به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، وزیر راه و شهرسازی مردادماه سال گذشته ساخت آزادراه تهران-شمال را یکی از اولویتهای کار خود اعلام کرد و وعده تکمیل آنرا تا پایان عمر دولت یازدهم داد. این در حالی بود که به مرور زمان حرفهای دیگری در خصوص این پروژه نیمه تمام زده شد.
تا آنجاکه یکی از زیرمجموعههای وزارت راه و شهرسازی مانور گستردهای روی عدم توجیه اقتصادی ساخت قطعات 2 و 3 آزادراه تهران-شمال انجام داد و پس از آن نیز اعلام شد مسیر کنونی کرچ-چالوس به جای ساخت آزادراه افسانهای تعریض میشود.
اما این اخبار چیزی نبود که نمایندگان مجلس دبنال آن بودند، از این رو شماری از نمایندگان استانهای شمالی با وزیر راه و شهرسازی جلساتی را برگزار کردند.
اواسط فروردین ماه سال جاری عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اظهارات وزیر راه مبنی بر در اولویت قرار نداشتن ساخت آزادراه تهران-شمال، گفت: در جلسه کمیسیون عمران این مسئله را برررسی میکنیم و از آخوندی نیر برای پاسخگویی در این زمینه دعوت خواهیم کرد.
علی نعمت چهاردولی اظهار کرد: تا جائیکه بنده خبر دارم جلسهای بین مجمع نمایندگان شمال کشور، نوبخت، معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهوری و آخوندی وزیر راه و شهرسازی در رابطه با آزادراه تهران-شمال برگزار شده و این پروژه جزو برنامههای اجرایی دولت محسوب میشود.
وی تصریح کرد: باید مشخص شود که چرا آزادراه تهران-شمال از اولویت وزارت راه و شهرسازی خارج شده و علت این کار چه بوده است. آیا این بحث مربوط به مسائل اعتباری است یا دلایل دیگری باعث اتخاذ این تصمیم شده است.
نتیجه این جلسات بازگشت آزادراه تهران-شمال به صدر اولویتهای دولت بود، مسئلهای که معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری نیز بر آن صحه گذاشت و گفت: این طرح از اولویت خارج نشده است.
از سوی دیگر روز گذشته نماینده نوشهر در مجلس با اشاره به اینکه ساخت آزادراه تهران-شمال هنوز یکی از اولویتهای دولت است، گفت: اگر مذاکرات به نتیجه برسد، بنیاد آزادراه مذکور را میسازد، در غیر اینصورت احتمالا آزادراه تهران-شمال را چینی ها میسازند.
قاسم احمدی لاشکی افزود: خوشبختانه با ارسال نامهای با امضای نمایندگان مجلس به رئیسجمهوری و همچنین بحث طرح سئوال از وزیر راه و شهرسازی توسط 22 نماینده مجلس، بهطور کتبی به نمایندگان مجلس اعلام شد که آزادراه تهران-شمال جزو پروژههای اولویتدار دولت است.
وی با تاکید بر اینکه هم رئیس مجلس و هم معاون اول رئیسجمهوری به شدت دنبال این قضیه هستند، تصریح کرد: بنابراین این پروژه هیچگونه آسیبی نخواهد دید. در بودجه سال 93 نیز 168 میلیون یورو و 1000 میلیارد ریال بودجه ریالی برای این پروژه در نظر گرفته شده است.
به گزارش تسنیم، گرچه مانند یک سریال تکراری بازهم از چینیها بهعنوان یکی از گزینههای ساخت پروژههای زیرساختی کشور نام برده میشود که خبر میرسد وزیر راه و شهرسازی طی روزهای آینده در این رابطه جلسهای با مسئولان بنیاد مستضعفان برگزار میکند.
گفته میشود عباس آخوندی در این جلسه از بنیادیها میخواهد آزادراه تهران-شمال را با توجه به قراردادهای منعقد شده، بسازد. در صورتیکه وزارت راه و شهرسازی با بنیاد به توافق نهایی برسد، عملا حضور چینیها در این پروژه منتفی میشود. اما در غیر اینصورت علاوه بر چینیها از شرکتی فنلاندی نیز بهعنوان گزینههای ساخت آزادراه تهران-شمال نام برده میشود.
به نظر میرسد داستان دنبالهدار آزادراه پیر و پر از حاشیه تهران-شمال با پیگیری نمایندگان مجلس به پایان راه نزدیک میشود. البته این پایان راه برای تعیین تکلیف سازنده بوده و آغازی است بر ساخت قطعات 2 و3. آغازی که به دلیل هزینه حدود 12 هزار میلیارد تومانی ساخت نمیتوان پایانی بر آن متصور شد.