کد خبر: ۱۸۲۲۴۱
زمان انتشار: ۱۰:۳۰     ۲۶ آبان ۱۳۹۲
وارث: عزا يا عزاداري طويريج يکي از انواع عزاداري هاي مرسوم ميان شيعيان عراق است. 

- در اين نوع عزاداري، عزاداران با پاي برهنه از شهري که در نزديکي کربلاي معلا قرار دارد، حرکت مي کنند و در حالي که هروله مي کنند و با دست بر سر و صورت خود مي زنند، خودشان را به حرم سالار شهيدان، أبا عبدالله الحسين (ع) مي رسانند و پس از زيارتي کوتاه مدت که چند دقيقه اي بيشتر طول نمي کشد، محل را ترک مي کنند. اين مراسم قبل از نماز ظهر و عصر از منطقه طويريج آغاز شده، به گونه‌اي كه عزاداران نماز را در ميانه‌ راه و در نزديكي خيمه‌گاه اقامه كرده و پس از خاموش كردن خيمه‌هاي آتش گرفته خود را دوان دوان و هروله‌كنان به قبله عشاق حرم حسين بن علي عليه‌السلام مي‌رسانند.

- یک سال روز عاشورا مرحوم علامه بحرالعلوم با عده ای از طلاب شهر کربلا به منظور خوش آمد گویی و استقبال به سمت بیرون شهر می روند. هنگامی که دسته طویریج وارد می شوند، ناگهان طلاب و همراهان مرحوم بحرالعلوم می بینند که ایشان با آن عظمت و مقام، عمامه و عبا و عصا را کنار گذاشته و خود را در میان عزاداران و سینه زنان انداختند و به سر و سینه می زنند.

- طويريج که نام ديگر آن "هنديه" است نام منطقه‌اي در 10 كيلومتري كربلاست كه در زمان قيام حسيني محل قبيله بني‌اسد بوده و عزاداران حسيني در كربلا به رسم دير رسيدن اين دسته در عصر عاشورا به كربلا، مراسم عزاداري خود را از اين منطقه آغاز مي‌كنند و تمام 10 كيلومتر را با پاي برهنه و هروله‌كنان لبيك مي‌گويند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها