کد خبر: ۲۲۷۱۷۰
زمان انتشار: ۱۴:۰۲     ۱۱ خرداد ۱۳۹۳
رئیس جمهوری چچن اعزام نیرو به اوکراین برای حمایت از جدایی طلبان حامی روسیه را رد کرده اما گفت، ممکن است برخی به دلخواه خود به این کشور رفته باشند.

به گزارش 598،  خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در چند روز اخیر نگرانی خود را نسبت به گزارش‌هایی با مسکو در میان گذاشت مبنی بر اینکه چچنی‌ها و دیگر مبارزان از روسیه به اوکراین رفته‌آند تا به شورشیان مخالف رهبری کی‌یف بپیوندند.

رمضان قدیرف، رئیس‌جمهوری چچن که در دهه 1990 میلادی با نیروهای روسیه در شمال قفقاز مبارزه کرده، انکار مسکو درباره اعزام نیرو را بازگو کرده اما گفت، وی تعدادی از این مبارزان را در تصاویر گرفته شده از اوکراین شناسایی کرده است.

وی در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: ما این نیروها را اعزام نکرده‌ایم. آن‌ها قطعا از نیروهای ما نیستند. اگر فردی به طور دلبخواه و داوطلبانه روسیه را ترک کند، ما حق متوقف کردن او را نداریم. این تصمیم آن فرد است.

قدیرف افزود: اگر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که حق استفاده از زور در اوکراین را در صورت به خطر افتادن اقلیت روز زبان آن کشور دارد، دستور اعزام نیرو به شرق اوکراین را می‌داد، اعزام مبارزان چچنی به این منطقه را رد نمی‌کردم.

وی ادامه داد: اگر در این بین دستوری صادر می‌شد آن را با رضایت اجرا می‌کردیم چرا که هر جنگجویی مدافع مردم و سرزمینش است.

سرویس‌های امنیتی قدیرف به نقض‌های حقوق بشر از جمله آدم ربایی و شکنجه در چچن متهم شده‌اند اما معاون‌های وی تمامی این اتهامات را رد می‌کنند.

کی‌یف مدعی است که مسکو در ناآرامی مسلحانه در شرق اوکراین دست دارد اما کرملین این اتهامات را رد می‌کند. یکی از رهبران شورشیان در دونتسک گفت، تعدادی از نیروهایش داوطلبانی از روسیه هستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها