کد خبر: ۲۰۹۶۱
زمان انتشار: ۱۳:۲۲     ۳۱ شهريور ۱۳۹۰
سرویس حوزه و مراجع پایگاه 598به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری یكی از ميهمانان حاضر در نخستين اجلاس بيداری اسلامی، دكتر سعيدالشهابی نائب‌رئیس مجمع وحدت اسلامی بحرین بود كه طی گفت و گويی به تشريح ابعاد و انعكاس بیانات ولی‌امر مسلمین در آغاز اين همايش پرداخته است:
 به نظر شما كدام بخش از سخنرانی رهبر معظم انقلاب در آغاز همایش بیداری اسلامی دارای اهميت و برجستگی بيشتری است؟
من به آن‌چه كه رهبری گفتند، گوش فرادادم و از تأكید ایشان بر لزوم ادامه‌ی تلاش‌های سیاسی موجود در جهان عرب برای دست‌یابی به آزادی و استقلال تحت تأثیر قرار گرفتم. البته ایشان به عنوان یك رهبر مذهبی بر گفتمان اسلامی نیز تأكید ورزیدند. تأكید ایشان بر وحدت اسلامی نیز بر من تأثیر گذاشت.

این بیداری سیاسی كه اساساً اسلامی است، نیاز به وحدت اسلامی دارد و به آن نیز منجر خواهد شد. بدون وحدت اسلامی، جهان اسلام چندتكه خواهد شد و دشمنان اسلام دست بالاتری را در این میان خواهند داشت.

من فكر می‌كنم كه پیام واضح بود؛ آزادی باید برای مردم جهان عرب باشد. دیكتاتوری و استبداد باید پایان پذیرد. باید به دخالت خارجی در امور كشورهای عربی و قیام‌ها پایان داد. باید درباره‌ی موضوع فلسطین بیشتر تلاش كنیم و این پیام‌ها واضح و رسا بود.
 
  به عقیده‌ی شما واكنش افكار عمومی به این پیام‌ها چه خواهد بود؟
اگر به خیابان‌های جهان عرب بروید و از مردم بپرسید كه نظر شما درباره‌ی رهنمودها و ایده‌های رهبر انقلاب ایران چیست، قطعاً هم‌راستا با آن خواهند بود و احساس مشابهی دارند. هر عرب و هر مسلمانی خواهان پایان‌یافتن دیكتاتوری است، خواهان پایان دخالت بیگانگان است، خواهان پایان فرقه‌گرایی و تفرقه است و خواهان هرگونه سلطه‌جویی به هر نحوی است. در واقع فرمایش‌های رهبری انعكاس خواسته‌ها و احساسات افكار عمومی جهان عرب است. البته این‌كه این پیام چگونه منعكس می‌شود، باید گفت كه رسانه‌های بین‌المللی ایدئولوژی‌های خود را دارند كه البته علیه نشر ایده‌هایی همچون نظرات رهبر انقلاب در این پیام است.
 
  رهبر انقلاب به بازخوانی اصول انقلاب‌ها و تأكید نموده و به آن‌ها اشاره كردند. شما ضرورت این بازخوانی را چه می‌دانید؟ این اصول به عقیده‌ی شما دقیقاً كدامند؟
اصل اساسی این انقلاب‌ها عبارت است از این‌كه: «بشر آزاد است». خداوند از خلقت بشری سخن می‌گوید كه آزاد از هرگونه اسارتی است. اصل دیگر اساسی بر مبنای این آیه است كه: «وَ لَقَد كَرَّمْنا بَنی آدَم». هر انسانی دارای كرامت است. اصل سوم عبارت از حق انتخاب آزادانه است كه خداوند متعال به انسان داده است. حتی خداوند متعال این اختیار را به انسان داده كه بین مذهبی بودن و مذهبی نبودن انتخاب كند. البته اگر كسی راه اشتباه را برود، عواقبی هم دارد، اما حق انتخاب آزادانه یكی از اساس اسلام است.

این اصول در كنار یكدیگر، مردم را به قیام واداشته‌اند؛ اصولی كه به ذات و طبیعت انسان برمی‌گردد. اگر هر رژیمی این اصول را كه جزء لایتناهی بقای بشری است، نادیده بگیرد، قطعاً كارش به مشكل می‌خورد و به اسارت و دیكتاتوری و ظلم می‌انجامد. اما اگر این اصول را رعایت كنیم، قطعاً و بدون شك به جامعه‌ای می‌رسیم كه از این مؤلفه‌های منفی عاری است. در این صورت ما به «خلیفة‌الله» یعنی به نماینده‌ی خداوند بر روی زمین كه انسان كامل است، این امكان را می‌دهیم كه شكنجه نشود، به غذا و آب دسترسی داشته باشد و از زندگی خوبی برخوردار باشد. این اصول در واقع زندگی خلیفة‌الله را شكل می‌دهد.
 از نگاه شما چالش‌ نظام‌سازی در كشورهای انقلابی چیست؟
نیروهای بیگانه به‌شدت ما را در كشورهای خودمان تحت فشار گذاشته‌اند. با این‌كه شاهد كاهش قدرت و سقوط آمریكا در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اخلاقی هستیم، اما هم‌زمان شاهد یك روند بسیار قدرتمند «آمریكایی شدن» نیز هستیم. هر جا كه آمریكا دخالت كند، این روند موجود است.

البته ما شاهد حضور سربازان آمریكایی‌ در خیابان‌ها نیستیم، اما كارزارهای فرهنگی آنان را می‌بینیم و نیز این را كه می‌خواهند فرهنگ و رفتار ما اعراب را آمریكایی كنند. لذا ما باید به‌دقت به مطالعه‌ی این روند بپردازیم و نگرش خود را تغییر دهیم. تهدید علیه ما تنها نظامی نیست، ما در معرض تهدید فرهنگی نیز هستیم.
گفتگو از: علی لاهیجانی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها