه 1990 در الجزایر اشاره می‌کند و می‌گوید: «این امر زمان‌بر است. در الجزایر هم هفت تا هشت سال طول کشید تا دولت کشور را پاکسازی کرد و کنترل را بر دیگر به دست گرفت.»

رویترز در ادامه با بیان اینکه ادامه حضور اسد در قدرت به واسطه حمایت‌های مداوم ایران و روسیه بوده، به نقل از کارشناسان، قدرت‌گیری القاعده و همچنین تفرقه میان مخالفان را نیز از دیگر عوامل ناتوانی آن‌ها در مبارزه با نظام سوریه دانسته است.

این گزارش همچنین به نبود جایگزینی مناسب برای رئیس‌جمهور کنونی سوریه اشاره کرده و نوشته است که آمریکا در عین حال که عربستان و قطر را به حمایت بیشتر از «مخالفان میانه‌رو» تشویق می‌کند، اما در عین حال واشنگتن و متحدان غربی‌اش دارند به مرور بیش از آنکه از حضور اسد در سوریه نگران باشند، از قدرت گرفتن گروه‌های وابسته به القاعده نگران می‌شوند.

رویترز در انتهای این گزارش، با رد هرگونه راهکار نظامی برای بحران سوریه، اوضاع این کشور را به مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای غربی وابسته دانسته و نوشته است که اگر آن مذاکرات به نتیجه برسد، این امید وجود دارد که توافقی برای پایان دادن به بحران در سوریه نیز به دست آید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها