کد خبر: ۱۸۶۲۴۰
زمان انتشار: ۱۱:۲۹     ۱۲ آذر ۱۳۹۲
کارشناس مسائل سیاسی نقطه ضعف توافقنامه را برنداشتن تحریم‌های اصلی ایران دانست و گفت: براساس متن فعلی وزارت خارجه، تحریم‌ها برداشته می‌شود، اما در متن اصلی هیچ تحریمی برداشته نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، فواد ایزدی شب گذشته در همایش «بررسی ابعاد موافقت نامه ژنو» که توسط بسیج دانشجویی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، به بررسی ابعاد مختلف این توافق نامه پرداخت و مهمترین موفقیت آن را دیپلماسی عمومی توصیف کرد.


وی دیپلماسی عمومی را قدرت تاثیرگذاری بر روی افکار مردم دانست و خاطرنشان کرد: در اروپا و امریکا در نظرسنجی های انجام شده دیدگاه مردم نسبت به ایران منفی بوده است.


استاد گروه آمریکا شناسی دانشگاه تهران دلیل این نتیجه بدست آمده را تبلیغات غرب توصیف کرد و بیان داشت: شاید برای اولین بار بعد از انقلاب مشخص شد که با ایران هم می‌توان به توافق رسید و این برخلاف تبلیغات غربی‌ها بود.


ایزدی نکته مثبت دیگر توافقنامه را منزوی شدن نتانیاهو در دنیا دانست و افزود: اخلافاتی که میان امریکا و اسرائیل پدید آمده نیز در این زمینه قابل توجه است.


وی سومین نکته مثبت توافق نامه را حق غنی سازی اورانیوم برای شش ماه آینده عنوان کرد و گفت: در عهدنامه سازمان ملل آمده است که ایران حق غنی سازی ندارد؛ اما در این توافق نامه برای شش ماه این حق به رسمیت شناخته شده است.


ایزدی افزود: در ابتدای بحث هسته ای آنها می‌گفتند شما به هیچ عنوان حق غنی سازی ندارید، اما الان این یک موفقیت است.


وی موفقیت های بدست آمده را حاصل مقاومت مردم دانست و گفت: نتیجه این مقاومت مردمی این است که ایران در حال حاضر چیزی در اختیار دارد که آن را نمی‌توانند بگیرند و آن دانش هسته ای است.


استاد دانشگاه تهران نقد توافق هسته ای را به نفع تیم مذاکره کننده دانست و گفت: کسی که نقد می‌کند نباید نقدش به منظور تضعیف صورت بگیرد.


وی افزود: این که کف بزنیم خوب است؛ اما اینکه همه کف بزنیم خوب نیست.


این کارشناس مسائل سیاسی با مطرح کردن دو نقد نسبت به توافق نامه ژنو گفت: در متن موافقت نامه در قدم آخر، جمله ای وجود دارد که غنی سازی را به نظر طرف مقابل مشروط می‌کند.


ایزدی خاطرنشان کرد: ما تعریفی از غنی سازی داریم و آن ها هم تعریف خاص خود را دارند و نکته این است که بر طبق توافقنامه طرفین باید با شاخص های آن موافق باشند.


استاد دانشکده مطالعات جهان به متن ارائه شده از کاخ سفید و وزارت خارجه کشورمان اشاره کرد و گفت: متن کاخ سفید یک روز قبل از توافق، یعنی 23 نوامبر منتشر شده است؛ اما تفاوت زیادی با متن وزارت خارجه ندارد. فقط شامل برخی جزئیات مانند میزان فروش نفت خام ایران در این شش ماه نیز می‌شود.


ایزدی نقطه ضعف دیگر توافقنامه را عدم برداشتن تحریم های اصلی ایران برشمرد و تصریح کرد: براساس متن فعلی وزارت خارجه تحریم‌ها برداشته می‌شود؛ اما در متن اصلی هر تحریمی برداشته نمی‌شود و فقط تحریم های هسته ای به طور همه جانبه برداشته خواهد شد.


وی خاطر نشان کرد: زمانی که به متن تحریم ها رجوع می‌کنیم، دلایل سه گانه ای را برای تحریم ایران مشاهده می‌کنیم که شامل مسئله هسته ای، حقوق بشر و تروریست می‌شوند.
 

ایزدی گفت: آنها خوهان عقب نشینی ایران در دو مورد دیگر نیز هستند و تا آن زمان تحریم‌ها را برطرف نخواهند کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها