کد خبر: ۲۰۴۱۴۴
زمان انتشار: ۱۱:۴۷     ۲۲ بهمن ۱۳۹۲
در حالی که آنکارا و تل آویو در تلاش برای حل مسئله پرداخت غرامت بابت کشته شدگان کشتی ماوی مرمره و از سرگیری روابط دوجانبه‌اند، واکنش مردم مسلمان ترکیه به این امر ادامه دارد.
به گزارش 598 به نقل از فارس، مذاکرات آنکارا و تل آویو درباره میزان غرامتی که رژیم صهیونیستی قصد دارد بابت کشتار کماندوهای این رژیم در کشتی امدادرسانی ماوی مرمره در سال 2010 به بازماندگان این جنایت بپردازد ادامه دارد. در این بین اما واکنش مردم مسلمان ترکیه و به خصوص بازماندگان جنایت مذکور نیز به تلاش دولت آنکارا برای خاتمه دادن به این اختلاف و از سرگیری روابط دوجانبه آشکار با تل آویو نیز کماکان ادامه دارد.

ابراهیم سدیانی نویسنده و روزنامه نگار ترکیه‌ای و یکی از سرنشینان این کشتی که حامل کمک‌های انساندوستانه به مردم تحت محاصره غزه در فلسطین بود، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس مذاکرات آنکارا با تل آویو را مایه شرم توصیف کرد.

خانم چیدم توپچواوغلو همسر چتین توپچواوغلو یکی از کشته شدگان کشتی ماوی مرمره نیز تاکید کرد معامله آنکارا با تل آویو بر سر خون کشته شدگان این شبیخون در ازای پول، نمک پاشیدن به زخم بازماندگان است.

زینت بوزداش نویسنده و روزنامه نگار تصریح کرد انجام این توافق خواسته آمریکاست و هدف نهایی آن مشروعیت بخشیدن به موجودیت رژیم صهیونیستی و صلح طلب جلوه دادن این رژیم است.

اختلاف نظر بر سر مبلغ غرامت بین آنکارا و تل آویو

در حال حاضر در جریان مذاکرات بین آنکارا و تل آویو که به مراحل پایانی خود نزدیک شده، اختلاف نظر تنها بر سر میزان غرامت است. رژیم صهیونیستی مبلغ 15 میلیون دلار غرامت را پیشنهاد می‌کند، اما دولت آنکارا بر روی 30 میلیون دلار اصرار می‌ورزد. به گفته منابع نزدیک به این مذاکرات به نظر می‌رسد دو طرف روی مبلغ 20 میلیون دلار به توافق نزدیک شده‌اند. روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با افزایش این مبلغ تا 3 میلیون دلار دیگر هم موافقت کرده است.

آغاز روابط دوجانبه ترکیه و اسرائیل

با توجه به روند پیشرفت مذاکرات بین آنکارا و تل آویو بر سر غرامت جنایت کشتی ماوی مرمره که منجر به کشته شدن 9 تن از شهروندان ترکیه‌ای در این کشتی شد، برخی ناظران سیاسی از آغاز نزدیکی مجدد در روابط ترکیه و اسرائیل سخن می‌رانند. مقامات رژیم صهیونیستی در روزهای گذشته از احتمال زیاد امضای موافقت نامه در این زمینه سخن می‌گویند.

حتی احمد داوداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز روز گذشته در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اذعان کرد که اسرائیل و ترکیه بیش از هر زمان دیگری برای توافق در زمینه آشتی و عادی‌سازی روابط به هم نزدیک هستند.

وی گفت: به تازگی اقداماتی برای مذاکره برای دریافت غرامت صورت داده‌ایم و می‌توانیم بگوییم که بسیاری از اختلاف‌نظرها در این گفت‌وگوها از بین رفته است.

بلنت آرینچ معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت اردوغان هم ضمن تاکید بر نزدیک شدن دیدگاه‌های دو طرف در زمینه پرداخت غرامت اظهار داشت که به راه حل این مسئله نزدیک شده‌اند و در صورت امضای موافقت نامه روابط سیاسی دو طرف بار دیگر توسعه می‌یابد و سفیران جدید نیز منصوب خواهند شد.

مبارزه مقدس با پول خریدنی نیست

اما در واکنش به اظهارات مقامات ارشد دولت آنکارا خانم چیدم توپچواوغلو همسر چتین توپچواوغلو یکی از کشته شدگان کشتی ماوی مرمره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تصریح کرد: مبارزه فلسطین، مبارزه‌ای مقدس است. مبارزه مقدس با پول قابل خریدن نیست. بلنت آرینچ از سال 2010 تاکنون به بحث دادن امتیاز به اسرائیل نظر مثبتی داشته است. به عقیده من وی این کار را به خاطر مقام و منصب می‌کند. معامله آنکارا با تل آویو بر سر خون کشته شدگان این شبیخون در ازای پول نمک پاشیدن به زخم بازماندگان است. بر سر این جنایت هرگز نباید معامله کرد. صهیونیست‌ها باید به خاطر کشتار انسان‌های مظلوم و بی گناه از جامعه بشری عذرخواهی کنند، باید از ترکیه و بازماندگان این کشتار عذرخواهی کنند. بحث مادی قضیه در آخر این روند است.

بازماندگان ماوی مرمره مخالف مذاکره بر سر پول هستند

ابراهیم سدیانی یکی از سرنشینان کشتی ماوی مرمره که از شبیخون کماندوهای صهیونیستی جان سالم بدر برده نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس خاطرنشان کرد: مذاکرات آنکارا با تل آویو مایه شرم است. این مذاکرات دل بازماندگان کشته شدگان در کشتی ماوی مرمره را به درد آورده است. دولت آنکارا بدون در نظر گرفتن نقطه نظرات 587 سرنشین کشتی و بازماندگان این مذاکرات را دنبال می‌کند. هیچ یک از ما با این مذاکرات موافق نیستیم و مخالف مذاکره بر سر پول هستیم. مشکل ما پول و یا روابط دیپلماتیک با اسرائیل نیست. مشکل ما این است که محاصره غزه و اشغال فلسطین خاتمه یابد و مردم فلسطین بتوانند آزادانه در سرزمین مادری خود زندگی کنند.

نزدیکی ترکیه و اسرائیل، خواسته آمریکاست

زینت بوزداش نویسنده و روزنامه نگار نیز به خبرنگار فارس گفت: انجام این توافق و نزدیکی ترکیه و اسرائیل خواسته آمریکاست و هدف نهایی این مشروعیت بخشیدن به موجودیت رژیم صهیونیستی و صلح طلب جلوه دادن این رژیم است. در این شرایط آمریکا از اسرائیل می‌خواهد با دیگر متحد واشنگتن در منطقه، یعنی ترکیه روابط خود را بهبود بخشد. پیش از این نیز دو طرف دیدارهایی محرمانه داشتند. اینک نیز می‌خواهند به بهانه پرداخت غرامت روابط دوجانبه خود را آشکارا آغاز کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها