کد خبر: ۱۸۳۸۸۵
زمان انتشار: ۱۴:۱۰     ۳۰ آبان ۱۳۹۲

حسین زمانی میقان*: امروزه کشور ما افزون بر بعد نظامی ، در ابعاد دیگری همانند بعد اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی و حتی دینی نیز با دشمن در حال نبرد است . بنابراین ضرورت توجه به این ابعاد و شناخت راهبردهای مقابله با آن با بهره گیری از ظرفیت های اثرگذار و مناسب داخلی  همچون نیروی بسیج می تواند کمک بسزایی در شرایط ضرورت و نیاز به کشور داشته باشد ، از آنجایی که بسیج تنها یک نیروی نظامی یا شبه نظامی برای جنگ یا برقراری امنیت و مقابله با نا آرامی ها و نا امنی ها نیست  این مدعا نیز در  اندیشه های راهبر نظام مقدس اسلامی حضرت امام خامنه ای در مورد نیروی بسیج و کارکردهای آن  در بیانات ایشان (( بسیج فقط یک نیروی نظامی نیست ، فقط برای جنگ نیست ، بسیج برای پر کردن خلا هاست؛ خلا سیاسی ، خلا اقتصادی ، خلا اجتماعی ، خلا فکری و عقیدتی ، خلا علمی و اندیشه ای و . . . آن وقتی که لازم بشود همه ی اینها را باید با هم پیش برد "7/9/84" )) مشخص است .

 در شرایط کنونی و مشهود بودن نیازهای مبرم و خلاهای موجود اقتصادی ، بسیج می تواند با توجه به اثرگذاری و نفوذ گسترده خود در توده های مردمی و علی الخصوص نیروهای جوان کشور کارکردهای اقتصادی مطلوبی جهت تامین نیازها و پیشبرد اهداف اقتصادی کشور داشته باشد ، بسیج می تواند در شرایط کنونی نقش بسزایی در قوام اقتصادی کشور در عرصه های مختلف تولیدی ، توزیعی و مصرفی با بهره وری مطلوب و مناسب داشته باشد ، همچنانکه حضور بسیج در عرصه سازندگی کشور بروز داشته و به توفیقاتی هم رسیده است .

اردوهای جهادی سازندگی را میتوان به عنوان مثالی مشخص با کارایی و بهره وری بالا در عرصه سازندگی در مناطق محروم و نیازمند نام برد ، حرکتی که نیروهای بسیج با انگیزه های معنوی و در جهت خدمتگزاری به کشور و نظام جمهوری اسلامی بدون چشم داشت های مادی به کار و تلاش در عرصه سازندگی می پردازند را می توان به عنوان الگویی جهت برنامه ریزی و ورود  بسیج در عرصه های دیگر اقتصادی به سمت دستیابی به استقلال اقتصادی و حرکت به سمت الگوی اقتصاد مقاومتی مطرح ساخت .

 نهاد بسیج می تواند با بهره گیری از ایده ها و طراحی روش های جدید در جهت بهره برداری هر چه بهتر از نیروی بالقوه بسیج با ایجاد الگوهای جدید کاروتلاش علمی ، عملی و فرهنگی  به سمت ترمیم خلا های اقتصادی و افزایش سرعت رشد اقتصادی کشور و در نهایت کسب استقلال کشور در عرصه اقتصادی  عمل نماید .

 

 

* کارشناس ارشد اقتصادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها