شركت سايپا در ماههاي اخير به دلايل سياسي مورد هجمه قرار داشته و
اتهامات مختلفي به آن وارد شده است اما در مجموع نوع مديريت اين شركت و
تاثيرات خصوصي سازي بر انگيزه كاري كاركنان مانع از تاثيرپذيري از حواشي
خارجي شده است.
عصرایران- اگرچه خصوصي سازي سايپا بروز برخي حواشي را به دنبال داشت اما
به تدريج اثرات آن بر عملكرد اين گروه خودروسازي در حال مشخص شدن است.
طبق آخرين آمارها توليد سايپا در پنج ماهه نخست امسال 12 درصد رشد داشته و
سهم آن از بازار خودروي كشور به بيش از 50 درصد افزايش يافته كه دليل اصلي
آن نيز رشد بهرهوري در اين شركت ذكر شده است.
به دنبال خصوصي سازي سايپا بخشي از سهام توسط كاركنان آن خريداري شد
بنابراين طبيعي است در شرايطي كه كاركنان خود را ذينفع و سهامدار شركت
ميدانند تعهد كاري و در نتيجه بهرهوري و راندمان عملكردي آنها افزايش
مييابد.
از آن سو رشد توليد و افزايش سهم سايپا از بازار خودروي كشور در شرايطي
تحقق يافته كه توليدكنندگان با مشكلات مختلفي چون برخي تحريمهاي خارجي و
محدوديتهاي قيمتگذاري داخلي روبرو بودهاند از آن گذشته شركت سايپا در
ماههاي اخير به دلايل سياسي مورد هجمه قرار داشته و اتهامات مختلفي به آن
وارد شده است اما در مجموع نوع مديريت اين شركت و تاثيرات خصوصي سازي بر
انگيزه كاري كاركنان مانع از تاثيرپذيري از حواشي خارجي شده است.
گروه خودروسازي سايپا به عنوان يكي از بزرگترين بنگاههاي صنعتي كشور در
ماههاي گذشته وجهالمصالحه برخي دعواها و تنش هاي سياسي قرار گرفته است
بنابراين ميتوان پيشبيني كرد در صورت نبود اين حواشي و از آن سو اگر
حمايتهاي مرسوم از اين بنگاه صنعتي صورت گيرد رشد و توسعه بيشتري را
ميتوان انتظار داشت.
تاثيرات خصوصي سازي بر برنامهريزيهاي راهبردي اين شركت نيز مشخص است.
سايپا در حالي پس از خصوصي سازي اقدام به تدوين برنامههاي كوتاه، ميان و
بلندمدت كاري نموده و راهبرد پرواز 95 را به عنوان مهمترين الگوي حركتي
اين شركت براي پنج ساله آينده ترسيم كرده است كه خودروسازان بزرگ جهاني از
جنرال موتورز تا تويوتا از گذشتههاي دور برنامههاي 20 ساله را براي
آينده كاري خود طراحي و اجرا كردهاند بنابراين اقدام سايپا در
برنامهريزي راهبرد پرواز 95 فتح بابي در صنعت خودروسازي ايران محسوب
ميشود كه آنرا را نيز ميتوان از اثرات مثبت خصوصي سازي بر نوع مديريت
بنگاههاه صنعتي كشور دانست.