کد خبر: ۱۹۹۴۲۸
زمان انتشار: ۱۴:۰۶     ۰۲ بهمن ۱۳۹۲
موسسه علوم و امنیت بین‌المللی آمریکا در گزارشی شرایط لازم برای گنجانده شدن در راه‌حل جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران را تشریح کرد.
به گزارش فارس، پایگاه خبری «موسسه علوم و امنیت بین‌المللی» در گزارشی شرایط لازم و ضروری راه‌حل جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران را مورد بحث و بررسی قرار داده و کوشیده، برنامه‌های غنی‌سازی و راکتور آب سنگین ایران و پارامترهای مربوط به آن را تعریف کند.

در این مطلب آمده: از طرفی شرایطی که در این گزارش مورد بحث قرار گرفته، نیازمند راستی‌آزماییِ اعلام نشده از برنامه هسته‌ای ایران است که هدف از این امر اطمینان یافتن از صحت اظهارات ایران و کامل بودن آنهاست. البته برخی ابعاد اصلی ترتیبات راستی‌آزمایی در حال حاضر روشن و شفاف است. یکی از شرایط غالبی که ایران باید بپذیرد، «+پروتکل الحاقی» است. البته در این شرط آمده، «پروتکل الحاقی» به خودی خود لازم است اما برای راستی‌آزمایی راه‌حل جامع، کافی نیست. سایر عناصری که «+» را تشکیل می‌دهند نیز باید بیشتر توصیف شوند اما یکی از این عناصر راستی‌آزمایی ساخت سانتریفیوژها از جمله «اطلاع رسانی» و «راستی‌آزمایی» تجهیزات و مواد خام است. ضروری است «اطلاع رسانی» ساخت سانتریفیوژها شامل منبع و مقدار مواد خام اصلی و تعداد کلی اجزا سانتریفیوژها باشد که در این مورد باید تعداد تجهیزاتی که انبار می‌شوند، تعداد اجزایی که ساخته شده و سرنوشت آنها اعلام شود.

این پایگاه خبری نوشت: عنصر بعدی مربوط به «+»، راستی‌آزمایی اورانیومی است که از خارج دریافت می‌شود و یا در داخل تولید می‌شود. مورد سوم، راستی‌آزمایی تاسیسات اصلی، مواد‌‌‌‌‌‌‌ و تجیهزات مربوط به ابعاد نظامی سابق برنامه هسته‌ای ایران است. چهارمین گام نیز این است که ایران جزئیات واردات و صادرات و استفاده از اقلام اصلی در گذشته و آینده را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد.

هدف غالب مذاکره برای رسیدن به راه‌حل جامع، تعیین شرایط و اقدامات راستی‌آزمایی است تا اگر ایران با آنها موافقت کرد، این شرایط بتواند از منافع امنیت ملی آمریکا و متحدانش پیروی کند. نتیجه برنامه‌های هسته‌ای محدود و اقدامات گسترده راستی‌آزمایی خطر حرکت ایران به سمت تسلیحات هسته‌ای در تاسیسات مخفی را از بین می‌برد.

در عوض، شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا و متحدانش باید به روشی قابل‌بازگشت تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را لغو کند، به جز تحریم‌هایی که بر خرید کالاهای هسته‌ای و اقلام مربوط به برنامه هسته‌ای مربوط می‌شود که اغلب تحریم‌های منع اشاعه برشمرده می‌شوند.

در ادامه شرایطی بیان شده که مبنای راه‌حل جامع را تشکیل می‌دهد؛ شرایطی که بتواند از منافع امنیت ملی دفاع کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها