به گزارش 598 به نقل از وطن امروز, «بصیرت اگر نبود ایمان ممكن
است انسان را به بیراهه بكشاند.» این جمله، یکی از کلیدیترین تاکیدات رهبر
حكيم انقلاب در دیدار مردم قم در 19 دیماه با ایشان است. در این دیدار که
هر سال به مناسبت گرامیداشت قیام خونین 19 دی مردم قم برگزار میشود ایشان
با اشاره به جایگاه بصیرت در نصرت الهی فرمودند: اگر در مواردی نصرت الهی
شامل حال مؤمنین نمیشود، به دلیل ضعف ایمان یا غلط بودن ایمان و یا ایمان
بدون بصیرت است زیرا نداشتن بصیرت همچون نداشتن چشم است و فردی که چشم
ندارد، راه را تشخیص نمیدهد و به بیراهه میرود.
حضرت آیتاللهالعظمي خامنهای خاطرنشان کردند: اینکه بنده بر موضوع بصیرت در حوادث 9 دی تاکید فراوان داشتم به همین علت است.
نگاهی
گذرا به فرمایشات حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب در طول تاریخ انقلاب
گویای تاکیدات چندین باره این بزرگواران بر مقوله بصیرت است و در حقیقت
بصیرت یکی از کلیدیترین واژههایی است که در بیانات حضرت امام(ره) و رهبر
انقلاب از آن به عنوان لزوم مقدمه هر اقدامی نام برده شده است. در این
میان هستند افرادی که از تاکید بر این مقوله مهم یعنی بصیرت به نحوی ناراضی
هستند که در این دیدار نیز رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند.
در
حقیقت به نظر میرسد در طول تاریخ چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن هرجا
مقوله بصیرت مغفول مانده آسیبهای زیادی را متحمل شدهایم و هرجا به آن
توجه ویژه شده است در بحرانهای مختلف نتایج مثبت قابل توجهی دریافت
کردهایم. این مقوله در جریان پیروزی انقلاب اسلامی ایران و با رهنمودهای
حضرت امام(ره) به طور فراگیری به ثمر نشست و منجر به پیروزی انقلاب اسلامی
شد و تا امروز با توجه ویژه رهبر انقلاب که باعث گسترش این فرهنگ مهم در
جامعه ما شده است انقلاب اسلامی را از گردنههای مختلف به سلامت عبور داده
است.
به جرات میتوان به مهمترین نمود آن در جریان فتنه 88 اشاره
کرد که با رهنمودهای رهبر عظیمالشأن انقلاب، توطئه دشمنان انقلاب در این
فتنه جهانی و از پیش تعیین شده که از نظر کارشناسان یک براندازی تمام عیار
بود خنثی شد و این میسر نبود جز با رشد بصیرت در جامعه که قطعا حاصل
رهنمودهای رهبر حكيم انقلاب بود.
در اینباره و به منظور تشريح
فرمایش رهبر انقلاب که ایمان بدون بصیرت را عامل گمراهی انسان عنوان کردند،
با حجتالاسلام احمد سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، گفتوگو
کردیم.
***
رهبر
انقلاب در دیدار مردم قم فرمودند اگر در جایی نصرت الهی شامل حال مومنین
نمیشود به خاطر بصیرت بدون ایمان است. درباره بحث بصیرت توضیحاتی
میفرمایید؟
ببینید! مقوله بصیرت مقدمه پذیرش مکتب الهی است.
یعنی اگر کسی بیداری و آگاهی و درک درستی نسبت به خالق هستی نداشته باشد
در این پذیرش دچار مشکل میشود. در حقیقت بصیرت مقدمهای است که انسان را
در صراط توحید و ولایت محکم کرده و گامهای انسان را ثبات میدهد. در قرآن
کریم بیش از 160 آیه در مشتقات «بصره» وجود دارد و این خود نشان از اهمیت
موضوع بصیرت دارد. خدای عزوجل در قرآن کریم خطاب به رسول گرانقدر اسلام (ص)
میفرماید: قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللهِ عَلَى بَصِيرَه
أَنَاْ وَمَنِ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللهِ وَمَا أَنَاْ مِنَ
الْمُشْرِكِينَ- بگو اين است راه من كه من و هر كس پيرویام كرد با بينايى
به سوى خدا دعوت مىكنيم و منزه است خدا و من از مشركان نيستم. خب! این
سیاق و روش مکتب الهی است که اینچنین بر مقوله بصیرت تاکید میکند.
جایگاه مقوله بصیرت در تاکیدات حضرت امام و رهبر انقلاب به چه صورت بوده است؟
حضرت
امام(ره) و مقام معظم رهبری از ابتدای پیروزی انقلاب این حرکت بصیرگونه را
تعقیب و پیگیری کردهاند. حضرت امام(ره) 15 سال با بیانیههای مختلف و
سخنرانیهای خود باعث رشد بصیرت در جامعه شدند و در حقیقت گسترش فرهنگ
بصیرت را پیگیری کردند. به عبارتی حضرت امام(ره) در گسترش فرهنگ بصیرت در
جامعه و تبیین آن 2 کار اساسی کردند؛ نخست اینکه در معرفی اسلام ناب و بدون
بیراهه در جامعه کوشیدند و دوم جنایات دشمنان اسلام و انقلاب یعنی آمریکا و
اسرائیل را افشا کردند. خب! در این مسیر حضرت امام معیارهای طاغوتی و
شیطانی را به معیارهای توحیدی و انسانی تبدیل کردند.
از نظر شما مهمترین نمود این تغییر چه چیزی است؟
قطعا حاصل این تغییر، انقلاب مردم در 22 بهمن 1357 بود.
آیا این بصیرت ابعاد مختلفی دارد؟ یا فقط به مسائل دینی ختم میشود؟
مقوله
بصیرت که حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید دارند و پی
میگیرند هم یک مساله ارزشی و دینی است و هم یک موضوع پرمعنای سیاسی و
اجتماعی، پس مقوله بصیرت هم به بعد دینی و هم به بعد سیاسی و اجتماعی مربوط
میشود که نمود بارز انقلاب مردم در بهمن 57 خود مبین این مساله است.
در
بخشی از صحبتهای خود گفتید حضرت امام(ره) و رهبر انقلاب گسترش فرهنگ
بصیرت در جامعه را پیگیری میکردند، لطفا کمی درباره مختصات یک جامعه بصیر
توضیح بفرمایید.
جامعهای که دارای فرهنگ بصیرت باشد قطعا دارای عزت
و شرف و اقتدار و قدرت است. جامعهای که دارای فرهنگ بصیرت باشد به هیچ
وجه تسلیم دشمنان این کشور و دشمنان اسلام نمیشود. جامعهای که دارای
فرهنگ بصیرت باشد از آزادی، استقلال و خودکفایی در تمام زمینهها برخوردار
است.
از
«22 بهمن 57» به عنوان نمود بصیرتی که حضرت امام پیگیری کردند یاد کردید در
شرایط امروز هم به نمونهای از این نمود اشاره میکنید؟
از
قیام مردم ایران در 9 دی 88 میتوان به عنوان یکی از نمونههایی اشاره کرد
که نتیجه تاکیدات حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب بر مقوله بصیرت است. در
حقیقت 9 دی تجلی بصیرت یک ملت مقتدر، خداباور و ولایتپذیر است. 9دی در
توطئه فتنه بینالمللی به خاطر بصیرت پیروز شد. این واقعه مهم رسوایی
آمریکا و اسرائیل و سران فتنه در داخل کشور بود و به نظر میرسد در تبیین
مقوله بصیرت و جایگاه آن لازم است اقدامات فراوانی صورت پذیرد.
رهبر
انقلاب در دیدار مردم قم در بخشی از فرمایشات خود فرمودند: ما این همه در
باب حوادث ۹ دی تكیه كردیم روی بصیرت - و بعضی خوششان نیامد- این بعضی که
رهبری معظم به آن اشاره فرمودند به چه دلیل دچار چنین شرایطی شدند که از
تاکید رهبر انقلاب بر مقوله بصیرت ناراحت شدند؟
افرادی که از تاکید بر مقوله بصیرت ناراحت میشوند دو دسته هستند؛ دسته
اول کسانی که با مبانی ارزشی و دینی انس و ارتباطی ندارند و اطلاعی نیز از
مبانی اعتقادی ندارند و دسته دوم خواصی هستند که ضعف بصیرت دارند یعنی به
دنبال یک نوع تعامل با دنیای استکبار هستند و در حقیقت این یک خیال و توهم
بیشتر نیست ولی رهبر معظم انقلاب با مردم بصیر سر و کار دارند.
آقای
روحانی در بخشی از صحبتهای خود در دیدار با اهالی هنرگفت کارت زرد برای
این دولت نگرانی نیست. ما به امثال آقای جنتیها بهعنوان مدافع آزادی
افتخار میکنیم. اینگونه اظهارات را چطور ارزیابی میکنید؟
من به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در رابطه با اظهارات آقای رئیسجمهور 2 نکته را لازم به گفتن میدانم. نخست
اینکه هرگونه هنری باید مبنی بر مجموعه ارزشهای دینی در کشور رقم بخورد و
بین هنر ارزشی و غیرارزشی تفاوتهایی است. هنر غیرارزشی امروز ره هالیوود
را تبلیغ میکند که یک حوزه ضدارزشی و ضدانسانی است. ولی هنر ارزشی در
چارچوب اسلام است. من مطمئنم که منظور آقای رئیسجمهور احیای چارچوب ارزشی
هنر است و ایشان قطعا متوجه هستند که هنر غیرارزشی یعنی ضددین، یعنی
ضدگسترش تعالیم دینی.
نکته دوم اینکه کسی با احیای سمفونی در چارچوب ارزشی مخالف نیست.
آیا این اظهارنظرهای ایشان در بحث کارت زرد مجلس نوعی تقابل با مجلس نیست و باعث خدشهدارشدن تعامل دولت و مجلس نمیشود؟
در
حال حاضر خیلی دنبال طرح این موضوع نیستیم اما آنچه واضح است این نوع
اظهارات، دشمنان را خوشحال میکند و کسانی را که بهدنبال آزادی فرهنگ
شیطانی هستند خوشحال میکند وگرنه مردم از این نوع اظهارات خوشحال
نمیشوند.