کد خبر: ۲۱۳۱۸۰
زمان انتشار: ۱۳:۰۴     ۰۹ فروردين ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایرنا، ارتش ترکیه در پی افشای نشست محرمانه مقامات دولتی این کشور علیه سوریه، به حال ˈآماده باش قرمزˈ در آمده است.
صدایی منتسب به ˈهاکان فیدانˈ رییس ˈسازمان اطلاعات و امنیت ترکیهˈ (میت) در یک فایل صوتی که از سوی مخالفان اردوغان پنجشنبه گذشته در شبکه اجتماعی یوتیوب منتشر شد، حاکی از آن است که وی گوید، ˈبرای ورود نیروهای نظامی به سوریه من می توانم با برخی اقدامات، بهانه لازم را بوجود آورمˈ. 
 
این فایل صوتی نتیجه شنود بحث میان هاکان فیدان رییس سازمان اطلاعات، ˈاحمد داود اوغلوˈ وزیر خارجه، ˈفریدون سینیرلی اوغلوˈ قائم مقام وزارت خارجه و ˈیاشار گولرˈ جانشین ستاد ارتش ترکیه در مورد طرح پنهانی برای مداخله نظامی این کشور در سوریه است .
 
یکی از مقامات بلند پایه وزارت خارجه ترکیه که نامش فاش نشد، روز شنبه در گفت و گو با پایگاه خبری ˈحریتˈ با اشاره به اینکه نشست محرمانه در وزارت خارجه به مثابه ˈنشست کوچک شورای امنیت ملی ترکیهˈ بود، گفت: با افشای مسایل طرح شده در این نشست، دیدگاه ترکیه در مورد گروه های تروریستیˈالقاعدهˈ و ˈداعش ˈ نیز بطور کامل افشاء شده و این، امر خطرناکی برای ترکیه است.
 
وی با اشاره به حضور 48 نیروی نظامی ترکیه در مقبرهˈ سلیمان شاهˈ (جد بنیانگذار امپراتوری عثمانی) در داخل خاک سوریه، افزود: مساله مهم تامین امنیت این نظامیان است با توجه به اینکه نیروهای داعش در اطراف مقبره سلیمان شاه افزایش یافته و با افشای جزئیات مطرح شده در این نشست، حس انتقام گیری این گروه های تروریستی از ترکیه نیز تشدید خواهد شد.
 
او تصریح کرد : مقامات نظامی ترکیه نیز از افشای محتویات این نشست ناخرسند هستند و بعد از افشای محتویات نشست یاد شده، وضعیت آماده باش قرمز در ارتش ترکیه اعلام شده است.
 
احمد داوداوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز پیش از این عنوان کرده بود که در صورتی که نیروهای گروه های مسلح شبه نظامی به مقبره تاریخی در شهر ˈحلبˈ سوریه حمله کنند ، ترکیه واکنش نشان خواهد داد.
 
وی ادعا کرد که مقبره سلیمان شاه تنها بخشی از خاک ترکیه است که بر اساس توافقنامه سال 1921 در خارج از مرزهای ترکیه قرار دارد و به همین دلیل آنکارا این حق را دارد که برای حفظ امنیت این منطقه و ثبات آن ، تمام تدابیر لازم را اتخاذ کند.
 
بر اساس ماده 9 معاهده منعقد شده میان ترکیه و فرانسه در دوره سلطه فرانسه بر سوریه در سال 1921 مقبره سلیمان شاه تحت حاکمیت ترکیه قرار دارد و سربازان ترکیه ای برای محافظت از آن عمل می کنند.
 
ترکیه از آغاز بحران در سوریه به همراه کشورهای عربستان سعودی و قطر از معارضان و تروریست های سوری حمایت کرده اند و اکنون این معارضان در کنار مرزهای ترکیه و سوریه قرار دارند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها