کد خبر: ۲۱۴۲۳۷
زمان انتشار: ۰۸:۵۰     ۱۸ فروردين ۱۳۹۳
تظاهرکنندگان طرفدار روسیه روز یکشنبه ساختمان های دولتی را در سه شهر شرقی اوکراین تصرف کردند و همین مسئله باعث شد دولت طرفدار اروپا در کیف ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را به سازماندهی « ناآرامی های جدایی طلبانه » در اوکراین متهم کند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از واحد مرکزی خبر، تظاهرکنندگان طرفدارروسیه به ساختمان های دولت منطقه ای در شهر دونتسک قطب صنعتی اوکراین و ساختمان های امنیتی در لوهانسک حمله کردند و در حالی که پرچم های روسیه را در دست داشتند برگزاری همه پرسی از نوع شبه جزیره کریمه را برای ملحق شدن به روسیه خواستار شدند.

تظاهرکنندگان همچنین ساختمان دولت منطقه در شهر خارکف را نیز که دومین شهر بزرگ اوکراین به شمار می رود تصرف کردند. این سه شهر نزدیک مرز اوکراین با روسیه واقع شده اند.

آرسن آواکوف وزیر کشور اوکراین وعده داد نظم در شرق اوکراین را بدون هیچگونه خشونت احیای کند.

وی همچنین ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور برکنار شده اوکراین را به توطئه چینی به همراه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای دامن زدن به تنش ها در این مناطق متهم کرد.

آواکوف تصریح کرد پوتین و یانوکوویچ موج جدید ناآرامی های جدایی طلبانه را در شرق اوکراین هدایت و هزینه آن را پرداخت کرده اند.

وی تاکید کرد اوضاع در این منطقه بدون خونریزی تحت کنترل درخواهد آمد. به نیروهای انتظامی دستور داده شده است اوضاع را کنترل کنند.

دفتر مطبوعاتی پارلمان اوکراین اعلام کرد اولکساندر تورچینف رئیس جمهور موقت اوکراین نیز نشست فوق العاده مقامات امنیتی این کشور را در کیف خواستار شد و شخصا کنترل اوضاع را به دست گرفت.

مناطق روس زبان اوکراین بیش از مناطق دیگر این کشور از زمان سرنگونی یانوکوویچ در ماه فوریه و روی کار آمدن یک دولت موقت در اوکراین که از روابط نزدیک تری با اتحادیه اروپا برخوردار است ، با تنش های روزافزون روبرو بوده اند.

روسیه دولت جدید اوکراین را نامشروع نامیده و شبه جزیره کریمه را به خود ضمیمه کرده است. اقدامات روسیه در اوکراین باعث شده است شرق و غرب با بدترین بحران از زمان پایان جنگ سرد تاکنون روبرو شوند.

« درخواست برای برگزاری همه پرسی »

یک شاهد رویترز گفت حدود ۱۵۰۰ نفر روز یکشنبه پیش از ورود به ساختمان دولت منطقه ای ، در دونتسک تظاهرات برگزار کردند.

تلویزیون اوکراین اعلام کرد در اعتراض های لوهانسک سه نفر زخمی شدند. اما پلیس این گزارش را تایید نکرده است.

رهبران تظاهرکنندگان در دونتسک گفتند آنها خواستار قانونگذاران منطقه ای هستند تا نشستی فوق العاده را به منظور گفتگو درباره رای گیری درخصوص پیوستن به روسیه برگزار کنند مانند آنچه که در شبه جزیره کریمه اتفاق افتاد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها