کد خبر: ۱۸۳۸۳۲
زمان انتشار: ۱۱:۵۰     ۳۰ آبان ۱۳۹۲
سومین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در ژنو و در دوران دولت یازدهم ایران در حالی برگزار می‌شود که علی‌رغم لابی گسترده صهیونیست‌ها و کارشکنی قبلی فرانسوی‌ها امیدواری برای دستیابی به یک توافق هنوز به قوت خود باقی است.

به گزارش 598 به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم؛ تیم مذاکرات هسته‌ای کشورمان به‌ریاست محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در حالی برای سومین بار راهی ژنو می‌شود که دور اخیر مذاکرات  در روزهای 16 و 17 آبان در سطح معاونین وزرای خارجه  به دلیل افزایش امیدواری به دستیابی به توافق احتمالی به روز سوم نیز کشیده شد.

دور گذشته مذاکرات ایران و گروه 1+5  تفاوت‌های بارزی با مذاکرات یک دهه اخیر با قدرت های جهانی داشت از جمله  ارتقاء مذاکرات به سطح  وزرای خارجه و نیز احتمال دستیابی به یک توافق اولیه احتمالی بر اساس یک متن و سند مشترک. با این همه در پایان 3 روز مذاکره فشرده و سنگین،‌ مخالفت لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، مانع از دستیابی به توافق احتمالی شد.

در مذاکرات 29 و 30 آبان ظریف، ریاست تیم مذاکره کننده ایران را به‌عهده دارد و سید عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکا، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی وزارت خارجه، داود محمدنیا مشاور حقوقی وزیر امور خارجه و محمد امیری از سازمان انرژی اتمی تیم پنج‌نفره ایران هستند که در این سفر وزیر امور خارجه را همراهی می‌کنند.

در ادامه گزارش، اخبار لحظه به لحظه خبرنگاران خبرگزاری تسنیم در ژنو تقدیم خوانندگان می‌شود.

11:35 دیدار ظریف و اشتون آغاز شد. مذاکره میان وزیر امور خارجه کشورمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا لحظاتی پیش آغاز شد. (لینک خبر)

11:24 عراقچی: شانس دستیابی به توافق در این دور مذاکرات هسته‌ای وجود دارد. معاون وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با شبکه خبر در ژنو تاکید کرد شانس دستیابی به توافق در دور فعلی مذاکرات هسته‌ای ژنو وجود دارد اما کار سختی است. (لینک خبر)

11:12 اهمیتی برای گفته‌های نتانیاهو قائل نیستیم. معاون وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و درخواست وی برای اجرای راه‌حل روسیه برای بحران سوریه در پرونده هسته‌ای ایران اعلام کرد که اهمیتی برای اظهارات نتانیاهو قائل نیست. (لینک خبر)

10:51 عراقچی: دیدار مهم اشتون و ظریف ساعت 11:30 صبح برگزار می شود. معاون وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود از برگزاری دیدار مهمی بین محمد جواد ظریف و کاترین اشتون در ساعت 9 صبح امروز (11:30 به وقت تهران)خبر داد. (لینک خبر)

10:42 لغو تحریم‌های نفتی و بانکی بخشی از گام اول طرف مقابل/هیچ توافقی که از ابتدا تا انتهای آن بر حق غنی‌سازی تصریح نشود را امضا نمی‌کنیم. معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مانع بزرگ پیشرفت مذاکرات بی‌اعتمادی هیئت ایرانی ناشی از ژنو قبل است (لینک خبر)

10:39 کنفرانس خبری عراقچی آغاز شد. مذاکره کننده ارشد کشورمان و معاون وزیر امور خارجه کنفرانس خبری خود را آغاز کرد. (لینک خبر)

10:27 صبحانه کاری ظریف با رؤسای سازمان‌های بین‌المللی تا دقایقی دیگر. وزیر خارجه کشورمان تا دقایقی دیگر در روز دوم مذاکرات میان ایران و 1+5 در صبحانه‌ای کاری با رؤسای سازمان‌های بین‌المللی شرکت خواهد کرد. (لینک خبر)

08:36 راند دوم مذاکرات در ژنو زیبای برفی. روز دوم مذاکرات فشرده هسته ای کشورمان با گروه 1+5 در هوای زمستانی ژنو تا ساعاتی دیگر آغاز می شود. (لینک خبر)

06:54 منابع غربی: لاوروف جمعه به ژنو می‌آید. وزیر خارجه روسیه احتمالاً جمعه برای پیوستن به مذاکرات وارد ژنو می‌شود. (لینک خبر)

01:24 دیدار دوجانبه تیم مذاکره کننده ایران و آمریکا پایان یافت. دیدار دو جانبه تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با تیم مذاکره کننده آمریکا که در قالب گروه 1+5 در نشست ژنو حضور دارد، پایان یافت. (لینک خبر)

00:53 نشست خبری عراقچی به صبح فردا موکول شد. نشست خبری معاون وزیر امور خارجه کشورمان به صبح فردا موکول شد. (لینک خبر)

00:06 وندی شرمن و عراقچی دیدار کردند. معاون وزیر امور خارجه کشورمان و همتای آمریکایی خود در مقر اروپایی سازمان ملل دیدار و گفتگو کردند. (لینک خبر)

23:29 مایکل مان: پیشرفت ها زیاد بوده اما اختلافاتی نیز وجود دارد. سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری خود گفت مذاکرات هسته ای با ایران پیشرفت های زیادی داشته است اما اختلافاتی نیز وجود دارد. (لینک خبر)

23:27 عراقچی: باید دوباره اعتماد به روند مذاکرات ایجاد شود. معاون وزیر خارجه ایران در جمع خبرنگاران در نشست ایران با 1+5 تأکید کرد که هنوز وارد بررسی مفاد پیش نویس نشده‌ایم. (لینک  خبر)

23:02 مایکل مان: کشورهای 1+5 در مذاکرات هسته ای با ایران متحد هستند. خبرگزاری تسنیم: سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت کشورهای گروه 1+5 در مذاکرات هسته ای با ایران متحد هستند و از مواضع کاترین اشتون حمایت می کنند. (لینک خبر)

23:02 ملاقات‌های دوجانبه اروپایی ایران پایان یافت. ملاقاتهای دوجانبه معاونین، بین ایران و روسیه و همچنین تیم مذاکره کننده ایرانی و سه کشور اروپایی اتمام یافت‎. (لینک خبر)

22:50  مایکل مان:سطح غنی‌سازی کلیدی‌ترین مسأله است. سخنگوی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن اشاره به پیشرفت در مذاکرات و در عین حال سخت بودن آن گفت که سطح غنی‌سازی کلیدی‌ترین مسأله است. (لینک خبر)

22:37 عراقچی با وندی شرمن دیدار می‌کند. معاون وزیر امور خارجه کشورمان قرار است امشب با همتای آمریکایی خود دیدار داشته باشد.(لینک خبر)

22:26 پیام تسلیت وندی شرمن در پی شهادت هموطنانمان در بمبگذاری بیروت. مذاکره کننده ارشد آمریکا در نشست بین ایران و گروه 1+5 با اشاره به حادثه تروریستی بمبگذاری بیروت شهادت تعدادی از هموطنانمان را در تسلیت گفت. (لینک خبر)

22:07 پایان جلسه محرمانه وندی شرمن با خبرنگاران غربی/ شرمن به سوالات خبرنگاران ایرانی پاسخ نداد. جلسه محرمانه معاون وزیر خارجه آمریکا با خبرنگاران غربی در حالی پایان یافت که وی به هیچ کدام از سوالات خبرنگاران ایرانی در هنگام خروج پاسخ نداد. (لینک خبر)

22:05 دیپلمات ارشد آمریکایی: متن توافقنامه روی میز است/فضای مذاکرات مثبت بود. مذاکره کننده ارشد آمریکایی در گفت‌و‌گوی خود با خبرنگاران غربی ضمن اعلام مثبت بودن فضای مذاکرات اعلام کرد که متن یک توافقنامه بر روی میز قرار دارد. (لینک خبر)

22:00 جلسه محرمانه وندی شرمن با خبرنگاران خارجی در ژنو. معاون وزیر خارجه آمریکا در حال انجام گفتگو با خبرنگاران غربی در یک جلسه محرمانه در ژنو و حاشیه مذاکرات هسته ای گروه 1+5 با ایران است. (لینک خبر)

21:49 مدت کوتاه مذاکرات ایران و 1+5 بر اساس توافق قبلی بود. دور اول مذاکرات هسته ای کشورمان با گروه 1+5 در ژنو که حدود 10 دقیقه طول کشید از قبل هماهنگ شده بود تا کوتاه و مختصر باشد. (لینک خبر)

21:49 ظریف: فردا نیز با اشتون دیدار می‌کنم/موفقیت مذاکرات بسته به تفاهم درباره موضوعات مختلف است. وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌و‌گو با خبرنگاران پس از پایان نشست ایران و 1+5 ضمن اشاره به تکرار دیدار با اشتون اعلام کرد موفقیت مذاکرات بسته به تفاهم درباره موضوعات مختلف است. (لینک خبر)

21:28 مذاکره مجدد ظریف و اشتون آغاز شد. دور دوم مذاکرات دوجانبه وزیر امور خارجه کشورمان با مسئول سیاست خاریج اتحادیه اروپا لحظاتی قبل آغاز شد. (لینک خبر)

21:20 مایکل مان: مذاکرات هسته ای به صورت دوجانبه ادامه می یابد. سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 پس از این به شکل دوجانبه در ژنو ادامه خواهد داشت. (لینک خبر)

21:06 اولین دور گفت‌و‌گوهای ایران و 1+5 پایان یافت/مذاکره 10 دقیقه‌ای. مذاکرات ایران و 1+5 پس از گذشت 10 دقیقه و ثبت کوتاه‌ترین مذاکره بین کشورمان و قدرت‌های هسته‌ای پایان یافت. (لینک خبر)

20:30 دیدار عراقچی و معاون وزیر خارجه چین برگزار شد. معاون وزیر امور خارجه کشورمان با همتای چینی خود دیدار و گفتگو کرد. (لینک خبر)

20:29 مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 آغاز شد. مذاکرات تیم هسته‌ای کشورمان با کشورهای گروه 1+5 در مقر اروپایی سازمان ملل آغاز شد. (لینک خبر)

 

20:22 وندی شرمن و تیم همراه وی عازم محل برگزاری مذاکرات شدند. معاون وزیر خارجه آمریکا و هیأت همراه وی برای برگزاری مذاکرات ایران و گروه 1+5 عازم مقر سازمان ملل در ژنو شد. (لینک خبر)

20:19 تمایل پاریس برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران. رئیس هیئت مذاکره کننده فرانسه در ژنو اعلام کرد کشورش به سمت توافق هسته ای با ایران حرکت می کند. (لینک خبر)

20:16 مایکل مان: مذاکرات اشتون و ظریف مثبت بود. سخنگوی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نشست وزیر خارجه ایران و مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را مثبت توصیف کرد. (لینک خبر)

19:35 عراقچی: هنوز با 1+5 وارد گفت‌وگو درباره متن نشده‌ایم. معاون وزیر خارجه کشورمان اعلام کرد که هنوز با 1+5 وارد گفت‌وگو درباره متن نشده‌ایم. باید یکسری اصول و روند مذاکراتی شروع و اعتمادی که از دست رفته احیا شود. (لینک خبر)

19:34 ظریف :درباره روند مذاکرات ایران و 1+5 با اشتون مذاکره کردیم. وزیر امور خارجه کشورمان پس از پایان ناهار کاری با اشتون در جمع خبرنگاران گفت: گفت‌وگوهای خوبی داشتیم و راجع به اینکه چطور می‌توانیم این روند را ادامه دهیم صحبت کردیم. (لینک خبر)

18:52 وستروله مطرح کرد: حل دیپلماتیک مناقشات هسته ای با تهران ممکن است/ لزوم برداشتن گام های اعتماد ساز در مذاکرات ژنو. وزیر امور خارجه آلمان با اظهار خوش بینی درباره نتیجه مذاکرات هسته ای ژنو و تاکید بر اینکه یک راه حل دیپلماتیک برای این مناقشات امکان پذیر است خواستار برداشتن گام های اعتماد ساز در این مناقشات شد. (لینک خبر)

18:50 مایکل مان: پس از مذاکرات 1+5 و ایران دیدارهای دوجانبه برگزار می‌شوند. سخنگوی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد پس از برگزاری مذاکرات بین اعضای گروه 1+5 و ایران دیپلمات‌ها دیدارهای دوجانبه برگزار خواهند کرد. (لینک خبر)

18:35 توافق اشتون و ظریف برای شروع مذاکرات ایران و 1+5 ساعت 20:30 امروز. وزیر امور خارجه کشورمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه در دیدار امروز خود موافقت کردند مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 از امروز آغاز شود. (لینک خبر)

18:34 دیدار اشتون و ظریف پایان یافت. دیدار وزیر امور خارجه کشورمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا لحظاتی پیش در ژنو به پایان رسید. (لینک خبر)

18:12 نشست داخلی اعضاء گروه 1+5 برگزار شد. اعضای گروه 1+5 با هدف هماهنگی بیشتر در مواضع پیش از مذاکرات با ایران اقدام به برگزاری نشست داخلی کردند. (لینک خبر)

17:00 دیدار ظریف و اشتون در ژنو آغاز شد. دیدار وزیر امور خارجه کشورمان و مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا لحظاتی پیش در ژنو آغاز شد. (لینک خبر)

 

16:35 احتمال همزمانی دیدار اشتون و ظریف با نشست داخلی گروه 1+5. دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ممکن است با نشست داخلی هیئت های مذاکره کننده کشورهای 1+5 همزمان شود. (لینک خبر)

16:33 ایران و آمریکا در مذاکرات قبلی ژنو به دنبال توافق دوجانبه بودند. خبرنگار نیویورک‌تایمز در تهران به نقل از دیپلمات غربی مدعی شد که هیأت‌های ایرانی و آمریکایی در نشست پیشین ژنو سعی داشتند به یک توافق دو جانبه دست یابند. (لینک خبر)

16:26 گفت‌وگوی نتانیاهو و پوتین درباره توافق هسته‌ای با ایران. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، روز چهارشنبه، عازم روسیه شده است تا با رئیس‌جمهوری این کشور درباره توافق هسته‌ای گروه 1+5 گفت‌وگو خواهد کرد. (لینک خبر)

16:09 مایکل مان: اشتون ریاست نشست داخلی 1+5 را بر عهده دارد. سخنگوی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد کاترین اشتون ریاست نشست داخلی اعضای گروه 1+5 را بر عهده خواهد داشت. (لینک خبر)

16:08 ویلیام هیگ: اختلافات برسر پرونده هسته ای ایران جزئی است. وزیر خارجه انگلیس میزان اختلاف نظرها درباره پرونده هسته ای ایران را ناچیز دانست که امکان حل آن وجود دارد. (لینک خبر)

15:55 هیأت مذاکره کننده فرانسوی وارد ژنو شد. هیأت فرانسوی مذاکره کننده در جریان گفت‌و‌گوهای بین ایران و گروه 1+5 لحظاتی پیش وارد ژنو سوئیس شد. (لینک خبر)

15:38 ملاقات معاون وزیر خارجه چین با وزیر خارجه کشورمان لحظاتی پیش پایان یافت. ملاقات معاون وزیر خارجه چین و رئیس تیم مذاکره کننده این کشور در گروه 1+5 دقایقی پیش با ظریف  وزیر خارجه ایران و رئیس گروه مذاکره کننده ارشد ایرانی در نشست 1+5 پایان یافت. (لینک خبر)

15:18 وزیر دادگستری اسرائیل: توافق هسته‌ای مرحله‌ای با ایران به توافقی دائمی تبدیل خواهد شد. وزیر دادگستری اسرائیل درباره توافق احتمالی هسته ای با ایران گفت: این توافق در صورت تحقق درمرحله نخست مرحله‌ای خواهد بود و بعد از آن به دائمی مبدل خواهد شد. (لینک خبر)

14:52  معاون وزیر خارجه چین با ظریف دیدار کرد. وزیر خارجه کشورمان و معاون وزیر خارجه چین پیش از آغاز نشست میان ایران و گروه 1+5 در ژنو با یکدیگر دیدار کردند. (لینک خبر)

 

14:07 افزایش احتمال حضور وزرای خارجه 1+5 در ژنو. رزرو هتل اینترکانتیننتال برای وزرای خارجه 1+5 احتمال حضور آنها در مذاکرات ژنو را افزایش داد. (لینک خبر)

14:05 منابع سوئیسی خبر از افزایش تدابیر امنیتی در این دوره از مذاکرات می‌دهند. یک منبع سوئیسی اعلام کرد که به دستور دولت این کشور در این دوره از مذاکرات تدابیر امنیتی شدیدتری نسبت به دوره‌های قبل اعمال شده است. (لینک خبر)

13:48 هیأت‌های آلمان، روسیه و چین وارد محل مذاکرات شدند. هیأت‌های مذاکره کننده آلمان، روسیه و چین دقایقی پیش وارد محل برگزاری مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 شدند. (لینک خبر)

13:42 نشست داخلی اعضای گروه 1+5 تا دقایقی دیگر آغاز می‌شود. نشست داخلی شش قدرت جهانی برای هماهنگی مواضع در مذاکرات ایران و 1+5 تا دقایقی دیگر برگزار خواهد شد. (لینک خبر)

13:34 کاترین اشتون و وندی شرمن هتل اینترکانتیننتال را ترک کردند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه مذاکره کننده ارشد تیم آمریکا هتل اینترکانتیننتال را ترک کردند. (لینک خبر)

13:22 احتمال کنفرانس خبری عراقچی پس از نشست روز اول در ژنو. معاون وزیر خارجه کشورمان احتمالا پس از نشست روز اول مذاکرات در ژنو کنفرانس خبری خواهد داشت. (لینک خبر)

13:15 اندیشکده شورای روابط خارجی: واگرایی آمریکا و اسرائیل در مورد مسئله هسته‌ای ایران، نمایشی بیش نیست. کارشناسان مسائل امنیتی در اندیشکده شورای روابط خارجی در یادداشت خود به مناسبت آغاز دور دوم از مذاکرات هسته‌ای ایران، به طور ضمنی نشان می‌دهد که واگرایی آمریکا و اسرائیل در مورد مسئله هسته‌ای ایران، فقط یک نمایش است. (لینک خبر)

13:08 مختصات امنیتی‌ترین هتل جهان/ امنیت محل مذاکرات هسته‌ای چگونه تأمین می‌شود؟ "به دلیل حساسیت بالای حضور وزرای خارجه و تیم‌های مذاکره کننده، واحد ویژه ارتش سوئیس از بالگردهای خاصی هم برای کنترل عبور و مرورها و رصد محل مذاکرات، استفاده می‌کند." (لینک خبر)

13:01 400 خبرنگار مذاکرات هسته‌ای را پوشش می‌دهند. تعدا خبرنگاران نسبت به دور قبلی مذاکرات هسته ای افزایش چشمگیری داشته و وزارت خارجه سوئیس به 400 خبرنگار از سراسر جهان مجوز حضور در محل مذاکرات و پوشش مذاکرات را داده است. (لینک خبر)

12:46 خبرنگاران در مرکز همایش‌های بین‌المللی ژنو مستقر شدند. خبرنگارانی که برای پوشش مذاکرات ایران و 1+5 در سوئیس حضور دارند در مرکز همایش‌های بین‌المللی ژنو مستقر شدند. (لینک خبر)

12:29 تدابیر شدید امنیتی در آستانه مذاکرات هسته‌ای برقرار است. نیروهای امنیتی سوئیس در آستانه برگزاری نشست ناهار کاری وزیر امور خارجه ایران و مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تدابیر امنیتی خود را افزایش داده‌اند. (لینک خبر)

12:14 لاوروف: انتظار داریم نشست ژنو موفقیت‌آمیز باشد. وزیر امور خارجه روسیه در آستانه آغاز دور جدیدی از مذاکرات ایران و گروه 1+5 از امیدواری کشورش به موفقیت‌آمیز بودن این مذاکرات خبر داد. (لینک خبر)

11:11 "دی سایت" بررسی کرد: اختلافات عمیق تل آویو– واشنگتن درباره ایران/ دلسردی روزافزون اسرائیل از آمریکا در سایه مذاکرات هسته ای ژنو. یک نشریه آلمانی با اشاره به اختلاف عمیق تل آویو_ واشنگتن در مسئله هسته ای ایران، از کاهش نفوذ اسرائیل بر مذاکرات هسته ای ژنو و دلسردی روز افزون این رژیم از آمریکا در سایه این مذاکرات خبر داد. (لینک خبر)

10:28 مذاکرات سیزدهم و سایه سنگین اختلافات داخلی 1+5/ لابی صهیونیست‌ها این بار چه برنامه‌ای دارد؟ دور جدید مذاکرات ژنو بیشتر از همیشه تحت تاثیر اختلافات داخلی و سایه سنگین نفوذ صهیونیست‌هاست تا استقلال کشورهایی که از خود قدرت عمل دارند. (لینک خبر)

10:06 خواسته‌های بیش ازحد نتانیاهو عامل اختلال در مذاکرات هسته‌ای ژنو است. یک روزنامه آلمانی با تاکید بر اینکه نتانیاهو خواهان هیچ گونه توافقی با تهران نیست، خواسته های بیش از حد این رژیم را عامل اختلال در مذاکرات هسته ای ژنو ارزیابی کرد. (لینک خبر)

09:08 سوزان رایس: در توافق اولیه 10 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران آزاد می‌شود. مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد "ساختار تحریم‌ها" به قوت خود باقی خواهند ماند و بنابراین کاهش تحریم‌ها "محدود، کم، موقتی و قابل برگشت" خواهد بود. (لینک خبر)

09:00 اوباما: معلوم نیست در این هفته با ایران توافقی هسته ای حاصل شود. رئیس جمهوری آمریکا امکان رسیدن به توافق بین گروه 1+5 با جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته ای ژنو در هفته جاری را نامعلوم دانست. (لینک خبر)

08:52 موسویان: چیزی که ایران را پای میز مذاکره کشاند تحریم نبود. سید حسین موسویان، عضو پیشین تیم مذاکرات هسته‌ای ایران در یادداشتی برای نشریه فایننشال تایمز تصریح می‌کند که ایران هرگز میز مذاکرات را ترک نکرد که تحریم‌ها او را پای میز مذاکرات کشانده باشد. (لینک خبر)

                                                                                                                18 آبان                                                                                                                  

22:55 تیم مذاکره کننده هسته ای وارد ژنو شد. تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان به ریاست وزیر امور خارجه پس از توقفی چند ساعته در پایتخت ایتالیا وارد ژنو شد. (لینک خبر)

21:40 ظریف: اعتراض اسرائیل نشان دهنده وقاحت و دخالت در امور کشورها است. وزیر خارجه کشورمان اظهار داشت که اعتراض اسرائیل به حضور من در پایتخت ایتالیا نشان دهنده وقاحت این رژیم و دخالت در امور کشورهای مستقل است. (لینک خبر)

 

20:25 ظریف در مصاحبه با شبکه رای نیوز 24 ایتالیا: در ژنو به دنبال دستیابی به توافقی قابل قبول برای دو طرف هستیم. وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با یک شبکه ایتالیایی اعلام کرد که مردم ایران می‌خواهند مانند دیگر مردم دنیا در استفاده از نوع انرژی حق انتخاب داشته باشند. (لینک خبر)

20:09 تیم مذاکراتی هسته ای رم را به مقصد ژنو ترک کرد. تیم مذاکرات هسته ای کشورمان به ریاست وزیر امور خارجه پایتخت ایتالیا را به مقصد ژنو ترک کرد. (لینک خبر)

20:08 دیدار ظریف با وزیر خارجه ایتالیا پایان یافت. دیدار وزاری خارجه ایران با همتای ایتالیایی خود در آستانه مذاکرات هسته‌ای در ژنو پایان یافت. (لینک خبر)

20:07 ظریف: ایران در مذاکرات هسته‌ای بر اساس احترام متقابل عمل می‌کند. در مساله هسته ای خود بر اساس احترام متقابل اقدام می کند و در صورت حسن نیت و اراده سیاسی احتمال قوی برای موفقیت در مذاکرات وجود دارد. (لینک خبر)

17:40 توافق اولیه هسته‌ای شامل اصول گام آخر و اصول مشترک خواهد بود. در صورت دستیابی به توافق اولیه هسته ای بیانیه مشترکی شامل اصول گام آخر و اصول مشترک امضا شده و منتشر می شود. (لینک خبر)

17:25 دیدار ظریف با «بونینو» در رم آغاز شد. دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با همتای ایتالیایی خود در شهر رم آغاز شد.(لینک خبر)

16:58 تلاش ایران برای جذب طرف فرانسوی.کشورمان با توجه به کارشکنی‌های فرانسه در دور گذشته مذاکرات، برنامه‌هایی را برای جذب فرانسوی‌ها به اجرا گذاشته است. (لینک خبر)

16:40 احتمال حضور وزرای خارجه 1+5 در ژنو3. احتمال حضور وزرای خارجه کشورهای عضو 1+5 در ژنو3 هم وجود دارد. (لینک خبر)

16:36 طرف مقابل زیاده‌خواهی نکند/ به زیاده‌خواهی‌ها تن نمی‌دهیم. معاون وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: در جریان مذاکرات به زیاده‌‌خواهی‌های طرف مقابل تن نخواهیم داد. (لینک خبر)

16:31 شروع رسمی مذاکرات هسته‌ای از صبح پنج شنبه / احتمال ادامه مذاکرات تا شنبه. مذاکرات هسته‌ای کشورمان با گروه کشورهای 1+5 به طور رسمی از روز پنج شنبه آغاز شده و با توجه به حساسیت بالای مذاکرات احتمال دارد تا روز شنبه نیز ادامه یابد. (لینک خبر)

16:23 برنامه روز اول مذاکرات هسته‌ای ژنو/ ناهار کاری اشتون و ظریف (لینک خبر)

 

 

 

16:05 برنامه کاری وزیر خارجه کشورمان در ایتالیا/ظریف به زودی با وزیر خارجه ایتالیا دیدار می‌کند. وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر به ایتالیا با وزیر خارجه این کشور دیدار و سپس در کنفرانس خبری شرکت خواهد کرد. (لینک خبر)

15:59  ظریف وارد رم شد. وزیر امور خارجه کشورمان به همراه تیم مذاکره کننده هسته ای در فرودگاه شهر رم از سوی مدیر کل تشریفات وزارت خارجه ایتالیا و سفرای ایران در رم و واتیکان مورد استقبال قرار گرفت. (لینک خبر)

12:09 ظریف: نتیجه مذاکرات با خداست/خط‌قرمزهای ایران در مذاکرات هسته‌ای ژنو. سومین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در ژنو و در دوران دولت یازدهم ایران در حالی برگزار می‌شود که علی‌رغم لابی گسترده صهیونیست‌ها و کارشکنی قبلی فرانسوی‌ها امیدواری برای دستیابی به یک توافق هنوز به قوت خود باقی است. (لینک خبر)

11:53 برخی خط قرمزهای هسته‌ای ایران در مذاکرات ژنو اعلام شدند. یک منبع آگاه اعلام کرد که غنی‌سازی اورانیوم خط قرمز کشورمان است و دیپلمات‌های مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه از این حق عدول نخواهند کرد. (لینک خبر)

11:34 نشریه فارن پالیسی: ایران به هیچ وجه از حق غنی سازی خود کوتاه نمی‌آید. کارشناس مرکز همکاری‌های بین‌الملل در یادداشتی برای نشریه فارن پالیسی، موانع و مشکلات موجود بر سر راه توافق هسته‌ای را مورد بررسی قرار داده و نتیجه می‌گیرد که اوباما نتوانسته است به اهداف مهم خود در سیاست خارجی دست پیدا کند. (لینک خبر)

11:19 ناهار کاری ظریف و اشتون فردا در ژنو برگزار می‌شود. وزیر امور خارجه کشورمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا فردا ساعت 14:30 به‌وقت محلی طی نهار کاری به رایزنی خواهند پرداخت. (لینک خبر)

11:03 ظریف: نتیجه مذاکرات با خداست. وزیر امور خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران اعزامی به ژنو درباره نتیجه و پیش‌بینی از مذاکرات پیشِ‌رو گفت: مذاکرات انجام خواهد شد و نتیجه آن با خداست. (لینک خبر)

11:02 تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تهران را به مقصد رم ترک کرد. تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان تهران را به مقصد رم ترک کرد. (لینک خبر)

 

10:46 زبینگو برژینسکی و برنت اسکوکرافت: تحریم‌های جدید ضد‌‌ ایرانی باعث شکست مذاکرات می‌شود/فرصتی بی‌سابقه برای توافق هسته‌ای پدید آمده. دو مشاور سابق امنیت ملی رؤسای جمهور آمریکا ضمن اعلام حمایت از مسیر دیپلماسی برای حل و فصل بن‌بست برنامه هسته‌ای ایران خواهان حمایت مردم و کنگره آمریکا از این رویکرد شدند. (لینک خبر)

10:23 نتانیاهو در گفتگو با "بیلد": لغو تحریمهای ایران خطایی تاریخی و وحشتناک است. نخست وزیر رژیم صهیونیستی در آستانه دور بعدی مذاکرات هسته ای ژنو برنامه هسته ای ایران را تهدیدی برای نه اسرائیل بلکه اروپا و آمریکا ارزیابی کرده و لغو تحریمها علیه تهران را یک خطای تاریخی و وحشتناک دانست. (لینک خبر)

09:40 اوباما و نمایندگان سنا درباره تحریم‌های ضد ایرانی مذاکره می‌کنند. رئیس‌جمهور آمریکا نمایندگان بانفوذ مجلس سنای این کشور را دعوت کرد تا امروز در کاخ سفید برای حمایت از توقف تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران تا زمان ادامه مذاکرات هسته‌ای ژنو گفتگو کنند. (لینک خبر)

08:57 سرگئی لاوروف: تحریم‌های ایران تأثیری نداشته‌اند/ دیپلمات‌ها چوب لای چرخ مذاکرات نگذارند. وزیر خارجه روسیه با تأکید بر اینکه فشار تحریم‌ها تأثیری در رویکرد ایران نداشته است از اعضای مذاکره کننده خواست تا فرصت پدیدآمده را مغتنم شمرده از کارشکنی در فرایند مذاکرات اجتناب ورزند. (لینک خبر)

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها