کد خبر: ۲۱۲۸۲
زمان انتشار: ۱۷:۴۴     ۰۴ مهر ۱۳۹۰
معاون تهذیب حوزه‌های علمیه کشور
معاون تهذیب حوزه‌های علمیه کشور برنامه‌های مرکز قرآن و عترت حوزه در سال تحصیلی 91-90 را تبیین و تشریح کرد.
به گزارش 598 به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلیمن هادی حسینخانی در نشستی خبری با اشاره به برنامه‌های مرکز قرآن و  عترت معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه در چهار بخش برنامه‌ریزی، آموزش، ترویج و توسعه، گفت: در عرصه برنامه‌ریزی یکی از مهم‌ترین کارها تدوین طرح ده ساله قرآن و حدیث برای طلاب پایه اول تا 10 حوزه می‌باشد؛ به طوری که طلاب در قالب این طرح روزانه یک ساعت در این طرح شرکت می‌کنند.

وی، راه‌اندازی مدارس علمیه حفظ قرآن و حدیث را از دیگر اقدامات در عرصه برنامه‌ریزی این مرکز برشمرد و گفت: با راه‌اندازی این مدارس علمیه، طلاب در کنار فراگیری علوم دینی، قرآن را حفظ کرده و با معارف قرآن و حدیث آشنا می‌شوند.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه ادامه داد: برگزاری دوره‌های آموزشی قرآن و حدیث در تمامی مدارس علمیه کشور در راستای ترویج فرهنگ قرآن و حدیث و انس طلاب با ثقلین به صورت میان‌مدت و بلند‌مدت از دیگر اقدامات به شمار می‌رود.

*گردهمایی حافظان قرآن و نهج‌البلاغه در قم

وی به برگزاری گردهمایی حافظان قرآن و نهج‌البلاغه در سال جدید هم اشاره‌ای کرده و گفت: این برنامه‌‌ در راستای تکریم حافظان قرآن ونهج‌البلاغه صورت می‌گیرد؛ این طرح در قالب آزمون کتبی و شفاهی هشتم مهر‌ماه در شبستان نجمه خاتون آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) برگزار می‌گردد.

حجت‌الاسلام‌والمسلیمن حسینخانی افزود: در این گردهمایی 800 نفر از حافظان قرآن و نهج‌البلاغه حضور می‌یابند.

وی همچنین درباره طرح سیر مطالعاتی تفسیر و حدیث در سال 91-90، اظهار داشت: طلاب با شرکت در این طرح در مدت دو سال تفسیر نور و در مدت یک سال میزان الحکمه را مطالعه می‌کنند و هر  سه ماه یک بار در آزمون شرکت می‌کنند و در پایان نیز گواهی نامه‌‌‌ای به آنها اعطا می‌شود.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: برنامه دیگر در عرصه آموزش، برگزاری کارگاه‌های کوتاه‌مدت در تمامی مدارس علمیه کشور است؛ در این  طرح طلاب با روش برداشت از قرآن وحدیث آشنا می‌شوند، همچنین مدت این کارگاه‌ها بر اساس نیاز،‌از 7 تا 14 روز می‌باشد.

*طرح ملی انس با ثقلین

وی در تبیین برنامه‌های ترویجی، طرح ملی انس با ثقلین را از دیگر برنامه‌های اجرایی از سوی مرکز قرآن و عترت حوزه معرفی کرده و بیان داشت: این طرح که درمدارس کل کشور برگزار می‌شود، دارای سه دفتر است؛ نخست، «طلیعه انس» است که در آن در مدت 110 روز کل قرآن ختم می‌شود، در «طلیعه حکمت» قرائت نهج‌البلاغه در 365 روز و در «طلیعه بندگی»، صحیفه سجادیه در مدت 70 روز ختم می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلیمن حسینخانی ادامه داد: در این بخش، طرح برگزاری مسابقات قرآن وحدیث در دو مرحله مقدماتی که 8 مهر‌ماه در شبستان نجمه‌خاتون حرم مطهر برگزار می‌شود و مرحله نهایی در روزهای پنجم و هفتم آبان‌ماه در همین مکان برگزار می‌گردد، در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در سفر اخیر خود به  قم درباره اهمیت نقش تربیتی اساتید اظهار داشت: پیشنهادی که رهبر معظم انقلاب در این عرصه داشتند، قرائت حدیث و آیه‌ای از قرآن در آغاز درس بود؛ از این رو مرکز قرآن و عترت حوزه‌های علمیه با برگزاری طرح قرائت آیات قرآن و روایات درابتدای هر ساعت کلاس، نقش تربیتی اساتید را پررنگ‌تر می‌کند.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه، برگزاری محافل انس با ثقلین را از دیگر اقدامات مرکز قرآن و عترت حوزه در سال جدید برشمرد و گفت: در این  طرح که با هدف ترویج معارف ثقلین در مدارس علمیه کشور برگزار می‌شود، برنامه‌های قرآنی به طلاب ارائه می‌گردد و مسائل روز با قرآن وحدیث منطبق  می‌شود.

وی در ادامه به برنامه‌های توسعه‌ای مرکز قرآن و عترت حوزه اشاره کرده و گفت: از سال گذشته با فعالیت مدیریت‌های استانی حوزه در سراسر کشور، در 26 استان دفتر قرآن و عترت راه‌اندازی شد و امید است در سال جدید در دیگر  استان‌های کشور نیز راه‌اندازی شود.

*راه‌اندازی 140 واحد قرآن و عترت در مدارس

حجت‌الاسلام والمسلیمن حسینخانی با اشاره به این که علاوه بر راه‌اندازی این دفاتر در مراکز  استان‌ها، واحد‌های قرآن و عترت نیز در مدارس علمیه کشور فعال شده است، ‌اظهار داشت: بر این اساس تا امروز 40 واحد قرآن و عترت در استان قم و 100 واحد در مدارس علمیه دیگر استان‌های کشور راه‌اندازی شده است.

وی در بخش پایانی با اشاره به اختصاص نیم‌درصد  از بودجه دولت به فعالیت‌هایی قرآنی، اظهار داشت: حوزه‌های علمیه بر اساس برنامه‌ریزی‌، با در اختیار قرار گرفتن این بودجه، فعالیت‌های گسترده‌ای در راستای نشر و ترویج آموزه‌‌های قرآنی خواهد برداشت.

*برگزاری «میهمانی ملکوت»

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه همچنین به تأکید مقام معظم رهبری در ترویج فرهنگ تهجد و نماز شب در میان طلاب اشاره کرد و اظهار داشت: معاونت با برگزاری طرح «میهمانی ملکوت»، به دنبال تحقق این مطالبه رهبری است؛ دراین طرح که در حال حاضر در قم برگزار خواهد شد، در شب‌های میلاد و شهادت اهل‌بیت(ع) طلاب پیش از نماز صبح در حرم مطهر حضرت معصومه(س) حضور یافته و به نماز شب، نماز جماعت صبح، توسل به اهل‌بیت(ع) و... مشغول می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلیمن حسینخانی افزود: نخستین جلسه «میهمانی ملکوت» در شب میلاد حضرت معصومه(س) و دومین جلسه آن در شب میلاد  برای  طلاب جدید‌الورود برگزار می‌شود
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها