به گزارش پایگاه 598، حجتالاسلاموالمسلمین شیخ حسین انصاریان در این باره با پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، به گفتوگو پرداخته است که نکات مهم آن به شرح زیر است:
سیاست جدی دشمن در رقیق كردن اعتقادات دینی در مواجهه با نظام اسلامی
• اگر ما به آیات قرآن مراجعه كنیم، درمییابیم كه از زمان پیامبر اكرم ـ صلیاللهعلیهوآله ـهمواره سه دشمن در برابر اعتقادات مردم ایستادگی كردهاند. برنامهشان هم این بوده كه پیوند مردم و نسل جوان را با توحید، نبوت، امامت و ولایت قطع كنند. دشمن كاملاً به این حقیقت آشنا بوده كه اسلام با آن دسته از پیروانش كه به اسلام اعتقاد راسخ دارند، قدرتی است كه این سه فرهنگ را به نابودی میكشاند؛ یكی فرهنگ شرك و یكی فرهنگ تحریف شده یهودیت و یكی هم مسیحیت تحریف شده. قرآن مجید بارها به مسلمانان هشدار میدهد كه دشمن میخواهد دین شما را بگیرد و تا شما را بیدین نكند، راضی نمیشود: «وَ لَن تَرضی عَنكَ الیَهودُ وَ لا النَّصاری حَتّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم»1 از زمان پیامبر اكرم ـ صلیاللهعلیهوآله ـ تاکنون این درگیری ادامه داشته و امروز هم ادامه دارد.
انقلاب ایران با پشتوانه اسلام پیروز و وقتی كه یك فضای آزادی برای مردم و جوانان به پشتوانه دین پیدا شد و شكوفاییهای علمی، سیاسی و فكری در ایران اتفاق افتاد، دشمنان ما در دشمنی خود مصممتر شدند. در واقع كشورهایی چون آمریكا، انگلیس، فرانسه و آلمان در انرژی، در اسلحهسازی، در علم ژنتیك و علوم پایه همیشه حرف اول را میزدند، اما الان ما به پشتوانه دین به جایی رسیدهایم كه در مقابل این كشورها حرفهای جدی برای گفتن داریم.
از سوی دیگر، ایران به سبب یك موجی بیدار شده كه همین موج بیداری، وقتی در خاورمیانه قوت بگیرد، كفر و شرك و نفاق و یهودیت در لباس صهیونیسم و مسیحیت تحریفشده كه غلام حلقه به گوش صهیونیسم است، دیگر نمیتوانند سفره خود را پهن كنند. دیگر نمیتوانند استعمار كهنه و نو داشته باشند و دیگر امكان غارت ثروت و فرهنگ مردم بیدار شده را ندارند؛ بنابراین، شیاطین نفاق و شرك با اینكه موفقیت كامل هم در این زمینه پیدا نمیكنند، گمان میكنند كه اگر اسلام را از مسلمانان بگیرند، مسلمانان به همان دوران گذشته برمیگردند كه بردگان آنان بودند و البته این فكر شیاطین، فكر ریشهداری نیست.
راهکار جلوگیری از هجوم سنگین دشمن
• راهكار جلوگیری از هجوم سنگین دشمنان این است كه ما در كشورمان به تعداد روحانیان واجد شرایط و جاذبهدار و باتقوا بیفزاییم؛ یعنی اگر ما بتوانیم برای محراب و منبرهایمان هر چه سریعتر افراد اهل خدا، باتقوا و پرجاذبه را تربیت كنیم، اینها میتوانند با هنرمندی و محبت، كسانی را كه اعتقادشان رقیق شده است، به اسلام بازگردانند.
اگر هر چه سریعتر عوامل ایجاد هیجانات شهوات و غرایز جنسی را كم كنیم، ضربهپذیری جوانان هم كم خواهد شد. البته یكی از عواملی كه در این سی سال، بالای چند هزار نامه درباره آن برای من نوشتهاند و دین جوانان را رقیق میكند، بدحجابی است؛ بدحجابی میدانهای وسیعی را در فساد ایجاد میكند.
نقش منبر و محراب در مقابل وسایل ارتباطات مدرن
• همین نسلی كه متدین باقی مانده است و همین جوانانی كه ماه رمضان، شبهای احیا، اعتكافها و دهه عاشورا را سر پا نگه داشتهاند، به پشتوانه منبر روحانیان هنرمند و عالم بوده و این كار ادامه هم خواهد یافت؛ یعنی منبرها و محراب مردم را در مقابل فساد و گناه ضد ضربه میكند؛ این تجربه چهلساله من است. جوانهای زیادی پای منبرها توبه كردهاند.
این گونه نیست كه حجت خدا بر نسل ما تمام نباشد. با بودن ماهوارهها و سایتها و حتی با بودن برخی فیلمها و سریالهای داخل كشور كه چهبسا فیلمها و سریالهای درستی نیست و بستر گناه را فراهم میكند، این نسل توانسته خودش را نگه دارد؛ بنابراین، نباید به دلیل وجود این همه ابزار در دست دشمن ناامید بود، زیرا قرار نیست همه نابود شوند.
به نظرم ایران یك میلیون روحانی واجد شرایط، یعنی عالم هنرمند بامحبت و هزینهكننده خودش برای مردم كم دارد. در همه شهرهایی كه روحانی باسواد و متخلق به اخلاق در هر محرابی هست، مسجدها پر است. این دلیل بر این است كه روحانیانی كه در نبود انبیا و ائمه كار آنها را انجام میدهند، در صورتی كه واجد شرایط باشند، میتوانند مردم را حفظ كنند. مگر فساد بنیامیه و بنیعباس كم بود؟ پس چرا همه شیعیان در فساد نیفتادند؟ زیرا ائمه با علم و هنر و محبت توانستند شیعه را حفظ كنند.
دلیل ضعف ما در انس با قرآن
• این مسأله بازمیگردد به همان خلأیی كه گفتم؛ یعنی یك عالم هنرمند اهل محبت میتواند با انتقال مفاهیم قرآن كه تمامش زیبایی و علم است، نسلی را عاشق قرآن كند. در واقع اگر كسی قرآن را بفهمد، در حقیقت، زیبایی كامل را لمس كرده و مزه علم را چشیده است. مردم با قرائتِ تنها جذب نمیشوند. در واقع خیلی از مردم تنها با لغت دین و خدا آشنا هستند. نماز میخوانند، اما نمازشان «تنه عن الفحشا و المنكر» نیست.
بنابراین، باید با شناساندن دین به مردم، فساد را هم باید به آنها شناساند. باید به مردم گفت دین همان گوهری است كه سبب آبادی دنیا و آخرت است و ماهوارهها و سایتها و روابط نامشروع درصدد غارت آن هستند و برای همین، مواظب باشید. این فهمیدن حقایق قرآن است كه مردم را ضد ضربه میكند و كسی باید این حقایق را به مردم یاد بدهد كه یك شخص تحصیلكرده بیچشمداشت باشد تا مردم پایبند شوند.
ویژگیهای محراب جذاب و منبر جذاب
• محراب یك اصلی متعلق به اسلام است. منبر نیز اصلی است كه متعلق به انبیای الهی است. اگر محراب مثل یك مغازه است كه بتواند متاع دین را به مردم عرضه كند، ما فعلاً از نوع خوب این مغازه را كم داریم.
برای منبر خوب هم مراجعه به مصادر اصلی شیعه بسیار كارگشا است؛ مثل نوشتههای شیخ طوسی و كلینی و نوشتههای شیخ حر عاملی، یك دور دیدن بحارالانوار علامه مجلسی. همچنین انس گرفتن با كتابهای فیض كاشانی و تفاسیر مجمعالبیان و نمونه و المیزان. اینها را پیشنهاد میدهم و راهكار هم ارائه میكنم كه چگونه مطالبی را برگزینید كه به درد امروز مردم بخورد و جدای از زندگی و باطن آنان نباشد.
آسیبشناسی فضای دینی و اعتقادی كشور
• آسیبها را بیشتر از زبان مردم و در این صدوبیست شهری كه برای منبر رفتهام، شنیدهام. مطالب متنوعی هم در این عرصه شنیدهام، ولی باید به این نكته اشاره كنم كه علت اصلی آسیبهای موجود در فضای دینی و اعتقادی كشور را عملكردها میدانم. برخی از اهل لباس ما، عملكردشان خوب نبوده و مردم را دینگریز كردهاند. بعضی از كتوشلواریها هم كه به نام دین جلو آمدند و مصدر بعضی امور شدند و بعد مردم دیدند كه هماهنگ با دین نیستند، باعث دینگریزی شدند. البته مردم هم خطا كردند. در واقع به جای اینكه از بدعملكنندگان بگریزند، این گریز را طرف دین خدا بردند. این اشتباه جامعه است كه به جای گریز از افرادی كه عملكرد بدی داشتند، دینگریز شدند؛ بنابراین، باید مردم را از طریق رسانهها بیدار كرد كه دین خدا در این وسط تقصیری ندارد.
-----------------------------------
پینوشت:
1. سوره بقره، آیه 120: (یهود و نصاری هرگز ار تو راضی نمیشوند تا آنكه از آیینشان پیروی كنی)