به گزارش 598 به نقل ازبرنا، حجت الاسلام قرائتی در جلسات درسهایی از قرآن که امروز از سوی صدا و سیما پخش میشود درباره "حقوق متقابل همسران در خانواده" سخن گفته است. وی در این سخنرانی درباره "لزوم رسیدن به شناخت كامل در ازدواج" ، "استقلال فرزندان همراه با ولایت والدین" ، "توجه ویژه اسلام به حقوق زن" ، " شرایط كار و فعالیت زن" و ... اشاره کرده که میتوانید مشروح بخشهای توجه ویژه اسلام به حقوق زن و شرایط کار و فعالیت زن را در ادامه بخوانید.
توجه ویژه اسلام به حقوق زن
مهریه واجب است؟ بله. به چه دلیل؟ میگوید: «فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَریضَة» (بقره/۲۳۷) فرض یعنی چه؟ واجب است. «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِم» (كافی/ج۱/ص۳۰) فریضه یعنی واجب است. میگوید: «فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَریضَة» به مهریه فریضه گفته است. یعنی مهریه واجب است. این یك مورد.
زن مالك مهریه است. حق ندارد مهریه دختر را پدر یا مادر یا كس دیگر بگیرد. چون قرآن میگوید: «وَ آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ» (نساء/۴) به خانمها مهریههایشان را تحویل خودشان بدهید.
پس گرفتن مهریه حرام است. مگر اینكه زن مرتكب فحشاء شود. قرآن میگوید: حق ندارید، «وَ لا تَعْضُلُوهُن» حق ندارید به خانمها سخت بگیرید، «لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ ما آتَیتُمُوهُن» (نساء/۱۹) در فشارش میگذاری كه بگوید مهرم را بخشیدم. پس مهریه واجب است. به خود خانم باید بدهی. حق ندارد مرد سختگیری كند كه زن مجبور شود مهرش را ببخشد.
اگر مهریه سنگین بود حق ندارید كم كنید. قرآن میفرماید: «وَ آتَیتُمْ إِحْداهُنَّ قِنْطاراً فَلا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَیئا» (نساء/۲۰) اگر هم مهریه بالا بود نباید كم كنید. مقدار مهریه را باید عروس و داماد هردو راضی باشند. «تَراضَیتُمْ» (نساء/۲۴) هردو باید راضی باشند. اگر قبل از آمیزش، عروسی به قول امروزیها، طلاق داد. چون یك ضربه شخصیتی و اجتماعی به خانم خورده است این آقا باید نصف مهر را بدهد. مثلاً صد تا سكه بوده عقد كرده ولی هنوز عروسی نكرده این عقد به هم خورد. اگر طلاقی واقع شد هنوز آمیزش نكردند، از صد تا سكه باید ۵۰ تا سكه بدهد. چون این دختری كه بله گفت، و زندگیاش ادامه پیدا نكرد، ضربه خورد و كسی اگر به زنش ضربه بزند، ضربهی اجتماعی، آبرویی، حیثیتی، باید نصفی از مهریه را بدهد. اینجا از جاهایی است كه زنها حفظ هستند. باید پیش پیش شما بگویید. چون همه به نفع خانمها است.
ازدواج موقت چطور؟ صیغه، میگوید: آن هم مهریهاش واجب است. «فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَریضَةً» (نساء/۲۴) الله اكبر! حتی زن عقد موقت هم باشد، مثلاً عروس و داماد برای اینكه با هم محرم باشند بروند بیمارستان خون بدهند، بروند بازار طلا بخرند و لباس بخرند، میگویند: یك صیغه بخوانیم، حالا این ده بیست روز را با هم گفتگو میكنیم حلال باشد. آن صیغه هم باید مهریه داشته باشد.
اسلام چقدر به زن گفته تو گران هستی، و زنها چقدر نمیفهمند و خودشان را در خیابانها حراج میكنند. میگوید: پسر میخواهد به تو نگاه كند، باید پول بدهد. اگر خواستی همیشه به تو نگاه كند باید خرجی تو را بدهد. دخترهای ما خودشان را آرایش میكنند، مفت میگوید: نگاهم كن. یعنی اسلام گفته ارزش داری، دختر میگوید حراج هستم. حالا ببینید اسلام طرفدار زن است یا خود زنها طرفدار... اگر حتی برای یك ساعت، برای یك ماه، برای یك هفته خواستی صیغه كنی، صیغه محرمیت، آن هم باید پول بدهی. خوب دیگر چه؟ اینها حرف دارد. منتهی من میخواهم همه را بگویم تند تند میگویم.
آیاتی كه مربوط به حقوق خانواده است، صدها آیه است. و من میخواهم در دو تا سه تا نیم ساعت تمامش كنم. فقط بدانید كه من غرضم این است. یك دانشجوی رشته حقوق، یك دانشجوی حقوق بداند كه اسلام اینها را دارد ما حرف تازهای از دنیا در مسائل انسانی نداریم.
مهریه مخصوص اسلام است؟ نه، خود حضرت شعیب هم كه گفت دخترم را به موسی میدهم، گفت: به شرطی كه هشت سال برای من چوپانی كنی. حالا بعضیها میگویند: این مهریه نیست شرط ضمن عقد است. حالا به هر حال یا مهریه یا شرط ضمن عقد، بالاخره دخترش را داد و پول گرفت. حالا اسمش را لبو بگویی یا چغندر پخته. یكی است. شرط ضمن عقد باشد یا مثلاً مهریه باشد. بالاخره هزارها سال قبل از اسلام پیغمبری به نام شعیب دخترش را به پیغمبر دیگر داد و از او پول گرفت. مفت نمیشود.
شرایط كار و فعالیت زن
كار زن: كار برای زن، اول گفته كاری باشد آزاد، هروقت خواست كار كند، هروقت خواست كار نكند. اختیاری باشد. ۲- باید سبك باشد. ۳- باید حتیالمقدور در خارج از خانه نباشد. به چه دلیل آقای قرائتی این حرف را میزنی؟ كه باید اختیاری باشد، سبك باشد، حتیالمقدور در خانه باشد. لازم شد بیرون برود. به دلیل اینكه میگوید: «عَلِّمُوهُنَّ» یاد خانمها بدهید، چه چیزی؟ «الْغَزْلَ» (مستدرك/ج۱۳/ص۱۸۷) غزل یعنی بافندگی. خانمهای شما بافندگی یاد بگیرند. بافندگی آزاد است. هر ساعتی خواست كنار میگذارد. حالا بولیز است، خیاطی است، قالی است، هرچه... هر لحظه میتواند كنار بگذارد. بچهاش گریه میكند كنار میگذارد و سراغ بچهاش میرود. سبك است، حتیالمقدور هم در خانه است. چون زن یك مشكلاتی دارد. مشكلات زن كسالتهایی كه مربوط به زن است. مسأله ویار هست، مسأله حاملگی است، مسأله زایمان هست، یك مشكلاتی دارد. پس زن مشكلاتی دارد، كار هم یك خوبیهایی دارد.
جمعش به این است كه یك كاری بدهیم كه هم با بدن و ساختمان بدنش بخورد، و هم... اگر خواست بیرون برود آرایش نكند. قرآن میگوید: «تَبَرُّج» (احزاب/۳۳) «تَبَرُّج» از برج است. ما برج به ساختمانهایی میگوییم كه در خیابان به آدم چشمك میزند. چنین میكند به من نگاه كن! ساختمانهایی كه چشمك میزنند میگویند برج. «تَبَرُّج» یعنی مثل برج نشوید. یعنی طوری بیرون نیایید كه چشمها به سمت شما برود. «فَیطْمَعَ الَّذی فی قَلْبِهِ مَرَضٌ» (احزاب/۳۲) آن كسی كه مریض است چشمش عقب شما بیاید. بعد هم نگفته «فَیطْمَعَ الَّذین»، «فَیطْمَعَ الَّذی» یكوقت میگوید خوب حالا یك پسر هرزه، من به خاطر یك پسر هرزه كنم. خود را بپوشم. این رقمی لباس بپوشم. میگوید اگر یك هرزه هم در جامعه هست، باید یك طوری كنی، هرزهها ناكام شوند. هرزهها به عنوانی كه شما یك آدم حراجی هستی، از تو لذت نبرند.