کد خبر: ۲۱۴۲۷۱
زمان انتشار: ۱۱:۰۴     ۱۸ فروردين ۱۳۹۳
کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران گفت: «مربی‌ای داریم که هیچ وقت ناامید نمی‌شود. او حس جنگندگی و پیروزی به بازیکنان منتقل می‌کند که این ویژگی مهم در برزیل می‌تواند کمک حال ما باشد.»

به گزارش پایگاه 598 به نقل از شما، بازی با گینه هم نتوانست نظر جواد نکونام را درباره وضع تیم ملی تغییر دهد چرا که او در پایان این بازی هم به صراحت گفت: «تیم ایران شرایط حضور در جام جهانی برزیل را ندارد.»

 

کاپیتان تیم خیلی بیشتر از این‌ها هم لب به انتقاد از اوضاع تیم ملی گشوده بود به صراحت گفته بود که تیم ملی با توجه به لغو اردوهای آماده سازی‌اش در برزیل شاید زنگ تفریح شود. نکونام که سایت‌های ورزشی خارجی به او لقب "قلب تپنده" تیم ملی ایران را داده‌اند هر چند در صحبت‌های اخیرش نیز نگران بود اما با این حال او هنوز هم به آینده امیدوار است تا شاید در این زمان که کمتر از صد روز تا آغاز جام جهانی مانده است، برنامه‌های آماده‌سازی تیم ملی به شکل مطلوبی برگزار شود و تیم ملی به قول خودش هواداران فوتبال در ایران نشود.

 

* بالاخره طلسم شکسته شد و تیم ملی بعد از ماه‌ها در یک دیدار تدارکاتی به میدان رفت؟

- هر چند که این اتفاق خیلی دیر اتفاق افتاد، باید آن را به فال نیک بگیریم. همین که این طلسم شکسته شد جای خوشحالی دارد.

 

* ولی نتیجه این طلسم‌شکنی زیاد خوشایند نبود؟

- درست است این بازی را ما باختیم اما این باخت زیاد مهم نیست زیرا به طور کلی در بر گزاری بازی‌های دوستانه برد و باخت زیاد اهمیت ندارد و مهم این است که تیم ملی مقابل تیم‌های گوناگون و به‌ویژه تیم‌های قوی حسابی محک بخورد.

 

* گینه انتخاب درستی بود؟

- تیم خوبی بود. خیلی حرفه ای فوتبال بازی می‌کرد. به نظرم بازی با گینه برای تیم ملی مفید بود.

 

* ولی گینه در فوتبال قاره سیاه تیمی درجه دو است. بهتر نبود تیم ملی مقابل تیمی بهتری از قاره سیاه محک می‌خورد؟

- اگر این اتفاق می‌افتاد که خیلی خوب بود اما از قدیم گفته‌اند "کاچی به از هیچی"

 

* حالا این کاچی شیرین بود یا تلخ.

- خیلی تلخ بود.

 

* اگر می‌بردید حتما مزه آن فرق می‌کرد؟

- شاید. نمی‌دانم. این دفعه که مقابل تیمی از قاره سیاه بازی داشتیم سعی می‌کنیم ببریم تا ببینیم که این کاچی شیرین می‌شود یا اینکه همه کاچی‌های قاره سیاه تلخ هستند.

 

* بازی با گینه در حالی برگزار شد که تو به عنوان کاپیتان تیم ملی بیش از سایر بازیکنان تیم ملی از وضع تیم ملی انتقاد کردی و حتی به صراحت اعلام کردی که با این وضع اگر به جام جهانی نرویم بهتر است؛ چرا چنین عقیده‌ای داری؟

- هنوز هم به این حرف اعتقاد دارم. جام جهانی میدان بزرگی است که باید در بالاترین سطح آمادگی در آن شرکت کرد. جام جهانی که تفریح نیست دور هم جمع شویم و بریم سه تا بازی انجام بدهیم و برگردیم.

 

* این نگاه در فوتبال ایران مگر وجود دارد؟

- نه؛ اما ببینید از روزی که جواز صعود به جام جهانی را گرفتیم چند ماه است که گذشته است؛ در این مدت تیم ملی چند روز اردو برگزار کرده؟ در چند بازی دوستانه به میدان رفته است؟ نمی‌شود با دست روی دست گذاشتن انتظار معجزه داشت.

 

* اما اینکه تیم ملی ما مانند سه تیم دیگر آسیایی حاضر در جام جهانی تا به امروز تدارکات مناسبی را پشت سر نگذاشته است، دست فدراسیون نبود.

- می‌دانم. به عنوان کاپیتان تیم ملی از مشکلات  مطلع هستم. در چند نوبت اردوی تیم ملی به دلیل مشکلات مالی در روزهای پایانی لغو شد. واقعیت این است که فدراسیون به تنهایی نمی‌تواند این بار را بر دوش بکند. همه باید پای کار بیایند تا تیم ملی در وضعی به برزیل پرواز کند که بتواند از آبروی فوتبال ایران به خوبی دفاع کند.

 

* که البته با وضعی  که امروز در آن دارد، قادر به انجام آن نیست.

- همین طور است. واقعیت‌ها را باید گفت. نباید با دادن امید واهی انتظارات را از تیم ملی بالا برد. چند وقت دیگر اگر تیم ملی با همین وضعی که امروز دارد به برزیل پرواز کند هیچ امتیازی نمی‌گیرد و دست خالی بر می‌گردد.

 

* خیلی ناامید هستی؟

- ناامید نیستم. فوتبال ورزش خیال‌پردازی نیست، ورزش واقعیت‌ها است. البته در بعضی مواقع شانس با تیمی یار می‌شود اما اگر زحمت نکشی به طور حتم نتیجه نمی‌گیری. من این حرف‌ها را گفتم تا حداقل هواداران فوتبال بدانند که اکنون تیم ملی با روزهای اوجش خیلی فاصله دارد.

 

* این فاصله تا قبل از آغاز اولین بازی تیم ملی قابل جبران است؟

- بله، ولی خیلی سخت است. ما «فیفا‌ دی»‌های زیادی را از دست دادیم. همچنین اردوهای تیم ملی به دلیل مشکلات مالی کنسل شد. این در حالی است که سایر تیم‌های حاضر در برزیل بر نامه‌های خود را نمی‌گویم مو به مو بلکه تا حدود زیادی اجرا کرده‌اند که این موضوع کار ما را خیلی مشکل می‌کند.

 

* چرا؟

- چون هم باید عقب‌ماندگی‌مان را جبران کنیم و هم اینکه در زمانی کمتر از صد روز به اوج آمادگی برسیم.

 

* این کار شدنی است؟

- باید بشود. چاره دیگری نداریم. تنها یک راه مقابل تیم ملی ایران قرار دارد و آن هم رسیدن به اوج آمادگی و تبدیل شدن به تیمی که بتواند در برزیل آبروداری کند.

 

* البته کی روش برای این صد روز برنامه‌های زیادی در نظر دارد؟

- داشتن برنامه خوب است اما مهم این است که این برنامه‌ها درست اجرا شود تا در پایان آن، مربیان تیم ملی به خواسته خود برسند.

 

* با توجه به بر پایی اردوی تدارکاتی در آفریقای جنوبی و اتریش و انجام سه بازی دوستانه که تا به امروز بر گزاری آنها قطعی شده است، این کار شدنی است؟

- باید تلاش کنیم بشود. تک‌تک این صد روز برای تیم ملی مهم است. البته ما تمام این مدت را در اردو نیستیم اما از روزی که سوت آغاز اردوی تیم ملی به صدا درآید باید از جان مایه بگذاریم تا عقب‌ماندگی تیم ملی را جبران کنیم.

 

* از دید کارلوس کی روش بازی با نیجریه مهم‌ترین بازی تیم ملی ایران در برزیل است؛ با این نظر تا چه حد موافقی؟

- همین طور است. همیشه در تورنمنت‌ها بازی اول از اهمیت زیادی برخوردار است. نتیجه بازی اول تأثیر مستقیم دارد در سرنوشت تیم‌ها.

 

* چطور؟

- وقتی بازی اول را ببری در واقع 6 امتیاز گرفته‌ای؛ اول اینکه سه امتیاز بازی را گرفته ای، دوم اینکه اجازه ندادی حریفت به امتیازی برسد و سوم اینکه این پیروزی به لحاظ روحی همان قدر که به نفع تیم پیروز است روی تیم بازنده یا حتی دیگر تیم‌های هم‌گروه تأثیر منفی می‌گذارد.

 

* به همین دلیل هم است که کی روش روی بازی با نیجریه تاکید زیادی دارد؟

- بله. اما نباید فراموش کنیم که نیجریه یکی از تیم‌های خوب جهان فوتبال است و بازی با آن تدابیر خاصی را می‌طلبد.

 

* این تدابیر خاص چیست؟

- بازی با گینه نشان داد که تیم ملی در کجای کار قرار دارد. قدرت نیجریه چند برابر گینه برآورد می‌شود و  این موضوع که کمی نگران‌کننده است. ناامید نیستم اما امید بی‌دلیل هم نمی‌دهم. هواداران تیم ملی باید بدانند که تیمشان امروز در چه وضعی قرار دارد. ضعف‌ها را باید گفت تا برای برطرف کردن آنها راه حل پیدا کرد.

 

* در این میان قوت تیم ملی را در کجا می‌بینی؟

- انگیزه زیاد بازیکنان و مربیان. همین انگیزه باعث می‌شود تا تیم بهتر آماده شود.

 

* غیر از انگیزه؟

- مربی‌ای داریم که هیچ وقت ناامید نمی‌شود. او حس جنگندگی و پیروزی به بازیکنان منتقل می‌کند که این ویژگی مهم در برزیل می‌تواند کمک حال ما باشد.

 

* به نظرت با این دو مزیت می‌توان تیم‌های نیجریه و آرژانتین را متوقف کرد؟

- چنین نظری ندارم. معتقدم این دو ویژگی می‌تواند کمک کند تا تیم ملی بهتر آماده شود و تیمی قبراق به برزیل پرواز کند.

 

* در صحبت‌هایت گفتی که اجرای بر‌نامه‌های آماده سازی تیم ملی خیلی مهم است؛ این حرف حرف درستی است اما در همین اردوی آفریقای جنوبی کی روش تعدادی از بازیکنان اصلی‌اش از جمله خود شما را در اختیار ندارد؟

- همین طور است. بازی‌های تیم الکویت و بازیکنانی که در قطر بازی می‌کنند دو هفته بعد از شروع اردوی آفریقای جنوبی آغاز می‌شود که این موضوع می‌تواند برای برنامه های کی روش ایجاد مشکل کند.

 

* گویا فدراسیون در تلاش است تا اجازه شما را بگیرد؟

- صحبت‌هایی شده است حال اینکه اجازه بدهند یا نه هنوز مشخص نیست.

 

* از موضوع تیم ملی فاصله بگیریم؛ هنوز هواداران استقلال نتوانسته‌اند که با جدایی تو از این تیم کنار بیایند؟

- این جدایی دست من نبود. خودم خیلی ناراحت هستم که در میانه‌های راه مجبور شدم از استقلال جدا شوم اما هواداران باید بدانند که این اتفاق دست من نبود.

 

* نمی‌خواهی این موضوع را یک بار برای همیشه باز کنی تا به شایعات پایان بدهی؟

- نمی‌خواهم در این باره حرف بزنم. من یک استقلالی هستم و نمی‌خواهم حرفی بزنم که برای تیمم مشکل ایجاد شود.

 

* با این حال از سوی مدیران استقلال اعلام شد که رفتنت از استقلال به دلیل مسائل مالی بود؟

- من دنبال پول نیستم. من از قرارداد امسالم از استقلال حتی یک ریال هم نگرفتم تازه صد میلیون هم از قرار داد سال گذشته‌ام طلب دارم. نمی‌خواهم جواب کسی را بدهم با گذشت زمان همه چیز مشخص می‌شود.

 

* راستی وضعت در تیم الکویت چطور است؟

- خیلی خوب است. ما مدعی جدی قهرمانی در لیگ کویت هستیم و تنها به دلیل اختلاف در تفاضل گل در رده دوم لیگ کویت قرار داریم. از طرف دیگر ما در AFC کاپ هم حضور داریم و  در این بازی‌ها هم مدعی جام قهرمانی هستیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها