به گزارش پایگاه 598؛ سينماي دهنمكي باز هم در جذب مخاطبان به سينماها موفق شد؛«معراجيها»ي مسعود دهنمكي توانست يكشبه هزاران نفر از مردم پايتخت را با سينماها آشتي دهد و ركورد مثالزدني 20ميليون فروش گيشهاي را از خود بر جاي بگذارد. اين ميزان فروش براي يك فيلم آن هم در عرض يك شب يك ركورد قابل توجه محسوب ميشود؛ فروش خيرهكنندهاي كه گوياي آن است موفقيت در فروش گيشهاي سينما بيشتر از تجربه و زدن به جاده خاكي و رفتن به سراغ موضوعات حساس و سياسي يا ناليدن، تابع توجه به آن چيزي است كه مردم از سينماگر ميخواهند.
آخرين ساخته دهنمكي در آخرين روزهاي سال كه سينما با سردي ركود مخاطب دست به گريبان است، توانسته به فاصله اندكي پس از پايان جشنواره اكراني زود هنگام اما موفقيت آميز را در سينماهاي آزادي، سينما قدس، پرديس زندگي و سينما شكوفه تجربه كند؛ اين موفقيت باعث شده است كه پخشكننده فيلم سينمايي «معراجيها» و مدير شركت توليد و پخش فيلمايران از شوراي صنفي به دليل تصميم براي اكران «معراجيها» تقدير كند. سرتيپي به فارس گفته است: «شوراي صنفي نمايش با اكران «معراجيها» تصميم بسيار درستي گرفت، چراكه فصل مرده اسفند را به فصلي زنده براي سينماي ايران تبديل كرد و همانطور كه شروع سال با اكران «رسوايي» همراه بود و اين فيلم توانست بالاترين ميزان فروش را به خود اختصاص دهد، اميدواريم پايان سال 92 نيز با معراجيها به اكران ميلياردي تبديل شود.»
مردم پايتخت بدون اينكه با تبليغي مبني بر زمان قطعي اكران فيلم مواجه شوند، در عرض يك شب چنين استقبال گرمي را از فيلم «معراجيها» به عمل آوردهاند. «معراجيها» در گام اول با چهار سينما اكران خود را آغاز كرده است كه سينما آزادي با فروشي بيش از 10 ميليون تومان توانست ركورد اولين روز فروش «معراجيها» را به خود اختصاص دهد و پس از آن پرديس زندگي با 4 ميليون تومان، سينما شكوفه با بيش از 3 ميليون و سينما قدس با بيش از 2 ميليون، مجموعاً بيش از 20 ميليون تومان فروش را براي نخستين روز اكران «معراجيها» رقم زدهاند.
از نكات قابل توجه اين است كه سينما قدس با آغاز اكران «معراجيها» بعد از دو ماه تعطيلي كه بنا به مشكلات مالي مالكانش رقم خورده بود، توانسته بار ديگر به چرخه اكران بازگردد. مالكان سينما قدس كه در يكي از بهترين و پر رفت و آمدترين نقاط پايتخت واقع است، روي پردهاي كه برسر در آن نصب شده است اين جملات را نوشتهاند كه سينما قدس با آغاز اكران معراجيها پخش ديجيتال مجهز با سيستم دالبي خود را نيز آغاز خواهد كرد.
اكران «معراجيها» در اين برهه زماني كه به دوران ركود پيش از اكرانهاي ويژه نوروزي شهرت دارد، ميتوانست براي دهنمكي و آخرين ساختهاش هم يك ريسك بزرگ و هم به عنوان يك فرصت خوب و ويژه تلقي شود؛ روزهاي پيش از فرا رسيدن سال نو از يك سو روزهاي پر جنب و جوش و پر مشغلهاي است كه معمولاً خانوادهها براي سر و سامان دادن به امور خانه و زندگي خود در ساعات روزانهشان اوقات فراغت كمتري دارند؛ اما از سوي ديگر در اين روزها كه معابر شهري تا ساعات پاياني شب مملو از جمعيت است، نقش بستن آنونس و پوستر تبليغاتي «معراجيها» بر اسنوبورد بزرگ سينما آزادي، سينما قدس، سينما شكوفه و پرديس زندگي ميتوانست مشوقي براي سرازير شدن مردم به چهار سالن سينمايي پايتخت باشد كه همين اتفاق نيز افتاد.
استقبال خوب مردمي از «معراجيها» در حالي است كه اين فيلم اكران رسمي خود را هنوز آغاز نكرده است، چنانكه به گفته سرتيپي، اكران فيلم عملاً از چهارشنبه هفته جاري آغاز خواهد شد و روز سهشنبه شش اسفند يك مراسم افتتاحيه با حضور عوامل سينما و مردم در سينما قدس برگزار ميشود و سپس «معراجيها» در 80 سينماي تهران و شهرستان اكران عمومي خواهد شد.
20 ميليون تومان فروش گيشهاي براي افتتاحيه «معراجيها» در شرايطي حاصل شد كه در تبليغات تلويزيوني عنوان شده بود اين فيلم به زودي اكران ميشود و تنها مردمي كه مقابل سينماها بودند متوجه اكران شدند و براي ديدن فيلم به سينماها رفتند و بيش از سه سانس نيز در هيچ سينمايي فيلم اكران نشد. با اين وجود مردم چنين استقبالي را از فيلم «معراجيها» به عمل آوردند تا آخرين ساخته دهنمكي هم شانس پيوستن به جرگه آثار خوش فروش و ميليوني كارنامه كوتاهش را داشته باشد.
بدون شك اين موفقيت براي دهنمكي ارزش بسيار زيادي دارد. دهنمكي صاحب سينمايي است كه نقد بسياري بر آن وارد است ؛ برخي اهالي سينما دهنمكي را خارج از حلقه خود ميدانند. او را عنصر خارجي برميشمارند و معتقدند كه آثار او ارزش سينمايي ندارد. تا همين چند روز پيش نيز نظير اين انتقادها در خصوص «معراجيها» بر دهنمكي وارد ميشد اما حالا كارگردان كوچك جثهاي كه بايد او را يكي از مبدعان سينماي دفاع مقدسي آغشته به تم طنز ناميد، توانسته است با آخرين فيلمش روزهاي سرد زمستان و گيشه را گرم كند.
مردم سينماي دهنمكي را به عنوان سينماي طنز و مردمي ميشناسند؛ فيلمهايي كه هميشه سطح متوسط رو به پايين جامعه را هدف ميگيرد و از جنسي متفاوت از سينماي اعياني و آپارتماني با رگههاي مدرنيسم و زندگي غربي يا سينماي سياست زده و افسرده برخوردار است. سينماي دهنمكي تنها و تنها معيارش مخاطب است و مردم نيز به همين خاطر معمولاً اين نوع سينما را دوست دارند و از تماشايش لذت ميبرند. مردم هنوز عاشق اين سينما هستند و دهنمكي به رغم تمام انتقادهايي كه به سبك فيلمسازي و غيرحرفهاي بودنش وارد ميشود، هنوز هم كه هنوز است فيلمهايش را خوب ميفروشد؛ حتي بهتر از خيلي از فيلمسازاني كه سالها فيلم ساخته و درس سينما خواندهاند. اما دهنمكي حالا نشان داده است كه اگر اصول سينمايي را خوب از بر نباشد اما يك چيز را خوب ميداند و آن اينكه بايد در جهت سلايق مردم و مخاطبانش شنا كند نه خلاف جهت آنها.