کد خبر: ۲۱۳۸۳۹
زمان انتشار: ۲۰:۲۰     ۱۶ فروردين ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598، محمد رحیم نیازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به اینکه چرا قیمت سیب‌زمینی به رغم وعده‌های مسئولان پایین نمی‌آید؟ گفت: به دلیل قیمت پایین سیب‌زمینی طی 3 سال گذشته، کشاورزان متضرر شدند و امسال سطح زیرکشت سیب‌زمینی 150 تا 154 هزار هکتار کاهش یافت و میزان تولید کمتر شد.

رئیس هیأت مدیره انجمن ملی سیب‌زمینی ایران در پاسخ به اینکه اخیراً دولت تعرفه واردات سیب زمینی را صفر کرد، آیا تاثیری در قیمت سیب‌زمینی نداشت؟ گفت: وضعیت تولید سیب زمینی کشورهای همسایه مناسب نیست. همچنین بالا بودن نرخ ارز قیمت تمام شده واردات را بیشتر می‌کند.

وی ادامه داد: بالا بودن هزینه بین‌المللی حمل و نقل، هم باعث شده است، تا واردات سیب‌زمینی به کشور انجام نشود.

وی ادامه داد: هزینه حمل یک کامیون سیب‌زمینی از آلمان 7 هزار یورو یا کیلویی 1400 تومان است و وارد کنندگان تمایلی به واردات نشان نمی‌دهند.

به گفته نیازی کاهش تولید در سال جاری و نیز عدم توفیق در واردات باعث شده است، تا قیمت سیب‌زمینی در بازار به کیلویی 4000 تومان برسد.

وی تصریح کرد: قرار است بذر پایه قوی سیب‌زمینی از کشورهای اروپایی بویژه هلند و آلمان وارد شود که میزان تولید را در سال آینده افزایش خواهد داد.

نیازی در پاسخ به اینکه چرا این گونه بذر سیب‌زمینی در داخل کشور تولید نمی‌شود؟ گفت: بذر مینی‌تیوبر نیز در داخل تولید و تکثیر می‌شود و در اختیار تولید کنندگان قرار می‌گیرد.

رئیس هیأت مدیره انجمن ملی سیب‌زمینی ایران پیشنهاد کرد: دولت خرید تضمینی مناسب برای سیب زمینی تعیین کند و با احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی برای سیب‌زمینی، تولید کنندگان را برای تولید تشویق کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها