کیم
کالمون نایب رئیس بخش طراحی شرکت باربی در گفتگو با سایت FastCo Design
اظهار داشته است: «باربی اساسا واقعگرایانه طراحی نشد. این عروسک برای
دختران تولید شده تا به راحتی بتوانند لباس بر آن بپوشند یا دربیاورند.»
رابرت گری، یکی از طراحان عروسک باربی
این
در حالی است که اغراق در اندام عروسک باربی که سبب الگوبرداری نادرست
کودکان به سمت الگوی زن غربی میشود، همواره مورد انتقاد روشنفکران و
متفکران قرار داشته است.
کالمون
این انتقاد را نیز رد کرده است که اندام نامتناسب عروسک باربی سبب انحراف
برداشت دختران و تحریک آنها به انجام رژیمهای غذایی ناسالم میشود.
این مقام شرکت باربی، این حقیقت مسلم را نیز نادیده گرفته که دختران اندام خود را با اندام عروسک باربی مقایسه میکنند.
تناسب
اندام عروسک باربی سالها است مورد انتقاد کارشناسان قرار دارد. در اواسط
دهه 1990 پژوهش «مرکز ناهنجاریهای وزنی و غذایی ییل» نشان داد که اندام
عروسکهای باربی بسیار نامتناسب است به طوری که یک زن معمولی برای رسیدن به
هیکل باربی باید 60 سانتیمتر به قد خود بیفزاید!
جدول میزان تمایزات باربی با زنان معمولی
البته نسبت به آن سالها تناسب اندام عروسک باربی، بهتر شده اما همچنان از استانداردهای بهداشت سلامت، به دور است.
جدیدترین
آمار نشان میدهد فروش جهانی باربی در تعطیلات سال نوی میلادی نسبت به سال
گذشته 13 درصد کاهش یافته است که همین مسئله سبب نگرانی شرکت سازنده باربی
شده و آنها را به فکر تغییر لباس و لوازم باربی انداخته است.
در همین زمینه وب سایت ریهابز در گزارشی به عنوان «مردن برای باربی بودن» آمار جالب توجهی را منتشر کرده است.
از هر 5 دختر بچه، 4 نفر از چاقی میترسند.
42% دختران بین 6 تا 10 سال آرزو دارند که لاغرتر بودند.
نیمی از دختران 9 تا 10 ساله میگویند وقتی رژیم لاغری میگیرند، احساس بهتری دارند.
از هر 10 دانش آموز دختر، یک نفر دچار اختلال غذا است.