کد خبر: ۱۹۷۲۶۶
زمان انتشار: ۱۸:۰۴     ۲۳ دی ۱۳۹۲
نکاتی پیرامون ابقای رئیس کل سازمان امور مالیاتی:
بلاشک، وعده ی 95 درصد مالیات‌های پیش بینی شده سال 92 در قالب جلسات، بخشنامه ها و دستورالعملها به ادارات كل امورمالياتي استانها ابلاغ خواهد شد بنابراین نکته ی کلیدی که رعایت آن در شرایط فعلی کشور بسیار ضروری می نماید آنست كه در حق آندسته از توليد كنندگان واقعي كه بعضاً با شرايطی سخت و طاقت فرسا چراغ واحد توليدي خود را روشن نگه داشته اند و یا صنوف و كسبه ي خوش حساب و قانونمدار اجحاف نشود.
پایگاه 598 - محسن جلواتی/  وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم ابقای رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور با تأکید بر اینکه اصلاح نظام مالیاتی در اولویت برنامه های اقتصادی دولت است، گفت: از آقای علی عسکری رئیس کل سازمان مالیاتی قول گرفتم که امسال 95 درصد مالیات‌های پیش بینی شده در قانون بودجه محقق شود.

از آنجا که این وعده ملاحظاتي دارد ذیلاً به آنها نيز اشاره ی مختصر می شود :

اولاً: باعث مسرت جامعه کارشناسان امور مالیاتی است كه اداره امور جاري كشور از محل منابع وصول ماليات تأمين و پرداخت گردد تا دولت مجبور نباشد کسری ردیفهای بودجه را از طريق جابجائي برخي اعتبارات عمراني به جاري كه منابع آن ناشي از فروش انفال عمومي است تأمين نماید.

ثانياً: بخش عمدهای از اين هدفگذاري با تمركز سازمان مذکور بر فرارهاي مالياتي دانه درشت امكان پذير است كه قطعاً كارشناسان كاركنان و مديران دلسوز مجموعه سازمان امور مالياتي به اين موضوع وقوف كامل دارند.

ثالثاً: بلاشک، وعده ی آقای دکتر عسگری در قالب جلسات، بخشنامه ها و دستورالعملها به ادارات كل امورمالياتي استانها ابلاغ خواهد شد و متعاقباً نسبت به تحقق يا عدم تحقق آن بررسي هایی صورت خواهد گرفت که در اين راستا طبیعتاً ادارات كل نیز از طريق ادارات شهرستاني خود نسبت به وصول اقدام خواهند نمود بنابراین نکته ی کلیدی که رعایت آن در شرایط فعلی کشور بسیار ضروری می نماید آنست كه در حق آندسته از توليد كنندگان واقعي كه بعضاً با شرايطی سخت و طاقت فرسا چراغ واحد توليدي خود را روشن نگه داشته اند و یا صنوف و كسبه ي خوش حساب و قانونمدار اجحاف نشود.

رابعاً: یکی دیگر از مبادی تحقق این وعده، كنترل شركت هاي صوري و اقماري است كه اقدام به صدور فاكتور هاي صوري (اما مورد قبول سازمان امورمالياتي) می نمایند در حاليكه اینگونه شرکتها با وجود داشتن مدارك مستند از دارايي، قطعاً جزو شركت هاي كاغذي و سامسونتی بوده و يكي از مجراهایفرار مالياتي اند و رقم هاي معاملات آنها نيز بسيار بالا و درخور توجه است كه لازمه كنترل آن صرفنظر از كنترل دقيق و به موقع از طريق بخشنامه ها و دستور العمل ها،برخورد شفاف و بدون مماشات با جريان هاي خاص مي باشد.

خامساً: رانتهای احتمالی خاص عده ای قلیل از مديران سازمان به برخي از موديان مالياتي سودجوست كه اين فرار مالياتي مشخص و مبين از طريق اعطاي تخفيفات ويژه و راهنمايي هاي خاص به موديان جهت فرار مالياتي اتفاق می افتدكه دلائل آن از طريق برخي فشارهاي مسئولين كشوري، استاني، محلي و گاهي رابطه غير قانوني مودي و مميزين مي باشد.

چه بسا برخي از اين موديانِدانه درشت و سودجو بخواهند برخی مديران با سابقه و بازنشسته ماليالتي كشور را با مبالغی معتنابه مدیون خود کنند تا هر چه بيشتر بتوانند از اين رانت اطلاعاتي استفاده كنند.

نکته ی آخر اینکه، تفسير بخشنامه ها به نحوی که به ضرر واحدهاي توليدي و به سود افراد خاص باشد از دیگر مواردي است كه مي توان با نظارت بيشتر و جهت تحقق اين هدف، لحاظ و با اجراي صحيح قانون نسبت به توفيق آن اميدوار بود.

این قلم ضمن آرزوي توفيق براي دست اندركاران مديران و كاركنان شریف مجموعه سازمان امورمالياتي كشور اميدوار است تا با توجه كافي به ماليات به حق و حقوق قانوني و جلوگيري از ظلم به صنوفِ جزء ، واحدهاي توليدي و ... بتوان به اين رقم وعده داده شده دست يافت.  

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها