کد خبر: ۱۹۴۴۴
زمان انتشار: ۰۹:۳۲     ۱۶ شهريور ۱۳۹۰

مدتی است اعضای شورای شهرتهران درمورد تاخیر در ابلاغ طرح تفصیلی و ساخت‌وسازهای غیرقانونی هشدار می‌دهند. مصداق یکی از این تخلفات ساختمان نگین دیباجی است که برخلاف طرح تفضیلی مبنی بر ممنوعیت ساخت‌وساز بیش از سه طبقه در 9 طبقه درحال ساخت است.

به گزارش 598 به نقل از مهر، سال گذشته شهردار تهران اعلام کرد طرح تفصیلی تهران از ابتدای سال 90 ابلاغ و اجرایی می شود. از آن زمان تا به حال که نزدیک به 6 ماه از تاریخ اعلام شده گذشته است هنوز این طرح در کمیسیون ماده 5 در حال بررسی است و در مناطق نیز این تاخیر فرصتی ایجاد کرده تا زمین هایی که ممکن است با ابلاغ این طرح با محدودیت ساخت روبرو شوند به سرعت پروانه ساخت بگیرند و به قول پروین احمدی نژاد یک شبه ساختمان راهم بالا ببرند.


 

یکی از این ساخت و سازها که بر خلاف طرح تفصیلی جدید ساخته شده است زمینی در منطقه دیباجی است که بر اساس طرح تفصیلی جزو زمین های روستایی مرغوب به حساب می آید که بیش از 2  تا 3 طبقه اجازه ساخت و ساز ندارند اما پروانه ساخت 9 طبقه که 145 واحد است برای این زمین صادر شده است.

این ساختمان در یکی از خیابانهای فرعی دیباجی جنوبی کنار مجتمع ورزشی کوثر در حال ساخت است که به گفته شکیب دارای ترافیک نسبتا سنگینی نیز است.

 

مجوز این ساختمان در تاریخ 18 اردیبهشت صادر شده و پیمانکار نیز به سرعت ساخت و ساز را شروع کرده است و  در حال حاضر نیز تا طبقه همکف پروژه پیشرفت داشته است.


پیش از این نیز اعضای شورای شهر نسبت به تاخیر ابلاغ طرح تفصیلی هشدار داده بودند و درهفته اول مرداد ماه رییس کمیسیون عمران شورا اعلام کرده بود طرح تفصیلی شهر تهران به بهانه‌های مختلف اجرا نمی‌شود.

او ادامه داده بود: این طرح بر اساس ساختاری تدوین شده که اکنون با توجه به تحولات بسیار زیاد شهر تهران این ساختار تقریبا متحول شده است.

به اعتقاد شکیب تا زمانی که طرح تفصیلی به صورت رسمی ابلاغ نشود، شهرداری‌های مناطق خود را ملزم به اجرای آن نمی‌دانند و شورای شهر نیز نمی‌تواند عدم انطباق عملکرد مناطق با طرح تفصیلی را مورد سوال قرار دهد.

شکیب با بیان اینکه بعید می‌دانم که بتوانیم طرح تفصیلی را با آن آرزوهایی که برای آن داشتیم اجرایی کنیم، خاطرنشان کرد: هرچه بیشتر زمان بگذرد مساله اجرای طرح تفصیلی پیچیده‌تر و احتمال اجرای دقیق آن کمتر می‌شود. رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه روال درست این است که شهرداری هر چه زودتر این طرح را ابلاغ و مناطق را به اجرای آن ملزم کند، یادآور شد: این در حالی است که به بهانه‌های مختلف همچون نهایی نشدن بخش‌هایی از طرح در کمیسیون ماده 5 و یا احتمال افزایش قیمت مسکن از ابلاغ آن خودداری می‌کنند. 

تنها اعضای شورای شهر تهران به تاخیر در طرح تفصیلی معترض نیستند. معاون شهرسازی و معماری وزیر مسکن و شهرسازی نیز در این رابطه گفته است . هر لحظه تاخیر در اجرای طرح تفصیلی جدید تهران با خسارت‌های زیادی همراه است و مسلما شهروندان بیشتر از همه در این میان متضرر می‌شوند.



 

 

 

میرمحمد غراوی، معاون شهرسازی و معماری وزیر مسکن و شهرسازی می‌گوید: طرح جامع سندی است که بر اساس این سند تکالیفی به شهرداری‌ها و سایر نهادهای دولتی از جمله وزارت مسکن و شهرسازی محول شده است که البته عمده این وظایف که همان فرآیند اجرای آن است؛ به‌عهده شهرداری‌هاست. 

قرار است هفته آینده در جلسه غیر علنی شورا ساخت و سازهای غیر مجاز در مناطق 1و 2 و 6 نیز بررسی شود. هرچند به گفته رئیس شورای شهر تهران کمیسیون ماده 5 وعده داده است تا 15 روز دیگر تمامی این طرح تصویب و هر چه زودتر توسط شهرداری به مناطق ابلاغ شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها