کد خبر: ۲۰۰۲۲۸
زمان انتشار: ۱۱:۱۴     ۰۶ بهمن ۱۳۹۲
عضو هیات علمی پژوهشکده حمل‌ و نقل تاکید کرد: نظارت بر اجرای قوانین با اعمال سخت‌گیری‌های لازم و افزایش جریمه از مهم‌ترین و اثر‌بخش‌ترین راهکارها جهت کاهش تصادفات در کوتاه‌مدت است.
به گزارش پایگاه 598، مقصود پوریاری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه عامل انسانی از مهم‌ترین دلایل سوانح جاده‌ای محسوب می‌شود، اظهار کرد: بحث خودرو و استاندارد بودن آن از جمله فاکتور‌هایی است که در مورد سوانح باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. در رابطه با ایمنی خودرو نیز باید حداقل‌هایی در نظر گرفته شود.

این استاد دانشگاه آموزش و فرهنگ‌سازی مناسب را از موارد مهم دیگر در زمینه کاهش سوانح دانست و گفت: تخلفات رانندگی به عنوان مهم‌ترین عامل سوانح محسوب می‌شود؛ این‌که رانندگان قوانین و مقررات را رعایت نمی‌کنند و سرعت و سبقت غیرمجاز، حرکات مارپیچی و شتاب‌زده دارند از جمله عواملی است که باعث وقوع سوانح و تصادفات جاده‌ای می‌شود.

وی به بحث ایمنی جاده‌ها اشاره کرد و توضیح داد: عامل جاده در بروز سوانح آنچنان که گفته می‌شود تاثیر‌گذار نیست چون تقریبا در تمام دنیا راهها کم و بیش یک وضعیت دارند و می‌توان گفت که کیفیت راه‌ها به لحاظ آسفالت و ابزار‌های ایمنی حاشیه راه قابل قبول است اما موضوع مهم بحث فرهنگ رانندگی است.

عضو هیات علمی پژوهشکده حمل‌ و نقل با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در زمینه‌ جاده و اثرات آن در کاهش سوانح زمان‌بر است، تاکید کرد: ضعف در پیاده‌سازی قوانین و مقررات و نبود سخت‌گیری‌های کافی در این رابطه از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

ناکافی بودن بودجه اختصاص داده شده به حوزه راه

پوریاری به ناکافی بودن بودجه اختصاص داده شده به حوزه راه و ترابری اشاره کرد و افزود: سهمی که از بودجه کلان به حوزه راه اختصاص داده شده محدودیت دارد اما موضوع مهم آن است که از همین میزان بودجه استفاده بهینه نمی‌شود؛ بنابراین نمی‌توان گفت بحث بودجه اولویت اول و اصلی برای سوانح و کاهش است.

به گزارش ایسنا، بر اساس آمار مراکز جهانی کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای جهان سوم صدر نشین جدول تصادفات و تلفات جاده‌ای هستند و این میان ایران جزو ۱۰ کشور پر سانحه جهان است.

خسارت مالی تصادفات رانندگی معادل دو درصد درآمد ناخالص ملی بسیاری از کشور‌هاست که در ایران معادل چهار درصد از درآمد‌ ناخالص ملی اعلام شده و طبق بررسی پژوهشکده حمل‌ و نقل زیان تصادفات در ایران سالانه حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان است که عامل اصلی ۸۵ درصد آن سرعت غیر مجاز است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها