کد خبر: ۲۲۲۹۵
زمان انتشار: ۱۴:۰۱     ۱۴ مهر ۱۳۹۰
به گزارش سرویس حوزه و مراجع پایگاه 598،رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) انتخاب راه احسن را در چند راهی های زندگی مهم خواند و افزود: راه احسن آن است که ما را به بندگی برساند و نتیجه آن رحمتی است که انسان با اراده خود به آن می رسد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله مصباح یزدی رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) شب گذشته در درس اخلاق خود که در حسینیه امام خمینی(ره) قم برگزار شد در رابطه با اهداف آفرینش انسان گفت: هدف از آفرینش انسان با توجه به قرآن کریم به سه دسته تقسیم می شود.

وی افزود: افاضه رحمت، عبادت خداوند و امتحان بندگان، سه هدف نام برده شده در آیات مختلف قرآن است که هر سه در طول یکدیگرند و به هیچ وجه در تضاد با یکدیگر نیستند و هرکدام مقدمه بعدی است.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) انتخاب راه احسن را در دو راهی ها و چند راهی های زندگی مهم خواند و افزود: راه احسن آن است که ما را به بندگی برساند و نتیجه آن رحمتی است که انسان با اراده خود به آن می رسد.

آیت الله مصباح یزدی دایره رحمت الهی را وسیع توصیف کرد و اظهار داشت: همه نعمت های دنیا رحمت خداوند هستند ولی مرتبه بالاتر آن نعمت های بهشتی است که به هیچ وجه قابل قیاس با نعمات دنیایی نیست.

وی با اشاره به آیه 72 سوره توبه که می فرماید: "رِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ أَکْبَرُ ذٰلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ‌ " گفت: برترین نوع رحمت رضوان الهی است.

این استاد اخلاق یکی از رحمت های بزرگ الهی را قرار دادن جایگاهی برای انسان در نزد خداوند عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به آیه " فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ " این نوع رحمت شامل هرکسی نمی شود. در زمان ما این شهدا بودند که به این جایگاه رسیدند و عند ربهم یرزقون شدند. این عند ربهم بودن مهم تر از روزی ای است که به ایشان می دهند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به نوع آفرینش فرشتگان گفت: یک سری موجودات هستند که از ابتدای زندگی تا پایان آن فیوضات ثابت و مشخصی از خداوند دریافت می کنند از این موجودات خداوند زیاد آفریده است از جمله آنها فرشتگان هستند اما جای یک موجود در آفرینش خالی بود و که با اراده خود بتواند تدریجا ترقی کند و به کمال برسد.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: خداوند می خواست یک چنین موجودی بیافریند تا مظهر اراده الهی باشد و به مقام خلیفه اللهی برسد. برتری این موجودات و تفاوت آنها با فرشتگان همین است، اینکه آنها می توانند با اراده خود به سفلی درجه یا اعلی درجات برسند.

وی عبادت بندگان را یکی دیگر از اهداف خلقت برشمرد و اذعان داشت: اینکه انسان بگوید هرچه خدا می خواهد، نه هرچه من می خواهم باعث می شود به مقام خلیفه الهی برسد. این حالت یا رفتاری که ناشی از چنین تفکری باشد را عبادت می نامند.

این استاد حوزه علمیه راه رسیدن به رحمت خداوند را عبادت دانست و تصریح کرد: به همین دلیل است که فرمود " وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ‌ ".جن انس را برای عبادت کردن آفریدم.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) راه سنجش میزان بندگی را امتحان الهی عنوان کرد و افزود: این دوراهی ها که بر سر راه زندگی بشر است در فرهنگ قرآن، امتحان نامیده شده است. خداوند می فرماید " لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً " این امتحان ها برای شناخت نیکوکارترین هاست.

آیت الله مصباح یزدی گفت: صِرف اینکه انسان در معرض امتحان است ارزش نیست بلکه آنگاه که موفق به انتخاب صحیح شود و خواست خود را فدای خواست خدا کند ارزشمند است.

وی ارزش واقعی انسان را قابل درک ندانست و اظهار داشت: تنها خداست که می داند انسان چقدر می ارزد و در آیات مختلف دست یافتن به درجات متعالی را فوز عظیم و فضل کریم ذکر می فرماید.

این استاد اخلاق با بیان آیه 111 سوره توبه گفت: آنهایی سود می برند که ارزش خود را فهمیدند و دانستند که با چه کسی معامله می کنند، شهدا این مقام را درک کردند و خداوند مشتری جان آنها شد.

آیت الله مصباح با بیان جایگاه ویژه معصومین علیهما السلام نزد پروردگار گفت: معصومین از بدو آفرینش با خدا معامله می کردند ولی عده ای هم هستند که بعد از سن تکلیف خود را وقف خدا می کنند هرچند مقام آنها با ائمه قابل قیاس نیست اما جایگاهشان به معصومین بسیار نزدیک تر است نسبت به امثال ما، متاسفانه ما آنقدر از این مفاهیم فاصله گرفتیم که تصور آن هم برایمان مشکل است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها